سخنگوی وزارت خارجه: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد و این تلاش‌ها و رایزنی‌ها چه در قالب‌ ملاقات‌های دوجانبه و چه کمیسیون مشترک انجام می‌شود.
سیدعباس موسوی درنشست خبری درباره جزییات جلسه کمیسیون مشترک برجام خاطرنشان کرد:این نشست هم به درخواست ایران و هم طرف‌های اروپایی بود. طرف‌های اروپایی نسبت به رویکرد ایران در کاهش تعهداتش کمی معترض بودند و از طرفی ایران هم در نشست به بی‌عملی و رفتار آنها و همچنین برخی اقداماتشان مانند دستگیری برخی ایرانیان به خواست آمریکا و استرداد آنها به واشنگتن، اعتراض داشت.
وی ادامه داد: این افراد به خاطر تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا دستگیر شدند. این تحریم‌ها قبل از دستگیری، نه وجود داشته و نه قانونی و قابل اعتنا بوده است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با بیان اینکه اقدام انگلیس در توقیف کشتی حامل نفت ایران به عنوان یک اقدام نقض برجام در جلسه یکشنبه کمیسیون برجام مطرح کردیم، ابراز داشت: توافق خاصی انجام نشد بلکه نشست رو به جلویی برای انجام تعهدات طرفین بود. بحث اینستکس مطرح شد که بحث مهمی نیست زیرا مقدمه اجرای تعهدات طرف مقابل است. اگر این اقدامات منجر به اقدمات عملی نشود، مورد قبول ایران نیست و گام سوم را با قاطعیت برمی‌داریم. یکی از توافقات نشست وزرای امور خارجه برجام است که نیازمند برخی بررسی‌ها و مقدمات است که به محض دست یافتن انجام می‌شود.


موسوی درباره اظهارات وزیر امور خارجه عمان مبنی بر آمادگی کشورش برای تامین امنیت خلیج فارس تنگه هرمز تصریح کرد: ایران حدود 1500 مایل ساحل در خلیج فارس دارد و بیشتر آبراهه تنگه هرمز در مجاورات ایران است. امنیت آنجا با ماست و کشورهای منطقه مانند عمان روبه‌روی ما هستند.
وی اضافه کرد: معتقدیم اگر امنیت منطقه و خلیج فارس می‌خواهد تضمین شود، راهی جز هماهنگی و همکاری کشورهای منطقه وجود دارد و ریشه همه ناامنی‌ها و مشکلات، به دخالت نیروهای فراسرزمینی برمی‌گردد که هزاران مایل دورتر از سرزمین خود در منطقه ما دخالت می‌کند. ما با عمان برای تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز همکاری داریم.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا نفت در اینستکس مبادله می‌شود، عنوان کرد: اروپایی‌ها ادعا می‌کنند اینستکس برای این مسئله راه‌اندازی شده است که منافع ناشی از برجام از جمله تبادلات اقتصادی را با ایران برسانند. همانطور که قبلا گفتیم اینستکس یک مقدمه برای انجام تعهداتشان است. این اصل کار نیست ولی آنها ادعا می‌کنند این سازوکار موجب انجام مبادلات مالی و تجاری میان ایران و آنها شود. خواست ما فروش نفت است و فروش نفت به دوران قبل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بازگردد.
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به ادعایی مبنی بر نامه ظریف به برخی از مراجع و نهادها برای اخذ مجوز مذاکره با آمریکا گفت: این ادعا و شنیده قابل تایید نیست و به احتمال بسیار زیاد قابل رد شدن است. ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت مطرح کرده‌اند و به عنوان دیده‌بان ایران در صحنه جهانی، خود را مکلف می‌دانند مشاهداتشان را به اطلاع مقامات کشور برسانند ولی اینکه آن نامه نوشته شده باشد، من نمی‌دانم ولی معقتدم ایشان دیدگاه‌هایشان را به صراحت و شفافیت بیان می‌کنند.
وی درباره درخواست وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر سفر به ایران و گفت‌وگو با رسانه‌های ایرانی اظهار داشت: این اقدام، اقدامی تهاجمی نسبت به گفت‌وگوهای ظریف با رسانه‌های آمریکایی است. ما این اقدام را اقدامی منفعلانه و بدون صداقت می‌دانیم که در راستای جنگ روانی انجام می‌دهند. قبلا درخواست‌هایی برای گفت‌وگو مطرح شده بود ولی آنها همه را رد کرده‌اند.
