متقاضیان مسکن با قیمت‌های جدید نمی‌توانند به بازار نزدیک شوند


فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سؤال که افت 60 درصدی معاملات مسکن نشان می‌دهد بخش مسکن دوره جدیدی از کسادی و رکود را آغاز کرده است، گفت: آنچه که بدیهی است و در 3 یا 4 ماه گذشته مشخص شده این است که قدرت نقدینگی مهم‌ترین عامل در تعیین بازار مسکن کشور است پس بنابراین تا مردم قدرت خرید مسکن نداشته باشند به نظر می‌رسد شرایط فعلی که در آن هستیم ادامه‌دار باشد.
وی با‌اشاره به اینکه متقاضی خرید در بازار مسکن وجود دارد اما متأسفانه این متقاضیان نمی‌توانند خود را با این قیمت‌ها به بازار نزدیک کنند، اظهار داشت: شرایط برای خرید مسکن برای دهک‌‌های هدف به شدت سخت شده و این در تمام کشور قابل لمس است به طوری که شرایط فعلی عرصه را برای جوانان و دهک‌های متوسط جامعه به شدت سخت کرده است.
پورحاجت در پاسخ به این سؤال که وزیر راه و شهرسازی توصیه برای خرید نکردن مسکن کرده تا قیمت‌ها تعدیل شود گفت: هیچ بخشی در علم اقتصاد این را نمی‌پذیرد که نخرید تا قیمت اصلاح شود مگر قرار است در آینده چه شرایطی فراهم شود.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: اینکه توصیه می‌شود مسکن نخرید تا قیمت تعدیل شود باعث انباشت تقاضا می‌شود که در آینده باعث سونامی قیمت خواهد شد.


پورحاجت تأکید کرد: به اعتقاد سازندگان به جای اینکه اعلام شود مسکن نخرید تا قیمت‌ها کاهش یابد باید دولت زمینه تولید مسکن را فراهم کند چرا که به استناد گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون عمران برای تعادل‌بخشی بازار مسکن 4.5 میلیون واحد مسکونی در کشور کسری داریم؛ پس اگر مردم نخرند این باعث بر هم زدن نظم بازار می‌شود.
وی ادامه داد: وقتی تقاضا برای خرید مسکن نباشد تولیدکننده‌ها هم رغبتی برای تولید مسکن از خود نشان نخواهند داد هر چند بنده به آینده زیاد بدبین نیستم و معتقد هستم که دولت می‌تواند با تقویت و مدیریت نقدینگی در جامعه، خریداران مسکن را با ابزارهای در اختیار خود کنترل و هدایت کند.
به گفته وی، دولت باید موانع کسب و کار تولید مسکن را که 6 سال است خاک می‌خورد حل و فصل کند.
پورحاجت ادامه داد:دولت باید قانون پیش‌فروش ساختمان را اصلاح و قدرت بخش تولید مسکن را تقویت کند اما متأسفانه علیرغم اینکه دو سال پیش کمیسیون عمران مصوبه‌ای برای اصلاح داد در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس بلاتکلیف مانده است.
خریداران در انتظار افت قیمت
از سوی دیگر ایسنا درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن نوشت:در شرایط فعلی، خریداران در انتظار افت قیمت به سر می‌برند و پیش‌بینی می‌شود که در صورت ثبات قیمت ارز با کاهش اندک قیمت مسکن نیز مواجه شویم.
تا حدود یک ماه قبل فضای کلی بازار مسکن در دست‌فروشندگان بود اما اولین نشانه‌های قرار گرفتن خریداران در موضع برتر بروز کرده است. دفاتر املاک عنوان می‌کنند که طی دو هفته اخیر دو اتفاق در بازار مسکن رخ داده است؛ اولین موضوع تثبیت قیمت‌ها است و مسئله‌ دیگر به انتظارات کاهشی مربوط می‌شود. در این شرایط، خریداران دست بالا را دارند.
یکی از مشاوران املاک واقع در منطقه ۵ تهران با بیان این‌که بازار تقریبا از حالت گیجی خارج شده است می‌گوید: حدود یک ماه قبل برای یک آپارتمان مشتری پیدا کردم که حاضر بود آن را متری ۱۹ میلیون تومان خریداری کند اما مالک از فروش امتناع کرد. حالا همان فروشنده حاضر است متری ۱۷ میلیون تومان ملک خود را بفروشد اما مشتری پیدا نمی‌شود. درخصوص املاک کلنگی نیز این اتفاق افتاده و قیمت‌ها شکسته شده است.
با این‌که هنوز گزارش بانک مرکزی ارایه نشده اما معمولا گزارش‌های دفتر اقتصاد مسکن که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است اختلاف اندکی با آمار بانک مرکزی دارد و می‌توان به آمار وزارتخانه استناد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب قهرمانی تیم ملی والیبال جوانان ایران در جهان را تبریک گفتند کوتاهی دولت در مهار گرانی علی‌رغم همت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز ماجرای نفتکش‌ها، فصل جدید منطقه (یادداشت روز) اخبار ویژه تضمین انگلیس برای پایان راهزنی دریایی تنها راه‌حل ماجرای نفتکش‌ها مخالفت دولت با ارائه گزارش عملکرد به نمایندگان مجلس توطئه بزرگ داعش خنثی شد خطر از بیخ گوش عراقی‌ها گذشت متقاضیان مسکن با قیمت‌های جدید نمی‌توانند به بازار نزدیک شوند آدم‌های کوچک با سایه‌های بزرگ! (نکته) اینستکس می‌خواهد کار ناتمام FATF را تمام کند! وعده پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته تا شهریور ماه آغاز محاکمه ۶ متهم تخلف در واردات گوشت برزیلی با ارز دولتی از امروز مردم نسبت به ما اصلاح‌طلبان بی‌اعتمادند و اعتراضات بسیار دارند کوتاهی دولت در مهار گرانی علی‌رغم همت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز کوتاهی دولت در مهار گرانی علی‌رغم همت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز