معمای آلبالوی تیر 98

از بررسی داده های گوگل درباره فراوانی جست وجوی کلمات مختلف می شود فهمید که مردم در طول زمان مشخص به چه مسائلی توجه داشته اند و چه موضوعاتی آن ها را به سمت خود جذب کرده است. گاهی این جست وجوها نشان دهنده یک رفتار اجتماعی خاص در دوره خاص بوده است به طور مثال از همین داده ها مشخص شد که در طول ماه مبارک رمضان جست وجوی محتوای غیر اخلاقی به شکل چشمگیری کاهش داشته است. با نگاهی به اینفوگرافی بالا که مورد توجه کاربران شبکه های اجتماعی هم قرار گرفته و کلمات پر جست وجوی گوگل در آن آمده، می توان اخبار و اتفاقات مورد توجه مردم در تیرماه را مرور کرد.
ماجرای مهدی هاشمی و گلاب آدینه کاری کرد که در تیر98 اسم این دو نفر به همراه همسر جدید مهدی هاشمی بارها و بارها توسط مردم جست وجو شود.
نام گاندو نیز دور از ذهن نبود، آن هم با آن همه ماجرایی که در طول پخش برای سریال اتفاق افتاد. از سانسورهای مشکوکی که عده ای آن را شگرد سازندگان برای بیشتر دیده شدن می‌دانستند بگیرید تا به میان کشیدن پای وزیر امور خارجه و رئیس جمهور!
کلمه هایی مثل امام رضا (ع) و روز دختر و  واژه های دیگری همچون پژو ٣٠١،  محسن افشانی، بیت کوین، فیس اپ و ... هم تا حدی به دلیل مناسبت های خبری و تقویمی آن منطقی به نظر می‌رسد.  این کلمات و نام ها هم در این ماه از خبرسازترین های جامعه بودند؛ محسن افشانی با بازداشت اش، بیت کوین با برق پر مصرف اش و فیس اپ هم با پیر کردن چهره ها.
اما در این میان کلمه آلبالو باعث تعجب کاربران فضای مجازی شد! البته خیلی‌ها معتقد بودند این کلمه به این دلیل در فهرست قرار دارد که ما در فصل آلبالو به سر می بریم اما با رصد جست وجوی ایرانی ها در ماه های قبل هیچ میوه فصلی در فهرست بیشترین جست وجوها به چشم نمی خورد. شاید یکی از دلایلی که آلبالو را این ماه به یکی از کلمات پر جست وجو تبدیل کرده، تبلیغ مدام و پیوسته هسته گیر آلبالو در تلویزیون باشد که در این صورت نقش پر رنگ تلویزیون در تغییر سبک زندگی و همین طور تفکر جامعه را می توان در آن دید.قسمت جست‌وجوهای همیشگی که کلمه‌هایی مانند طلا، دلار، دانلود و حتی خود گوگل را در خود جای داده هم دغدغه همیشگی ایرانی هاست.