تجربیاتم متعلق به نسل امروز و آینده موسیقی است

مجموعه «ارغوان» تازه‌ترین روش آموزش نوازندگی کمانچه استاد علی اکبر شکارچی روزگذشته دردفتر موسیقی وزارت ارشاد رونمایی شد. این مجموعه شامل ۲ جلد کتاب و چهار دی‌وی‌دی تصویری است که تمام قطعه‌های حاضر در کتاب به صورت تصویری و با نوازندگی و آواز علی‌اکبر شکارچی و تنبک‌نوازی و همخوانی آساره شکارچی برای هنرآموزان روایت شده است.

صوت و تصویر در جهان آموزش، حرف اول و آخر را می‌زند. به همین جهت من هم در پروژه «چراغ افروخته» مشتمل بر ردیف‌های میرزا عبدالله و هم در پروژه «ارغوان» تلاش کردم دانسته‌های خود را اینجا برای هنرجویان جا بگذارم. امروز و در 70 سالگی دوست ندارم مانند بسیاری از هم‌نسلان خودم مانند محمدرضا لطفی، عطاجنگوک و فرهنگ فر و بسیاری از هنرمندان دیگر دانسته‌ها و دریافت‌ها و تجربیاتم را با خودم ببرم. از طرفی امروزه علاقه روزافزونی برای یادگیری نواختن کمانچه در جامعه ایجاد شده است و این علاقه به دنبال خود نیازی عمیق را هم پدید آورده است. من معتقدم تولید چنین کارهایی بسیار دشوار است اما پرداختن به آن ضرورت دارد و بر این نظرم موضوع آموزش موسیقی ایرانی در حوزه آموزش شفاهی موسیقی نباید از بین برود.
ما برای داشتن خلاقیت هیچ راهی نداریم جز آنکه به سرمایه‌ای که از سال‌های گذشته با تمام فراز و نشیب‌ها به دست ما رسیده، توجه کنیم؛موسیقی‌های نادر و کم نظیر. تمام موسیقی‌های نواحی دارای اندیشه‌ نهفته‌ای هستند که هیچ کجا نمی‌توان نمونه آن را پیدا کرد. موسیقی نواحی ما بکر و دست نخوره است و عیب از ماست که از این منبع جوشان و ارزشمند خلاقانه استفاده نمی‌کنیم. خیلی از افرادی که اکنون منتقد موسیقی‌های قدیم هستند با ردیف‌ها و گوشه‌ها آشنایی ندارند. اصلاً از همین موسیقی دهه‌های 40 و 50 بود که کانون چاوش پس از انقلاب این چنین در بین مردم پیدا شد. شما بدانید آن چیزی که من انجام دادم پایه‌گذار بنیان‌هایی است که می‌تواند پرورش دهنده نسل راستین موسیقی سرزمین ما باشد.