مذاکرات وین سازنده بود

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نشست دیروز(یکشنبه) کمیسیون مشترک برجام در وین را سازنده خواند.
به گزارش خبرگزاری رویترز ، عراقچی پس از پایان مذاکرات وین در گفت وگو با این خبرگزاری افزود: فضای (مذاکرات)، سازنده و گفت وگوهای خوبی بود.
وی خاطرنشان کرد: نمی توانم بگویم که همه موارد را حل کردیم، می توانم بگویم که تعهدات بسیاری وجود دارد.
نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ وین  برگزار شد. معاون ظریف روز یک‌شنبه پیش از آغاز نشست کمیسیون اظهار کرد: امیدواریم سریع‌تر یک دستورکار ملموس، تعیین کننده و با نتایج روشن برای جلسه وزیران آماده کنیم. ما حتما خواهان یک جلسه نمایشی و بدون نتیجه نیستم که فقط در آن عکس بگیریم. از این رو یکی از موضوعات دیگر مورد بحث در این نشست صحبت درباره دستورکار و نتیجه نشست وزیران خارجه خواهد بود.


گفتنی است که  معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از نشست فوق‌العاده کمیسیون مشترک برجام به طور جداگانه با هلگا اشمید، هیات های چینی و روسی  دیدار کرده بود.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران و «هلگا اشمید» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست این نشست را برعهده داشتند.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه پیش از این نشست، دیدارهای دو جانبه‌ و جداگانه‌ای را با هلگا اشمید و نمایندگان روسیه و چین انجام داد.در هیات ایران علاوه بر عراقچی، کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه و نماینده سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.
نماینده چین در نشست وین گفت که همه طرف‌های حاضر در برجام، خواستار حفظ این توافق هستند و «مخالفت کامل» خود را با موضع آمریکا بیان کردند. کشورهای آلمان، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه ایران در وین یک نشست اضطراری تشکیل دادند تا گزینه‌های موجود برای جلوگیری از فروپاشی برجام را
 بررسی کنند.
این نشست در شرایطی در حال برگزاری است که تهران در آستانه برداشتن سومین گام برجامی خود است. بررسی کاهش تعهدات برجامی ایران و همچنین سازوکار مالی اروپا موسوم به «اینستکس» از مهمترین مسائل قابل طرح در نشست کمیسیون مشترک برجام بود.
بعد از نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران وزیران امور خارجه 1+4 که هفتم تیر برگزار شد، قرار شد تا نشست بعدی کمیسیون در سطح وزیران خارجه برگزار شود اما با توجه به سرعت تحولات در رابطه با برجام و نیز مسایل منطقه بنا به درخواست کشورهای اروپایی و ایران نشست فوق‌العاده دیگری در سطح معاونان و مدیران درخواست شد که به تبع نشست وزیران خارجه را به تاخیر انداخت.
تصمیم ایران در زمینه توقف اجرای برخی از تعهدات برجامی‌اش به آثار عینی و عملی منجر شد و طرف های اروپایی خواستار آن شدند که این وضعیت جدید به ویژه در مرحله دوم از اجرای کاهش تعهدات، پیش از برگزاری نشست وزرای خارجه، در یک جلسه کمیسیون مشترک در سطح معاونان به بحث گذاشته شود.
بنابه گفته سید عباس عراقچی بررسی عملیاتی شدن کاهش تعهدات هسته‌ای از سوی کشورهای اروپایی و توقیف نفتکشی که حامل نفت ایران در جبل الطارق بود و از منظر ایران نقض برجام است، از جمله موضوعات در دستورکار این نشست بوده است.