در پاسخ به ادعای وزیر خارجه‌آمریکا با رسانه‌های ایرانی؛ سخنگوی دولت: از شنیدن حرف‌ها گریزان نیستیم

سخنگوی دولت با اشاره به درخواست وزیر خارجه‌آمریکا برای گفت‌و‌گو با رسانه‌های ایرانی گفت: خبرنگار ما خانم مرضیه هاشمی می‌تواند با ایشان مصاحبه کند و چیزی که پمپئو می‌خواهد، بیان کند. ما گریزان از شنیدن حرف‌ها نیستیم.
«علی ربیعی» در نشست خبری با اشاره به سفر هفته گذشته محمد جواد ظریف به نیویورک و کشورهای آمریکای لاتین گفت:هر جا آمریکا بخواهد دیواری بکشد مرزی بسازد و ایران را حذف کند دیپلماسی فعال ما حرکتی که سربازان ما در جبهه دیپلماسی در مقابل پل‌هایی به پا کردند. دیپلمات‌های ما ارتباط میان افکار عمومی ملت ایران و افکار عمومی جهان را معماری کردند.
سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رئیس جمهوری که گفت «ملت ما دیروز در مقطع دفاع مقدس قدرت نظامی خود را به اثبات رساندند و امروز این قدرت دیپلماسی و حقوقی و قدرت نرم ما است که حرف اول را می‌زند» افزود: این سخنان با سفرهایی که محمد جواد ظریف وزیر خارجه داشت مصداق پیدا کرد.
ربیعی افزود: سفر ظریف به 6 کشور (از آمریکا تا منطقه آمریکای لاتین و آفریقا) و مذاکرات سنگین او طی دو هفته و حرکات رسانه‌ای بسیار مهم وی در نیویورک، نکات حائز اهمیتی بود که هفته گذشته انجام شد.


وی گفت: خوشبختانه گفت‌و‌گوهای ظریف با رسانه‌های پربیننده، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را مجبور کرد که درخواست کند در رسانه‌های ایران با مردم گفت وگو کند.
سخنگوی دولت درباره شرکت‌ها و افرادی که ارز دولتی دریافت کرده اند، به تشکیل یک کمیته اشاره کرد و گفت: این کمیته فرایندی که تک تک افراد و شرکت‌هایی که ارز دریافت کرده‌اند را بررسی خواهد کرد و اگر کوتاهی در کار انجام شده باشد را به مقامات قضایی ارجاع می‌دهد تا با آنها برخورد شود و تصمیم گرفته شده است که مانند قاچاقچیان با این افراد برخورد شود.
سخنگوی دولت همچنین به جلسه با مدیران بخش مسکن کشور اشاره کرد و افزود: در این جلسه تصمیم گرفته شد سهم مسکن از تسهیلات بانکی از 13 درصد به 20 درصد افزایش پیدا کند. رئیس کل بانک مرکزی هم موظف شد این سهم را در شورای عالی پول و اعتبار پیگیری و به تصویب برساند.
وی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، طرح مسکن برای کارکنان دولت را در دستور کار قرار داده است؛ و درخواست شد در این زمینه مطالعات بیشتری انجام شود.
ربیعی افزود: وزیر راه و شهر سازی (محمد اسلامی) نیز متعهد شد400 هزار واحد مسکونی تا دو سال آینده برای اقشار متوسط به پایین با الگوی مصرف برای اقشار متوسط به پایین دنبال کنند. ضمن اینکه برای بازسازی و تعمیر مسکن سیل‌زدگان زمانبندی مشخص شد و قرار شد طبق آن کار به پایان برسد.
سخنگوی هیات دولت با اشاره به بررسی موضوع ارزهای دیجیتالی در جلسه دولت گفت: پیچیدگی و دیدگاه‌ها درباره این موضوع زیاد بود و بررسی آن به جلسات آینده احاله شد و باید توجه شود که در دوران پیک مصرف برق، از ارزانی آن سوءاستفاده نشود.
سخنگوی دولت با تبریک قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان گفت: هم دولت و هم رئیس جمهوری این پیروزی را تبریک می‌گوید، مشتاق تماشای این بازی بودیم که ظاهرا کارشکنی کشور میزبان اجازه پخش مسابقه والیبال را نداد، و این امکان میسر نشد که مانور خوب جوانان و شیرینی پیروزی را به کام مردم شیرین‌تر کنیم.