وی در پاسخ به سوالی درباره پیشنهاد وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در نیویورک برای پذیرش دائمی پروتکل الحاقی در ازای رفع تحریم‌ها درحالی که واشنگتن محورهای 12 گانه برای گفت‌ وگو مشخص کرده و از لزوم غنی‌سازی صفر در ایران سخن می‌گوید، اظهار داشت: آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند چهره‌ای اهل تعامل و گفت وگو از خودشان به نمایش بگذارند و اینگونه وانمود می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران اهل جنجال و فرار از گفت‌وگو است.
این دیپلمات کشورمان با بیان اینکه ما همیشه اعلام کرده‌ایم که زمانی گفت‌ وگو امکان‌پذیر است که دستور کار مشخصی داشته ‌باشد و نتایج ملموس و عملی در پی داشته ‌باشد، تصریح کرد: یکی از شروط گفت‌ وگو این است که طرفین به نتایج و دستاوردهای گفت‌ وگو پایبند باشند. تاکنون چنین سیگنالی (علامتی) ازسوی دولت فعلی آمریکا دریافت نشده‌ است و حرف‌هایی که زده می‌شود در حد تبلیغات خیلی سطح پایین است.
موسوی با اشاره به اظهارات ظریف خاطرنشان کرد: وزیر امور خارجه در گفت‌وگوهایی که با رسانه‌ها و نمایندگان افکار عمومی در نیویورک داشتند، برای شکستن فضاسازی‌های دولت آمریکا مطرح کردند که اگر واقعا دولت آمریکا خواهان گفت وگو و برداشتن گامی رو به جلو است پیشنهاد مشخصی ازسوی جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند.
وی در توضیح جزئیات پیشنهاد ظریف ابراز داشت: در برجام ماده‌ای وجود دارد که پس از اجرای برجام تا سال 2023 جمهوری اسلامی ایران براساس تعهداتش پروتکل الحاقی را به مجلس شورای اسلامی می‌برد و به صورت قانون دائمی تصویب می‌کنیم. همزمان با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، آمریکا موظف بود که طرحی را به کنگره ارائه دهد و کلیه تحریم‌های غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق کنگره لغو کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر امور خارجه پیشنهاد داد که اگر واقعا واشنگتن دنبال گفت‌وگو است، می‌توان روی این محور گفت‌وگو کرد که به جای سال 2023 این اقدامات در سال 2019 انجام شود. این یک اقدام قابل دسترس است. اما همانگونه که پیش‌بینی می‌شد این طرح با مخالفت دولت آمریکا مواجه شد، ما هم از ابتدا می‌دانستیم که آنها اصولا دنبال گفت‌وگو و توافقی که منجر به نتیجه درست باشد، نیستند.
موسوی در پاسخ به این سوال که آیا پذیرش پروتکل الحاقی جزو محورهای گفت‌وگوی ایران با اروپایی‌ها هم است؟ بیان کرد: اگر آنها دنبال گفت‌وگو هستند، این موضوع ازسوی ایران ارائه شده و آنها می‌توانند بر آن کار کنند و نشان دهند که اهل گفت وگو و تعامل هستند. ما به دنبال گفت‌وگو هستیم و پیشنهاد خود را هم روی میز گذاشته‌ایم.
سایر اخبار این روزنامه
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران: 100 درصد ارز تخصیصی، کالاهای اساسی وارد شد ظریف: در مورد تمامیت ارضی با کسی تعارف نداریم رئیس قوه قضاییه: نظارت درون سازمانی موجب کاهش میزان تخلفات می شود معاون اول رئیس جمهور: کاهش تعهدات ایران گامی برای حفظ برجام است سرپرست وزارت آموزش و پرورش: حکم 100 هزار معلم تا اول مهر به تمام وقت تغییر می‌یابد سخنگوی وزارت خارجه: تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام ادامه دارد شبکه "زد.دی.اف" آلمان: ایران و 1+4 عزم خود را برای نجات برجام نشان دادند چین: مقابله با فشارهای آمریکا علیه ایران مهمترین راه کاهش تنش‌ها است پس از شکست اجلاس بحرین این‌بار امارات میزبان «معامله قرن» می‌شود ماهاتیر محمد: «معامله قرن» خلاف قوانین بین‌المللی است پاسخ رهبر انقلاب به نامه ظریف درباره سریال گاندو سخنگوی دستگاه قضایی، رئیس حوزه ریاست قوه قضاییه شد در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ آیین‌نامه اجرایی «بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی» تصویب شد راه نجات آل‌سعود از باتلاق یمن