جرایم حذف می شوند نه عوارض



حمیده امینی فرد
خبرنگار


آیا جرایم متخلفان ورود به محدوده زوج و فرد سابق بخشیده می‌شود؟ این سؤالی است که درچند روز اخیر، ذهن رانندگان بسیاری را مشغول کرده است. بویژه آن دسته از راننده‌هایی که در این محدوده به‌صورت غیر قانونی وارد شده و علاوه بر پیامک 50 هزار تومانی جریمه پلیس با عوارض متغیر چند ده هزار تومانی شهرداری تهران هم مواجه شده‌اند. آنها هنوز نمی‌دانند که آیا هزینه عوارضشان بخشیده شده یا نه دیگرجریمه به پایشان نوشته نمی‌شود؟ درواقع برای اغلب آنها هنوز روشن نیست که این بخشودگی به جرایم رانندگی ارتباط دارد یا عوارض ورود به محدوده زوج و فرد حذف شده است. اصلاً این بخشودگی به چه ترددهایی اختصاص دارد و آیا مشمول طرح جدید کنترل آلودگی هوا هم می‌شود یا نه؟ علی پیرحسینلو، مشاور معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در این زمینه با تأکید بر اینکه این بخشودگی شامل عوارض نمی‌شود و تنها به جرایم پلیس اختصاص دارد، به «ایران» می‌گوید: این موضوع هیچ ارتباطی با طرح جایگزین زوج و فرد که از اول تیرماه اجرا شده است، ندارد، اجرای طرح جدید به تصویب همه نهادها و سازمان های دخیل یعنی فرمانداری، شهرداری، پلیس و شورای شهر رسیده است و آنها در این زمینه هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.
پیرحسینلو ادامه می‌دهد: آنچه که محل اختلاف است، ورود غیر مجاز افرادی است که در روزهای مخالف پلاک خودرو‌یشان وارد محدوده زوج و فرد سابق پیش از شروع طرح کنترل آلودگی هوا از اول تیرماه شده‌اند. در سال های قبل از 97، از آنجاکه سیستم عوارض طرح ترافیک وجود نداشت و مجوزها به‌صورت سالانه و یکجا فروخته می‌شد، متخلفان تنها جریمه می‌شدند و هزینه‌ای بابت عوارض نمی‌پرداختند. اما در سال 97 با تبصره شورا بر مصوبه قبل، عوارض نیز به جریمه اضافه شد؛ تبصره‌ای که به دریافت عوارض مشروعیت بخشید و آن را کاملاً قانونی کرد. البته پلیس و گروهی اقلیت در شورا مخالف این تبصره بودند، اما این تبصره در کمیته انطباق فرمانداری تأیید شد و بندهایی هم که مورد ایراد قرار گرفته بود، به شورای حل اختلاف رفت و در نهایت نظر شهرداری و مصوبه شورا تأیید شد.
وی با اشاره به نامه فرمانداری تهران درباره غیر قانونی بودن دریافت عوارض از شهروندان به جلسه‌ای اشاره می‌کند که چند ماه پیش با حضور همه سازمان‌های مسئول در این حوزه برگزار شد. پیرحسینلو می‌گوید که در این جلسه این موضوع به بحث گذاشته شد و در نهایت به این نتیجه رسیدند که برداشت شهرداری تهران درست است و دریافت عوارض قانونی است. البته در آن جلسه مقرر شد تا شرایط برای مردم کمی تسهیل شود. بنابراین از آنجا که بدهی عوارض به حساب شهروندان درج شده و قابل برگشت نبود، بحث بخشودگی جرایم که از اختیارات دولت بود، مطرح شد و شهرداری نیزدرهمان جلسه موافقت خود را اعلام، اما پلیس نظرش را منوط به بررسی بیشتر کرد.
به‌گفته او، پلیس در جریان این بررسی اعلام کرد که هیچ جریمه‌ای بابت ورود غیر قانونی به محدوده زوج و فرد از 15 اردیبهشت تا اوایل آذر 97 اعمال نشده و بعد از این مقطع هم درموارد معدودی اعمال جریمه کرده‌اند.در مجموع به این نتیجه رسیدیم که جرایمی که بابت تخلفات در این حوزه به ثبت رسیده، بسیار اندک بوده است. فرماندار تهران هم چند روز پیش طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که عوارض و جریمه هر دو قانونی است، اما برای کمک به مردم، جرایم متخلفان بخشیده شود. البته اظهارات فرماندار در بعضی رسانه‌ها به اشتباه اینطور انعکاس یافت که ایشان عوارض را غیر قانونی دانسته بود که از سوی آقای فرهادی تصحیح شد.
پیر حسینلو با بیان اینکه در طرح جدید، جنبه ایجابی برسلبی و تنبیهی اولویت دارد، می‌گوید: درحال حاضر رانندگان از زمانی که تردد می‌کنند، به شرط ثبت‌نام در سایت تهران من، حتی اگر شارژ کافی نداشته باشند، بلافاصله جریمه نمی‌شوند، بلکه به آنها پیامک زده می‌شود و یکماه بعد از زمان تردد هم فرصت دارند تا عوارض را تسویه کرده و جریمه نشوند. وی تأکید کرد همه درآمدی که از محل فروش عوارض عاید شهرداری می‌شود، طبق مصوبه شورا در حوزه حمل و نقل عمومی و کمک به کاهش ترافیک و آلودگی هوا هزینه خواهد شد.
پیرحسینلو درباره درآمد شهرداری از محل فروش عوارض می‌گوید:درآمد شهرداری از محل فروش طرح ترافیک، با پیش فروش مجوز سالانه در سال 96، بیش از 350 میلیارد تومان بود که در سال 97 با اجرای سیستم جدید به کمتر از 300 میلیارد تومان رسید، بنابراین شهرداری به این موضوع نگاه درآمدی ندارد.
اگرچه پلیس هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده و هنوز معلوم نیست که این جرایم پاک شده است یا نه، اما از آنجا که عیسی فرهادی،  - فرماندار تهران - به‌عنوان یک مرجع قانونی اعلام کرده است که جریمه‌ها حذف می‌شود، می‌توان امیدوار بود که این اتفاق خواهد افتاد. هم‌اکنون لیست خودروهای جریمه شده از سوی شهرداری تهران به پلیس ارائه شده است. فرماندار تهران گفته بود افرادی که در سال ۹۷ در محدوده زوج و فرد تردد داشته‌ و جریمه شده‌اند، باید عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک را پرداخت کنند، اما قرار شد جریمه‌ آنها حذف شود.