در نشست رسانه‌ای سخنگوی دستگاه دیپلماسی وزارت امورخارجه تایید شد نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبری

همدلی- نشست رسانه‌ای سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته برگزار شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست به موضوعات مختلف به‌ویژه نامه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به مقام معظم رهبری در خصوص سریال جنجالی «گاندو» پرداخت. از جمله سخنان موسوی در این نشست این مطالب هستند:
- ما هفته پر ترافیکی را پشت سر گذاشته‌ایم و این روند دیپلماتیک ادامه خواهد داشت. ما از نظر دیپلماسی در شرایط خاص و تعیین‌کننده‌ای قرار داریم. آقای ظریف سفری به نیویورک داشتند و پس از شرکت در نشستی در سازمان ملل به آمریکای لاتین رفتند و سپس به سنگال سفر داشتند. در این سفرها گفت‌وگوها و رایزنی‌های خوبی صورت گرفت و نقاط عطفی را در این سفرها شاهد بودیم. این سفرها پربار و موفقیت‌آمیز بود و به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کرد.
- سفر وزیر خارجه عمان و نیز نخست‌وزیر عراق به تهران بر اساس روابط خوبی که ما با کشورهای منطقه داریم انجام شد. در این سفرها در مورد مسائل دو جانبه،‌ منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو شد.
- در خصوص توقیف یک نفتکش چینی حامل ال‌پی‌جی ایران از سوی دولت سنگاپور منتظر گزارش رسمی سفارت ایران در چین هستیم چرا که محموله به مقصد چین بوده است. اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد باعث تاسف است که برخی از کشورها با انجام این گونه اقدامات به تروریسم اقتصادی آمریکا کمک می‌کنند.


- منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی اروپایی‌ها جهت اجرای تعهدات‌شان در برجام هستیم. اگر همین روال کنونی از سویی اروپایی‌ها ادامه داشته باشد ایران قطعاً گام سوم خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی‌اش محکم‌تر از گام اول و دوم برخواهد داشت.
- به کشورهای فرامنطقه‌ای توصیه می‌کنیم به ائتلاف نظامی در خلیج فارس که از سوی برخی کشورها مطرح شده است، نپیوندند. این ائتلاف‌ها بر اساس ابهامات و توهمات است. کشورهای منطقه بلدند ثبات منطقه را تامین کنند و ایران نیز خود را موظف به تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز می‌داند.
- از تمام ظرفیت‌های حقوقی و دیپلماتیک خود برای آزادسازی نفتکش ایرانی که در تنگه جبل‌الطارق توقیف شده است استفاده کردیم. اسناد لازم را ارائه داده‌ایم و تاکید می‌کنیم؛ اقدامی که انگلیسی‌ها در این زمینه انجام داده‌اند یک کار غیر قانونی بوده است، یک تصمیم بد سیاسی است و ما امیدواریم که آنها هر چه زودتر از این تصمیم برگردند و این نفتکش را آزاد کنند.
ـ تصمیمی که دادگاه برزیل در پی فعالیت‌های وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی گرفت، اقدامی مسئولانه و خوب بود.
- اکثر مرزبانان ربوده شده ایرانی در منطقه میرجاوه آزاد شده‌اند، حدود دو الی سه نفر آنها همچنان در دست تروریست‌ها هستند. پیگیری‌های دیپلماتیک وزارت خارجه برای آزادی این عزیزان ادامه دارد.
- بعضاً بی‌مهری‌هایی به آقای ظریف صورت می‌گیرد که عمدتاً این بی‌مهری‌ها از روی ناآگاهی است و افرادی که این بی‌مهری را انجام می‌دهند اگر بدانند که چقدر ایشان در راستای دفاع از حقوق ملت ایران فعالیت و تلاش می‌کنند از اینگونه اقدامات دست بر می‌دارند.
- ما اظهارات نمایندگی عربستان در سازمان ملل مبنی بر اهمیت انجام گفت‌وگو بین ایران و عربستان را سیگنال مثبت می‌دانیم. ایران بارها خواستار حل مشکلات منطقه از طریق گفت‌وگو و رایزنی بین کشورهای منطقه بوده است و اعلام کرده که بدون پیش‌شرط حاضر به انجام گفت‌وگو و رایزنی است.
- برخی ادعا کرده‌اند که آقای ظریف چندی پیش نامه‌ای را به مراجع نوشته‌اند در باب اهمیت مذاکره با آمریکا و اخیراً نیز به چند نهاد نامه‌ای را در این ارتباط ارسال کرده‌اند و گفته‌اند که شرایط ایران در حال حاضر همچون شرایط بعد از فتح فاو است. من فکر نمی‌کنم چنین موضوعی صحت داشته باشد و این شنیده‌ها قابل تایید نیست.
- برخی از اظهارات و صحبت‌ها در مورد بی‌عملی وزارت خارجه در ارتباط با پیگری پرونده شیخ زکزاکی را تایید نمی‌کنم و آنها را رد می‌کنم. آقای ظریف در سفر اخیری که به سنگال داشتند این موضوع را پیگیری کردند. از راه‌های دیپلماتیک پیگیر این موضوع هستیم.
