رفتارشناسی سیاسی بهزاد نبوی از چپ‌گرای رادیکال تا اصلاح‌طلب محافظه‌کار

آیا بهزاد نبوی از مبارز اصلاح‌طلب به محافظه‌کار تغییر رویه داده است؟
همدلی| جواد شمس ـ جریان اصلاحات‌ در ماه‌های اخیر که ایام منتهی به انتخابات مجلس یازدهم است، در خصوص تصمیم‌گیری در مورد چگونگی حضور در انتخابات آینده با دو استراتژی متفاوت روبرو است. از سویی تئوریسین‌هایی همچون سعید حجاریان، مشارکت مشروط در انتخابات را مطرح می‌کنند که در آن به نوعی امتیاز گرفتن از حاکمیت برای تایید صلاحیت اکثر اصلاح‌طلبان داوطلب نامزدی مجلس مد نظر است. اما از سوی دیگر ‌رئیس دولت اصلاحات که رهبری این جریان را هم به عهده دارد، مشارکت حداکثری را مورد تاکید قرار می‌دهد و افرادی دیگر همچون بهزاد نبوی از نمادهای پرسابقه جریان چپ و اصلاح‌طلب، مشارکت بی‌قید و شرط را اعلام می‌کنند. نبوی معتقد است برای تداوم حیات اصلاح‌طلبی، باید به هر عنوان در کنش‌های سیاسی کشور به ویژه در انتخابات حضور فعال و تاثیرگذار داشت.
نبوی از شورای نگهبان برای اصلاح‌طلبان فرش قرمز می‌خواهد
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان چندی پیش در واکنش به مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان گفته بود؛ «ملاک شورای نگهبان اجرای مرّ قانون است و شورای نگهبان برای کسی فرش قرمز پهن نمی‌کند». همین سخن با واکنش‌های متفاوتی از سوی اصلاح‌طلبان مواجه و حتی از آن با عنوان «غیرمنتظره» یاد شد. به ویژه اینکه سخنگوی شورای نگهبان تاکید دارد: «تنها راهکار برای برگزاری انتخابات سالم و با مشارکت فراگیر، تبعیت از قانون است، نه فرافکنی و باج‌گیری با اتهام زدن به نهادهای قانون اساسی». اتهام عدم تبعیت از قانون و همچنین باج‌خواهی اصلاح‌طلبان، وصله‌ای است که به این جریان فکری نمی‌چسبد؛ زیرا در اساس، اصلاح‌طلبان با بی‌قانونی و نیز ارگان‌هایی که ورای قانون رفتار می‌کنند، مشکل دارند.


بهزاد نبوی که خود در جریان انتخابات مجلس هفتم از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد در واکنش به این سخنان گفته است: «آقای کدخدایی اشتباه می‌کند، این دوره باید فرش قرمز پهن کند، چون در این دوره، انتخابات پرشور، برای حفظ امنیت ملی ضروری است». بهزاد نبوی در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش شرکت در انتخابات «در هر شرایطی» را مورد تاکید قرار می‌دهد و به تفسیر سخنان سیدمحمد خاتمی درباره انتخابات می‌پردازد و می‌گوید: «منظور رئیس دولت اصلاحات، مشارکت مشروط در انتخابات نیست». همین یکی دوهفته قبل بود که خاتمی گفته بود: «به هیچ وجه تحریم انتخابات را نمی‌پذیریم و تحریم انتخابات از جانب اصلاح‌طلب‌ها صورت نمی‌گیرد؛ ولی تحت هر شرایطی هم اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند». نبوی آن طور که به خبرآنلاین گفته، معتقد است: «در هیچ انتخاباتی نه تنها آقای خاتمی، بلکه اصلاح‌طلب‌ها هم انتخابات را تحریم نکرده‌اند، حتی در انتخابات مجلس هفتم. من از سخنان آقای خاتمی ایده مشارکت مشروط استنباط نمی‌کنم. من پیشتر گفته‌ام در هر شرایطی باید در انتخابات شرکت کنیم. منظورم شرایطی است که امکان حضور باشد. فی‌المثل اگر همه اصلاح‌طلبان را به زندان ببرند یا اگر همه گروه‌های اصلاح‌طلب منحل و غیرقانونی اعلام شوند، آن‌گاه دیگر امکان شرکت وجود ندارد.»
تبارشناسی اندیشه سیاسی نبوی
بهزاد نبوی در جریان انقلاب اسلامی، نام قابل احترامی است. در سال‌های نخستین استقرار نظام کسی نیست که منکر تاثیرگذاری او در دولت‌های رجایی به عنوان وزیر مشاور و موسوی در مقام وزیر صنایع سنگین باشد. در جریان مبارزات دوران پیش از انقلاب، بخشی از سال‌های جوانی خود را در زندان‌های پهلوی گذراند؛ با برچسب «زندانی سیاسی». اما او چهره شناخته شده جریان‌های چریکی هم بود و به همین دلیل در محافل سیاسی به «چریک پیر» معروف شده است.
