شبکه "زد.دی.اف" آلمان: ایران و 1+4 عزم خود را برای نجات برجام نشان دادند

شبکه تلویزیونی «زد.دی.اف» آلمان با اشاره به فضای مثبت نشست روز یکشنبه کمیسیون مشترک برجام در وین، از عزم طرفین برای نجات توافق هسته‌ای خبر داد.
رسانه‌های آلمان نشست نمایندگان ایران و دیگر طرف‌های برجام را مثبت و امیدبخش ارزیابی کردند.
در همین راستا شبکه «زد.دی.اف» آلمان در گزارشی نوشت: ایران و پنج کشور باقی مانده در توافق هسته ای، در این دیدار عزم خود را برای نجات این توافق به نمایش گذاشتند.
در این نشست نمایندگان آلمان، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و اتحادیه اروپا با نمایندگان ایران به ریاست «عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران دیدار کردند.


عراقچی پس از این نشست اعلام کرد: هر چند لحظات پر تنشی نیز وجود داشت اما در مجموع فضای مذاکرات خیلی خوب و دوستانه بود و بسیار حرفه‌ای پیش رفت.
طرف اروپایی نیز با مثبت ارزیابی کردن این دیدار، در مورد دستیابی به توافقاتی برای مطرح شدن در نشست آتی وزیران خارجه کمیسیون مشترک برجام ابراز امیدواری کرد.
به گزارش این رسانه آلمانی، نمایندگان اروپا در نشست روز گذشته از ایران خواسته‌اند که به تعهدات خود براساس برجام پایبند مانده و از اجرای گام سوم برجامی که به گفته تهران در صورت عملی نشدن اینستکس برداشته می‌شود، خودداری کند.
نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه 1+4 و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «هلگا اشمید» معاون مسئول سیاست خارجی و دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.
هلگا اشمید یکشنبه در توئیتی اعلام کرد که نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام برای بررسی ضرورت پایبندی کامل به تعهدات توافق هسته‌ای ایران در تمامی جنبه‌های آن برگزار شد.
عراقچی نیز نشست کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده خواند.
* وال استریت ژورنال: 4+1 در جستجوی راه‌هایی است که به ایران امتیاز‌های اقتصادی دلخواهش را ارائه دهد
روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هم با ادعای اینکه «ایران تلاش‌های اروپا را برای کاهش تنش در خلیج فارس نپذیرفت» نوشت: «تهران اسکورت نظامی را برای تامین امنیت کشتیرانی اقدامی تحریک آمیز خواند و شرایط بریتانیا را برای حل و فصل بحرانی که بر سر توقیف نفتکش‌ها ایجاد شده است، رد کرد.»
وال استریت ژورنال درباره وضعیتی که «بوریس جانسون» نخست‌وزیر جدید انگلیس با این تنش مواجه شده است، می‌نویسد: «توقیف استنا ایمپرو نخست‌وزیر جدید انگلیس را در نخستین هفته ورودش به قدرت، در یک وضعیت آشفته و گیج‌کننده دیپلماتیک قرار داده است. وی اکنون هم باید روابط لندن با کاخ سفید را حفظ کند و همینطور تلاش کند، حمایت دولت‌های اروپایی را در ایجاد ماموریتی با هدف تامین امنیت کشتی‌های خود در خلیج فارس، جلب کند.»
به نوشته این روزنامه، «دولت بریتانیا فورا به این سوال که آیا باز هم از ایران درخواست می‌کند که تضمین کند گریس یک به سوریه سفر نکند یا خیر، جواب نداد. یک سخنگوی (دولت محلی) جبل الطارق با استناد به بیانیه قبلی در این خصوص اعلام کرد که آنها تا زمانی که در صدد نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا نباشند، رهاسازی کشتی ایرانی را تسهیل را خواهد کرد.»
این روزنامه سپس با اشاره به خروج ترامپ از برجام در سال 1397 و تنش‌های چند وقت گذشته میان ایران و آمریکا در خلیج فارس از جمله حمله به نفتکش‌ها و سرنگونی پهپاد آمریکایی، خاطر نشان می‌کند که اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند همچنان خواهان باقی ماندن در توافق هسته‌ای «برجام» هستند و در همین راستا می‌افزاید: «مقامات اروپایی گفته‌اند که در اقدامی جدا از کمپین فشار کاخ سفید علیه تهران، خواهان تامین ایمنی خطوط کشتیرانی خلیج فارس هستند، اما علی ربیعی سخنگوی دولت تهران روز یکشنبه گفت که اعزام نیروی نظامی به خلیج فارس به مثابه افزایش تنش‌ها و تشدید بحران و اقدامی تحریک آمیز خواهد بود.»
این نشریه سپس به ورود ناوشکن انگلیسی «اچ‌ام اس دانکن» به آب‌های خلیج فارس برای پیوستن به ناو محافظ «اچ‌ام اس مونتروز» اشاره می‌کند و همزمانی آن با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش را برای «نجات توافق» یادآورمی شود.
وال استریت ژورنال درباره نشست یکشنبه وین هم می‌نویسد: «دیپلمات‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین در جستجوی راه‌هایی هستند تا به ایران امتیازهای اقتصادی دلخواه آن را هم راستا با توافق هسته‌ای سال 2015 ارائه دهند. تحریم‌های آمریکا به اقتصاد ایران صدمه زده است و ایران کاهش تعهدات خود را در قالب توافق هسته‌ای آغاز کرده و میزان دخایر اورانیوم خود را افزایش داده است.»
این روزنامه آمریکایی در پایان می‌افزاید: «ایران هفته گذشته یک موشک میان برد بالستیک شلیک کرد و این نشانه‌ای است که نمی‌خواهد به خواسته آمریکا مبنی بر خاتمه برنامه موشکی خود تن در دهد. پس از این آزمایش موشکی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، روز یکشنبه ادعا کرد که کشورش با موفقیت سامانه موشکی «پیکان 3» را با کمک آمریکا آزمایش کرده است و در جلسه کابینه خود در این باره گفت: «اسراییل این توانایی را دارد که با موشک‌های بالستیکی که علیه آمریکا از ایران با هر مکان دیگری شلیک شوند، مقابله کند.»
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: 100 درصد ارز تخصیصی، کالاهای اساسی وارد شد ظریف: در مورد تمامیت ارضی با کسی تعارف نداریم رئیس قوه قضاییه: نظارت درون سازمانی موجب کاهش میزان تخلفات می شود معاون اول رئیس جمهور: کاهش تعهدات ایران گامی برای حفظ برجام است سرپرست وزارت آموزش و پرورش: حکم 100 هزار معلم تا اول مهر به تمام وقت تغییر می‌یابد سخنگوی وزارت خارجه: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد شبکه "زد.دی.اف" آلمان: ایران و 1+4 عزم خود را برای نجات برجام نشان دادند چین: مقابله با فشارهای آمریکا علیه ایران مهمترین راه کاهش تنش‌ها است پس از شکست اجلاس بحرین این‌بار امارات میزبان «معامله قرن» می‌شود ماهاتیر محمد: «معامله قرن» خلاف قوانین بین‌المللی است پاسخ رهبر انقلاب به نامه ظریف درباره سریال گاندو سخنگوی دستگاه قضایی، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه شد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه اجرایی «بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی» تصویب شد راه نجات آل‌سعود از باتلاق یمن