گفت‌وگو درباره امنیت خلیج فارس


گروه سیاسی/ یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان ظهر روز گذشته برای دومین بار در 2 ماه گذشته با مقام‌های کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر او در هنگامه اوج گرفتن تنش دیپلماتیک میان ایران و امریکا و بروز ناآرامی در آبهای جنوبی ایران صورت گرفته است. همزمان با تعمیق این تنش‌های قابل پیش‌بینی، شماری از کشورهای منطقه دست به کار شده‌اند و برای کاستن از ناامنی در آب‌های خلیج فارس و پیگیری ایده گفت‌وگوهای منطقه‌ای، کانال رایزنی‌های خود را با بازیگران مؤثر حوزه پرتنش خاورمیانه از جمله جمهوری اسلامی ایران به جریان انداخته‌اند. عمان از معدود کشورهایی است که با توجه به صبغه میانه‌روی در سیاست خارجی خود، می‌کوشد نقش‌آفرینی مؤثری در تعدیل تنش‌ها در آب‌های خلیج فارس و به جریان انداختن چنین گفت‌وگوهایی داشته باشد.  چنان که یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد گفت‌وگوی وزیر خارجه عمان با مقام‌های ایرانی پیرامون تحولات اخیر در آبهای خلیج فارس اختصاص یافت. در همین چارچوب «بن علوی» با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌وگو کرد. شمخانی در دیدار وزیر خارجه عمان با تأکید بر مشی پایدار جمهوری اسلامی ایران در پیگیری مناسبات مبتنی بر خویشتنداری و تفاهم با همسایگان گفت: «برخی کشورهای منطقه با اقدامات و رفتارهای شتابزده و متکبرانه ضمن از میان بردن زمینه تفاهم و گفت‌وگو، امکان مدیریت بحران‌های منطقه‌ای را با چالش‌های جدی روبه‌رو ساخته‌اند.»
به گزارش ایسنا، دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: «ترتیبات امنیتی منطقه باید با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی و همکاری بین کشورهای منطقه تأمین شود و دخالت بیگانگان هیچ تأثیری به جز افزایش مشکلات نخواهد داشت.»
شمخانی با اظهار تأسف و نگرانی نسبت به تداوم تجاوز به یمن و کشتار مردم بی گناه این کشور تأکید کرد: «بحران یمن راه حل نظامی نداشته و باید جامعه جهانی با بهره گیری از راهکارهای سیاسی مبتنی بر خواست مردم یمن، مانع ادامه حملات نظامی غیرمشروع عربستان و امارات و تعمیق فاجعه انسانی در این کشور شود».


او همچنین با اشاره به توقیف یک کشتی نفتکش در تنگه هرمز و هیاهوی ایجاد شده از سوی برخی کشورهای غربی و منطقه‌ای خاطر نشان کرد: «ما معتقدیم همه کشورها باید قوانین بین‌المللی دریانوردی را برای حفظ امنیت رعایت کنند و در این زمینه بین هیچ کشوری تمایز قائل نیستیم».
او افزود: «برخلاف راهزنی دریایی انگلیس که در جبل طارق یک محموله نفتی ایران را به صورت غیرقانونی توقیف کرد، اقدام ایران کاملاً حقوقی و در راستای اعمال مقررات دریایی و حفظ امنیت دریانوردی صورت گرفته است.»
یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان نیز ضمن تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای جلوگیری از افزایش تنش در منطقه و پرهیز از اقداماتی که به توسعه بی ثباتی و ناامنی دامن می‌زند، بر خاتمه استفاده از ابزارهای نظامی برای رفع اختلافات سیاسی تأکید کرد. وی افزود: «همه کشورها بایستی مقررات ایمنی را بویژه در منطقه تنگه هرمز رعایت و از اقداماتی که موجب ایجاد و تسری بحران و یا تحمیل هزینه‌های غیرضرور به تجارت خود و دیگران می‌شود اجتناب کنند.»
وزیر خارجه عمان همچنین پیش از این با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در توئیتی محورهای گفت‌وگوی خود با همتای عمانی‌اش را شرح داد و نوشت: «درباره تأثیرات تروریسم اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان گفت‌وگو کردیم.»