قائم مقام وزیر صمت: کل امور بازرگانی در وزارت صمت متمرکز شد

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: با تصمیم جدید سران قوا، تمام اختیاراتی که سال 1391 از وزارت صنعت منتزع شده بود؛ به آن باز می‌گردد تا بخش بازرگانی به صورت متمرکز در این وزارتخانه پیگیری شود.
به گزارش ایرنا، حسین مدرس خیابانی اضافه کرد: به تازگی در وزارت صمت ساختاری تحت عنوان قائم مقام وزیر صمتم در امور بازرگانی تعریف شده است تا موضوع بازرگانی با توجه به اهمیت آن به صورت متمرکز و منسجم‌تر از گذشته پیگیری شود.
وی با اشاره به تصمیم جدید سران‌ قوا تصریح کرد: سال 91 امور سیاستگذاری و نظارت بازرگانی به وزارت کشاورزی منتقل شد تا در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، صادرات وارادات و عوارض گمرکی و...تصمیم‌گیری کند. تا جایی که حتی نظارت بر قیمت کالاهای محصولات کشاورزی هم به عهده این وزارتخانه بود.
این مقام مسئول ادامه داد: براساس مصوبه اخیر شورای عالی اقتصادی و مصوبه سران قوا، مجددا این بخش به وزارت صنعت بازگشت.وی معتقد است اگر مسئولیت تنظیم بازار سر جای اصلی خودش باشد، وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نظارت بیشتری برای حمایت از بخش تولید محصولات کشاورزی داشته باشد.


مدرس خیابانی در توضیح برنامه‌های وزارت صمت در بخش بازرگانی، ضمن اشاره به دو محور بازرگانی داخلی وخارجی عنوان کرد: تنظیم بازار مهم‌ترین بخش بازرگانی داخلی به حساب می‌رود و آرامش مردم در گرو آرامش بازار است.
وی با اشاره به اهمیت تعیین اولویت در بازار اظهار کرد: ابعاد کالایی تنظیم بازار بسیار گسترده است و تعریف امروز ما از کالای اساسی تغییر کرده؛ مثلا کالایی مانند دستمال کاغذی می‌‌تواند بازار را به هم بریزد. گستره کالای اساسی امروز به 100 قلم رسیده است که شامل 9 گروه کالایی مانند خوراکی،کالاهای صنعتی، لوازم خانگی، نهاده‌های دامی و... می‌شود. عمده تمرکز ما به اداره این 100 قلم کالاست که البته بدان معنا نیست نظارتی به دیگر کالاها نداریم.
قائم مقام وزیر در امور بازرگانی درباره تامین کالا در بازار گفت: امروز تامین مناسب و فراوانی کالا مقدم بر قیمت آن است. امروز 95 درصد کالاهای اساسی توسط بخش تولید تامین می‌شود بنابراین اصل در تنظیم بازار این است که تولید نباید ضرر کند.
مدرس خیابانی کمبودها و اختلالات مقعطی کالاها را ناشی از نادرست بودن پیش‌بینی‌ها دانست و افزود: باد برآورد درستی از مصرف و تولید داشته باشیم. البته در بخشی از کالاها مثل سیب زمینی تولید فصلی داریم وبه همین دلیل در برخی مقاطع کمبود مقطعی پیدا می‌‌کنیم که برای آن هم برنامه داریم.وی تاکید کرد که توسعه صادرات و تنظیم بازار دو رکن اصلی کشور هستند که همه دستگاه‌ها باید به اجرای آن کمک کنند.
این مقام مسئول درباره شبکه توزیع که عنصر دوم تنظیم بازار به حساب می‌‌رود، خاطرنشان کرد: هدف این بخش، کاهش هزینه مبادله به نفع مصرف‌کننده است.
وی با اشاره به اهمیت وظیفه نظارتی خاطرنشان کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بعد نظارتی خود را کاهش داده و به سمت قیمت‌گذاری رفته است؛ درحالی که این سازمان باید بعد نظارتی خود را تقویت کند. همچنین بازرسان اصناف باید به میدان آیند چرا که بدون اصناف کنترل بازار سخت است.
