روحانی دستور پیگیری داد

انتشار جزئیات نامه ای که مربوط به ماجرای گم شدن یک میلیارد دلار ارز 4200 تومانی است، نشان می دهد رئیس کل بانک مرکزی، اسامی متخلفان ارز دولتی را به رئیس جمهور اعلام کرده و روحانی نیز در پی نوشت، خواستار پاسخ گویی فوری چهار وزیر شده است.
نامه همتی به رئیس جمهور
سیاست ارز 4200 تومانی، در جدیدترین حاشیه خود، شاهد تخلف برخی شرکت های دولتی و خصوصی است که در سایه ضعف نظارت دستگاه های دولتی، ارز را گرفته و در قبال آن کالاهای مد نظر را به کشور وارد نکرده اند. موضوعی که به تازگی با تیتر «گم شدن یک میلیارد دلار ارز دولتی» رسانه ای شد. در این زمینه دیروز خبرگزاری مهر تصویر نامه همتی به روحانی را منتشر کرد که در پیوست آن اسامی 10 شرکت دارویی و 10 شرکت در حوزه واردات کالاهای اساسی دیده می شود. جزئیات تعهدات ارزی این شرکت ها نشان می دهد که بیش از 130 میلیون یورو ارز دولتی توسط شرکت های دارویی و حدود 849 میلیون یورو ارز دولتی توسط شرکت های واردکننده کالاهای اساسی رفع تعهد نشده است. ارقامی که در مجموع به 979 میلیون یورو می رسد. کل ارز اختصاص یافته به این شرکت ها سه میلیارد و 514 میلیون یورو بوده است.
همتی در این نامه که تاریخ آن 18 خرداد امسال است، با اشاره به شرایط ویژه کشور در سال گذشته و تامین ارز برای واردکنندگان مورد تایید دستگاه های دولتی آورده است: متأسفانه حسب اطلاعات سامانه رفع تعهد ارزی، به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از تعهدات ارزی مربوط به ورود کالا به کشور (از سوی آن واردکنندگان)، به ‌رغم تأمین ارز و انقضای مهلت قانونی رفع تعهد نشده است. همچنین اسناد و مدارک مبتنی بر ورود و ترخیص قطعی کالاهای مورد اشاره در سامانه به ثبت نرسیده است.وی همچنین به لیست پیوست این نامه که حاوی اطلاعات میزان ارزهای تامین شده و تعهدات ارزی ایجاد و رفع نشده برخی از واردکنندگان بوده، اشاره کرده است. همتی خواستار این شده تا برای پیگیری وزارتخانه های مربوط و نیز اتخاذ تدابیر ویژه برای ترغیب این واردکنندگان و تسریع در واردات کالاهای یادشده، دستور لازم داده شود.


رئیس کل بانک مرکزی در خاتمه تصریح کرده است که «بانک‌های عامل نسبت به معرفی گیرندگان ارزهای مزبور به سازمان تعزیرات حکومتی در صورت عدم واردات کالا ظرف مدت مقرر و عدم برگشت ارز دریافتی اقدام می‌نمایند.»
دستور فوری روحانی و بی اطلاعی عجیب یک وزیر
گزارش یادشده حاکی از آن است که حسن روحانی رئیس جمهور پس از رویت نامه عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، در پی‌نوشت نامه دستور داده «دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دولتی فوراً پاسخ دهند که چرا تخلف شده است؟» این نامه توسط محمود واعظی به وزیران صمت، کشاورزی، بهداشت و تعاون ارسال شده است.
با این حال محمد شریعتمداری، وزیر کار در پاسخ به ایسنا، درباره نامه رئیس کل بانک مرکزی برای پاسخ گویی در خصوص ایفانشدن تعهدات ارزی در قبال واردات کالا، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این نامه گفت پس از آن که نامه را دید می‌تواند درباره آن پاسخ بدهد.