ربیعی در پاسخ به این سوال که گمانه زنی‌هایی درخصوص دیدار ظریف و وزیر خارجه عمان مبنی بر میانجیگری این کشور برای نفتکش انگلیسی وجود دارد و اینکه انگلیس اعلام کرده اگر ایران نفتکش آنها را تحویل بدهد اقدام متقابل اتفاق می‌افتد و همچنین گمانه زنی‌ها در خصوص خانم زاغری اظهار داشت: کشورهای مختلفی برای گفت‌و‌گوها درخصوص امنیت منطقه به جمهوری اسلامی ایران می‌آیند و البته پیشنهادهای خیرخواهانه‌ای هم مطرح می‌کنند اما این به معنای قبول میانجیگری نیست؛ بحث گفت‌و‌گو با سخن گفتن متقابل و انتقال دیدگاه‌ها است و ما هم به این کشورها که خیرخواهانه به ایران سفر می‌کنند و مذاکراتی انجام می‌دهند احترام می‌گذاریم.
سخنگوی دولت بیان کرد: مواضع ایران در زمینه کشتی ایرانی به سرقت رفته ازسوی دولت انگلستان مشخص است و براساس یک چارچوب حقوقی اقدام کرده‌ایم که آنها باید دست از سرقت بردارند و کشتی را آزاد کنند قطعا ما هم براساس حسن نیت تصمیم می‌گیریم و این چیزی نیست که ابتدا ما بخواهیم آزاد کنیم و یا آنها بخواهد آزاد کنند.
ربیعی گفت: ما کماکان معتقد هستیم که امنیت منطقه توسط کشورهای منطقه تامین شود و ایران بزرگترین مدافع تامین امنیت کشتیرانی در منطقه خواهد بود.
ربیعی درباره برخی خبرها از کنار گذاشتن طرح کمیسیون اجتماعی مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی توسط دولت، گفت: از تشکیل وزارت بازرگانی استقبال می‌کنیم این درخواست دولت بوده است و اقدامی برای در دستور کار قرار نگرفتن نداشتیم بلکه از مجلس می‌خواهیم با درک شرایط و اظهار نیازی که دولت در این زمینه دارد، همراهی کند و وزارت بازرگانی تشکیل شود.
وی درباره موضوع دوتابعیتی‌ها گفت: درخواستم از مجلس شورای اسلامی، به ویژه کمیسیون تحقیق این است که از شایعات بی‌اساس پیروی نکنند زیرا می‌دانم نظر غالب مجلس و هیات رئیسه این نبوده است.
سخنگوی دولت با تاکید بر این که وجود مدیران دوتابعیتی در دولت دروغ است، گفت: نام برخی از اشخاص را که حتی یک بار هم پایشان به ایالات متحده نرسیده و براساس شواهد و قرائن در لیست دو تابعیتی قرار داده‌اند که خود این افراد در دولت دوتابعیتی بودن خود را، تکذیب کردند.
وی گفت: ما موضوع لیست دو تابعیتی‌ها را پیگیری می‌کنیم، زیرا اصلا اساس آن صحت ندارد، حداقل در مورد دولتی‌ها عاری از صحت و صداقت است.
ربیعی در ادامه گفت: رئیس جمهور هم نخست وزیری بوریس جانسون را تبریک گفت و ما منتظر می‌مانیم که رفتارهای آقای جانسون را بدون هیچ پیشداوری و قضاوت ببنیم. امیدواریم که با توجه به این که به ایران آمده‌اند و با فرهنگ ایرانی آشنایی دارند مسیر قبلی‌ها را طی نکنند و رفتارهای خصمانه‌ای را که به تبعیت از آمریکا دنبال می‌شده را دنبال نکند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اهمیت شورایاری‌ها و این که دولت در این خصوص چه برنامه‌ای دارد، گفت: انتخابات شورایاری‌ها با حمایتی که دولت انجام داد صورت گرفت. نتایج در تهران نسبت به گذشته کاهش نداشته است. خیلی‌ها تبلیغ می‌کردند که مردم اعتماد و مشارکت آنها پایین آمده است. البته نمی‌خواهم بگویم که مردم ناراحت نیستند، فشار روی مردم نیست و این قابل درک است ولی راه این که مشکلات را حل کنیم و مسیر ادامه بدهیم راه حل باز صندوق‌های رای گیری است و صندوق‌ها را باید پاس بداریم.
سایر اخبار این روزنامه