صادرات از نان شب واجب‌‌تر است
وی درباره بازرگانی خارجی عنوان کرد: معتقدیم صادرات از نان شب برای کشور واجب‌‌تر است و صادرات برای ما از جهت توسعه ظرفیت تولید داخل و حفظ اشتغال اهمیت دارد.
مدرس خیابانی با تاکید بر لزوم ارتقای سطح مبادلات تجاری با کشورهای همسایه عنوان کرد: از 44 میلیارد دلار صادراتی انجام شده تنها حدود 24 میلیارد دلار آن مربوط به 15 کشور همسایه بوده است؛ درحالی که میزان واردات آن‌ها از دنیا هزار و 200 میلیارد تومان است.
این مقام مسئول درباره وضعیت عوارض‌های صاداراتی کالاها عنوان کرد: تنظیم بازار به هیچ عنوان مخل صادرات نیست.امروز اختلاف قیمت ارز و ریال به خودی خود صادرات همه کالاها را توجیه پذیر کرده است و ستاد تنظیم بازار مخالفتی با آن ندارد. حتی حاضریم تسهیلاتی هم به صادرکنندگان تخصیص دهیم؛ مثل اینکه بازارچه‌‌های مرزی نظارتشان را کمتر کنند تا خودروها و کامیون‌های صادارتی که در مرکز پلمپ می‌شوند، در مرز به آن‌ها کاری نداشته باشند.
وی معتقد است بخشی از تصمیمات غیر عجولانه و غیرکارشناسی به دلیل فشارهای رسانه است و رسانه باید این فرصت را بدهد که مسئولان تصمیمات هیجانی نگیرند.مدرس خیابانی ادامه داد: تعداد کالاها و محدوده زمانی عوارض‌ها و محدودیت‌های صادراتی بسیار کوتاه خواهد بود؛ حتی ممونیت صادرات کالاها برای تنظیم بازار به تعداد انگشت‌‌های دست هم نمی‌رسد.
این مقام مسئول از توزیع مجدد شیر در مدارس از مهرماه امسال خبر داد و گفت: دو سال است که توزیع شیر رایگان در مدارس متوقف شده که امسال این طرح مجدد اعمال می‌‌شود تا مصرف سرانه لبنیات دانش‌آموزان رعایت شود.
سایر اخبار این روزنامه
اخبار کوتاه قائم مقام وزیر صمت: کل امور بازرگانی در وزارت صمت متمرکز شد وزیر کار خبر داد حذف یارانه دهک‌های پردرآمد کلید خورد سازمان ملل: عربستان و امارات مسئول قتل صدها کودک در یمن هستند شورای ملی فلسطین: مرحله جدیدی از رویارویی با رژیم صهیونیستی در راه است هنگ‌کنگ در آشوب؛ تظاهرات ممنوعه به خشونت کشیده شد مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح ترامپ نزدیک‌تر شد رایزنی ظریف با وزیر خارجه عمان در تهران در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست دکتر روحانی؛ مشکلات و چالش‌های واگذاری بنگاه‌های دولتی بررسی شد نتایج اولیه انتخابات شورایاری‌ها اعلام شد به‌مناسبت سالروز عملیات غرورآفرین مرصاد سال 1367 دیدگاه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره عملیات مرصاد سازمان منافقین، پیاده نظام صدام و خیانت تاریخی علیه ملت ایران اقدام ناتمام تشکیلات خودگردان جلسه غیرعلنی مجلس امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار می‌شود معاون خدمات شهری شهرداری تهران: پنجمین بوستان بانوان بزودی بهره‌برداری می‌شود رئیس پلیس راهور تهران خبر داد افزایش حجم ترافیک در داخل محدوده طرح کاهش آلایندگی رئیس جمهور در جلسه شورای عالی فضای مجازی: فناوری‌های نوین ارتباطی قادرند تحرک فراوانی در خدمت به مردم، اشتغال، رونق تولید و شفافیت در بازار ایفا کنند