- ما به آمریکا پیشنهاد دادیم پروتکل الحاقی را که قرار بود در سال ۲۰۲۳ به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد، الان تصویب کنیم و در ازای آن دولت آمریکا هم لغو همه تحریم‌ها را در کنکره این کشور به تصویب برساند. این پیشنهاد ایران با مخالفت دولت آمریکا رو به رو شد.
- فرانسوی‌ها در راستای اجرای تعهدات خود در برجام و بعد از تحولات اخیر در منطقه رفت و آمدهایی را به ایران داشتند. چنانکه در این مدت دو بار مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران سفر کرد و با مقامات ایرانی گفت‌وگو داشت. آنها طرح‌هایی را ارائه کردند که به نظر ما در آنها چیز جدیدی نبود و قابل توجه نیز نبود. با توجه به اینکه ایران معتقد است که نباید پنجره دیپلماسی بسته شود طرح‌های پیشنهادی را بررسی کرد و خود نیز طرحی را تهیه و جمع‌بندی کرد که این طرح توسط آقای عراقچی به عنوان نماینده رئیس جمهور به آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز ارائه شد و آنها نیز در حال بررسی این طرح هستند.
- درباره نامه محمدجواد ظریف به مقام معظم رهبری در ارتباط با سریال «گاندو» و تصویری که در این سریال از وزیر امور خارجه و وزارت خارجه ترسیم شده است باید گفت؛ صدا و سیما زیر نظر مقام معظم رهبری است و اگر گلایه و شکواییه‌ای وجود دارد باید خدمت ایشان گفته شود، به جای اینکه به دیگران گفته شود. طبق برداشتی که از این سریال می‌شد در آن از وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه چهره‌ای منفعل، بی‌عمل و واداده ارائه می‌شد و این موضوع مطرح بود که اگر چنین چیزی هست و چنین برداشتی وجود دارد، بودن چنین وزیری در جایگاه وزارت خارجه به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه جایز نیست و به لحاظ شرعی و قانونی باید کسی باشد که همزمان مصلحت و عزت کشور را سرلوحه کار خود قرار دهد و از اقتدار لازم در مجامع بین‌المللی برخوردار باشد تا زبان گویای ملت نیز باشد و اگر چنین چیزی نیست، ایشان ببینند چه باید کرد و آیا ترسیم درست است و ماندن آقای ظریف جایز است که مقام معظم رهبری نیز التفاتاتی داشتند و گفتند؛ مطلقاً راضی نیستند که به مجموعه وزارت خارجه و ایشان اهانتی صورت بگیرد.
- آقای ظریف هر موقع که به نیویورک برای انجام ماموریت‌های بین‌المللی می‌روند در حاشیه انجام ماموریت اصلی‌شان به درخواست طرف‌های آمریکایی که می‌توانند نماینده افکار عمومی آمریکا، کنگره این کشور و رسانه‌های آمریکایی باشند با آنها دیدار و ملاقات می‌کند. در آن ملاقات‌ها عمدتاً مواضع ایران را در ارتباط با مسائل بین‌المللی به صورت صریح و شفاف برای آمریکایی‌ها و افکار عمومی این کشور تبیین می‌کنند. در این سفرها هیچ ملاقاتی با افراد دولتی صورت نمی‌گیرد و این رایزنی‌ها در چارچوب گفت‌وگوهای مردمی و نمایندگان افکار عمومی این کشور صورت می‌گیرد.
- نشست روز گذشته (یکشنبه) کمیسیون مشترک برجام، نشست رو به جلو و سازنده‌ای بود. گفت‌وگوهای سریع و قاطعی انجام شد. هیات ایرانی موارد نقض برجام از سوی طرف‌های مقابل و اقدامات فشلی که بعداً آنها انجام داده‌اند را به گوش آنها رساندند. در جریان این نشست برخی از توافقات جزئی انجام شد که از جمله آن برگزاری کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه است. این یک گام رو به جلوست.
ـ اروپایی‌ها باید از فرصت باقیمانده تا پایان زمان‌بندی گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران استفاده کنند و به تعهدات خود عمل کنند. ما نمی‌توانیم روی حرف اروپا حساب باز کنیم. ما منتظر انجام اقدامات عملی و ملموس از سوی آنها هستیم و آنها باید اقدامی عملی انجام دهند.
سایر اخبار این روزنامه
پایان اولتیماتوم فیفا درخصوص حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها   از پشت میله‌ها تا تسخیر سکوها داوود هرمیداس‌باوند در گفت‌وگو با «همدلی»: ایران و عربستان هر دو کوتاه بیایند همدلی ماجرای پیشنهاد ایران به آمریکا در مورد پروتکل الحاقی را بررسی می‌کند سایه‌روشن روابط ایران و آمریکا شیرزاد پیک‌حرفه در گفت و گو با همدلی: کاستن از گستره جرم‌انگاری در بازنگری قوانین گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال جاری از افزایش 91.5درصدی قیمت و افت 64 درصدی معاملات حکایت دارد نفس دانشکده خبر گرفت رونمایی از اولین دستور فتاح در بنیاد مستضعفان رفتارشناسی سیاسی بهزاد نبوی از چپ‌گرای رادیکال تا اصلاح‌طلب محافظه‌کار مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ در نشست رسانه‌ای سخنگوی دستگاه دیپلماسی وزارت امورخارجه تایید شد نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبری مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ بحران اخلاقی در رسانه‌ها دادستان‌های سبز، ناجیان بسترحیات