نبوی از موسسان جبهه دموکراتیک خلق بود. تشکلی مخفی و مسلح که زندگی پنهان و مخفیانه داشت. اقدام‌های چریکی، پای نبوی را به زندان‌های ساواک باز کرد آن هم با حکم حبس ابد که بعدها به 10سال زندان تقلیل یافت. در جریان همین زندان‌ها بود که با محمدعلی رجایی، آشنا و دوست شد. با پیروزی انقلاب از رندان آزاد شد و در حلقه معتمدان انقلاب قرار گرفت. به واسطه تحصیلات دانشگاهی و داشتن ایدئولوژی و نیز ذات مدیریتی، دهه نخستین پس از انقلاب در دولت سمت‌های اصلی داشت و بعد با حضور در خانه ملت، تا نایب‌رئیسی مجلس ششم رسید. نبوی همیشه نام آشنای مجادلات موسوم به اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بود تا اینکه در جریان انتخابات 88 بازداشت شد و به جرم «اخلال در ترافیک منطقه مسکونی در غرب تهران» زندان پس از انقلاب را هم تجربه کرد. نبوی خردادماه ۱۳۹۳ با پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شد اما با هیکلی به غایت نحیف و قدی خمیده که پاداش سال‌ها خدمت او بود! اما او فرزند انقلاب است به همین دلیل در تنگنای فشارهای خارجی در تلاش‌ برای ادامه حضور پرشور اصلاح‌طلبان در انتخابات است. هنوز یادمان نرفته آن عکس از بهزاد نبوی که ۷ اسفند ۱۳۹۴ عصازنان به سمت حوزه رای‌گیری می‌رفت تا در انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان پنجم شرکت غیرمشروط داشته باشد. بماند که برای نخستین بار با اندام خمیده نبوی مواجه شدیم؛ اما شگفتی و تحیر ما از این باب بود که «چریک پیر» در اندیشه سیاسی خود تغییر رویه داده است.
نبوی این روزها در چه قالبی می‌گنجد
حالا نبوی، بعد از گذر این همه سال‌ها فعالیت چریکی و سیاسی، نقطه نظر خود درباره انتخابات را این گونه بیان می‌کند: «اگر در کشور انتخابات پرشور برگزار نشود، امنیت ملی به خطر می‌افتد. البته برای این که انتخابات پرشور برگزار شود، بخش مهمی از کار بر عهده حاکمیت است. حاکمیت باید شرایطی فراهم کند، تا انتخابات پرشور داشته باشیم. آقای کدخدایی باید متوجه باشد که در این دوره برای حضور مردم در انتخابات لازم است فرش قرمز پهن کند. باید بداند که این یک تصمیم شخصی ایشان و یا حتی شورای نگهبان نیست، بلکه تصمیم حاکمیت برای حفظ نظام، کشور و امنیت ملی است.»
همین اظهار نظر کافی است که برخی او را در جرگه اصلاح‌طلبان محافظه‌کار بدانند. نبوی، حفظ شرایط کنونی را مقدم به هرگونه تلاش برای بارورسازی و بیرون آمدن از خمودگی و ایستایی می‌داند. او نگران این است که هر حرکت و جنبش جدید ممکن است مانند جنبش‌های قبلی به ناکامی منجر شود و به همین دلیل محافظه‌کار شده است؛ البته از جنس اصلاح‌طلب و به معنای مقبول آن در جامعه.
سایر اخبار این روزنامه
پایان اولتیماتوم فیفا درخصوص حضور زنان ایرانی در ورزشگاه ها   از پشت میله‌ها تا تسخیر سکوها داوود هرمیداس‌باوند در گفت‌وگو با «همدلی»: ایران و عربستان هر دو کوتاه بیایند همدلی ماجرای پیشنهاد ایران به آمریکا در مورد پروتکل الحاقی را بررسی می‌کند سایه‌روشن روابط ایران و آمریکا شیرزاد پیک‌حرفه در گفت و گو با همدلی: کاستن از گستره جرم‌انگاری در بازنگری قوانین گزارش بانک مرکزی در تیرماه سال جاری از افزایش 91.5درصدی قیمت و افت 64 درصدی معاملات حکایت دارد نفس دانشکده خبر گرفت رونمایی از اولین دستور فتاح در بنیاد مستضعفان رفتارشناسی سیاسی بهزاد نبوی از چپ‌گرای رادیکال تا اصلاح‌طلب محافظه‌کار مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ در نشست رسانه‌ای سخنگوی دستگاه دیپلماسی وزارت امورخارجه تایید شد نامه گلایه‌آمیز ظریف به رهبری مرتضی‌مبلغ دخالت‌های بی‌جا در حوزه‌ فرهنگ بحران اخلاقی در رسانه‌ها دادستان‌های سبز، ناجیان بسترحیات