تلاش می‌کنم در مدیریت هم نابغه باشم

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
مشخص شدن تکلیف ریاست فدراسیون کشتی و انتخاب علیرضا دبیر برای این سمت در فاصله یک سال تا المپیک 2020 توکیو، یکی از اتفاقات مهم  ورزش اول کشورمان محسوب می‌شود. رئیس جدید فدراسیون اعلام کرد که از تمامی ظرفیت‌های کشتی استفاده خواهد کرد؛ صحبتی که در حد وعده باقی نماند و او حمید سوریان یکی از چهره‌های شناخته شده و موجه دنیای کشتی را به عنوان نایب رئیس خود معرفی کرد. حضور سوریان در این سمت نخستین فعالیت مدیریتی او بعد از اتمام دوره قهرمانی‌اش محسوب می‌شود. او پس از ناکامی در المپیک 2016 دیگر به کشتی بازنگشت و حال نابغه کشتی فرنگی جهان این بار در بخش مدیریتی به فعالیت خود در رشته محبوبش ادامه خواهد داد.
حمید سوریان پس از انتخاب به عنوان سرپرست نایب رئیسی فدراسیون کشتی به خبرنگار «ایران» گفت:«واقعیت این است که کمک به کشتی برای همه اهالی کشتی تکلیف است. کسانی که عاشقانه کشتی را دوست دارند باید کمک کنند تا این رشته به شرایط ایده‌آل خود بازگردد چرا که مسابقات مهمی همچون مسابقات جهانی و مهم‌تر از آن  المپیک 2020 توکیو پیش رو است و کشتی ما روزهای بسیار سختی در پیش دارد.»


نابغه کشتی فرنگی جهان بیان داشت: «کشتی در ماه‌های گذشته به دلیل عدم ثبات مدیریتی با چالش‌هایی روبه‌رو شد و این موضوع به دلیل وقفه 9 ماهه جهت برگزاری انتخابات فدراسیون صورت گرفت. ما اعزام‌های زیادی برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان در پیش داریم که این موضوع به دلیل مشکلات مالی کار را دشوارتر می‌کند.» او ادامه داد: «من از سال 80 در اردوهای تیم ملی حضور داشتم و در طول این سال‌ها رؤسای زیادی دیدم و قطعاً کشتی بزرگ‌تر از همه اشخاص است. حالا هم با حضورم در کشتی این موضوع را مجدداً متذکر می‌شوم که کشتی بزرگتر از اسامی است. ما عقبه بسیار درخشانی در کشتی داریم و پتانسیل خوبی در این رشته وجود دارد و این پتانسیل را باید دوباره فعال کرد. با توجه به شناختی که از دبیر دارم و با تلاش همگی شاهد روزهای خوبی خواهیم بود. هدف پیش روی ما رشد و توسعه این ورزش است.»
سوریان تصریح کرد: «من بیش از 20 سال در کشتی بوده‌ام و عاشقانه کشتی را دوست دارم و همیشه در کنار کشتی خواهم بود. ورزش قهرمانی واقعاً سخت و دشوار است و ماندن در دنیای قهرمانی کار هرکسی نیست. شرایط سنی‌ام به گونه‌ای بود که دیگر توانمندی این را نداشتم که کشتی بگیرم و حالا با حضور دوباره در کشتی عمیقاً احساس خوشبختی می‌کنم و باعث افتخارم است که مجدداً توانستم در کنار بزرگان این رشته باشم.»
او در پاسخ به این سؤال که آیا سوریان در دوران مدیریتی‌اش هم نابغه خواهد بود، افزود: «لقبی که روی من در زمان دوران حضورم در کشتی گذاشتند، محبت دوستان بود. خدا را شاکرم که دوران ورزشی‌ام را با روزهای تلخ و شیرینش به خوبی پشت سر گذاشتم و معتقدم که کارنامه قابل قبولی در دوران حضورم روی تشک کشتی داشتم. تلاش می‌کنم  که در دوران مدیریت هم نابغه باشم البته کار خوب در کشتی نیازمند کمک همه علاقه‌مندان و عاشقان است. امیدوارم خدمتگزار خوبی برای کشتی باشم.»
نابغه کشتی ایران صبح شنبه در تمرینات تیم ملی کشتی فرنگی حضور یافت و پس از سال‌ها با کشتی گیران سرشاخ شد. دارنده 7 مدال طلای جهان و المپیک با اشاره به تجدید خاطرات گذشته افزود:«حضورم روی تشک کشتی یادآور خاطرات شیرین گذشته بود. در چند سالی که از کشتی دور بودم برای حضور دوباره در کشتی عاشقانه لحظه شماری می‌کردم. وابستگی من به کشتی عاطفی است و از این پس تلاش می‌کنم تا آنجایی که بتوانم در کنار کشتی و استادم محمد بنا باشم. بنا توانمندی‌های زیادی دارد و قطعاً می‌تواند کشتی فرنگی را مجدداً به اوج خود بازگرداند.»

بــــرش
دبیر: سوریان همه اختیارات من را دارد

علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در مراسم معارفه حمید سوریان به عنوان نایب رئیس فدراسیون و عبدالمهدی نصیرزاده به عنوان رئیس کمیته لیگ، گفت: «من هیچ انگیزه‌ای نداشتم که به فدراسیون بیایم، اما سوریان بیشتر از همه به من فشار آورد و تصمیم گرفتم در انتخابات کشتی شرکت کنم. حالا همان فشارها را من به او آوردم و او قبول نمی‌کرد، 10 نفره توانستیم او را راضی کنیم. تمام اختیاراتی که من دارم، سوریان هم دارد. سوریان می‌تواند وزیر یا نماینده مجلس باشد. چرا نباشد؟ چرا باید قهرمانان کشتی را محدود کرد. عبدالمهدی نصیرزاده شاگرد محسن کاوه بوده و کشتی را می‌شناسد. لابی‌های او برای انتخابات عجیب و غریب و بی‌نظیر بود.»