اظهارات رئیس دستگاه قضا درباره حکم پدیده

آیت ا... رئیسی با تاکید بر سالم بودن عموم نیروهای قوه قضاییه
برخورد با اندک نیروهای ناسالم باعث تقویت دستگاه قضاست
 
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این که «عموم همکاران، اعم از زن و مرد، قاضی و کارمند همه نیروهای خدوم و سالم هستند و در زمینه‌های لغزش انسان‌هایی مقاوم هستند» به برخورد با اندک نیروهای ناسالم این دستگاه اشاره و اظهارکرد: ضمن این که همه عادل، فاضل و متدین هستند، ناسلامتی‌‎هایی نیز هست و به مردم اطمینان می دهیم که با آن ناسلامتی برخورد کردیم و آماده هستیم که در صورت گزارش برخورد کنیم، این موضوع سبب تقویت دستگاه است و در این باره تردید نکنید. به گزارش میزان، آیت ا... رئیسی که پنج شنبه گذشته در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان خراسان رضوی سخن می گفت، با بیان این پرسش که اگر گفته شد در مجموعه ادارات کشور با دو آدم ناسالم برخورد شده، آیا این تضعیف دستگاه اداری کشور است؟ پاسخ داد: نگاه ما این است که این موجب تقویت دستگاه است.
سوالاتی در بین مردم مشهد و مردم کشور درباره پدیده هست، باید پاسخ داده شود
رئیسی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر این که «در گزارش هایی که قوه قضاییه می‌دهد، به خروجی کار و این که نگاه مردم به شما چیست نگاه کنید» تاکید کرد که  «باید حکم خود را برای دیگران تبیین کنیم». وی در همین زمینه با اشاره به حکم دادگاه پدیده، بدون اشاره به جزئیات این حکم، از «زحمات قاضی، همکاران و تحقیقات پرونده» تقدیر کرد اما گفت: سوالاتی در بین مردم مشهد و مردم کشور درباره پدیده هست، باید پاسخ داده شود. اعلام حکم، یک طرف قضیه است و یک طرف قضیه تنویر افکار عمومی است.  وی اضافه کرد: درباره پرونده پدیده من نمی گویم فقط باید قاضی پاسخ دهد؛ بلکه باید رسانه ملی، اصحاب رسانه، صاحبان سخن و قلم بیایند تمام ابعاد این حکم حدود ٥٠٠ صفحه ای را که در زمره احکام کم نظیر دستگاه قضایی است و قاضی محترم با دقتی کم نظیر آن را پیگیری کرده، برای جامعه تبیین کنند.
با تعطیلی پنج شنبه ها موافق نیستیم ...و اگر کار باشد جمعه ها نیز باید سرکار بیایید


رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به برخی درخواست ها درباره تعطیلی پنج شنبه ها افزود: با تعطیلی پنج شنبه ها موافق نیستیم، ان شاءا... پرونده ها کم شود فکری در این زمینه می کنیم...قبل از این که به خدمت شما بیاییم خدمت همکاران شما در دادسرا رفتیم، رسیدگی به پرونده های مردم ایجاب می کند عزیزان ما به پنج شنبه هم عنایت داشته باشند... چون کار هست نمی شود که پنج شنبه ها تعطیل شود ... اگر کار باشد و لازم باشد اجازه دهید بگویم جمعه ها نیز باید سرکار بیایید.
لزوم پیگیری اذیت های ناحق سرمایه گذاران
رئیسی با تاکید بر این که  امنیت سرمایه گذاری در پرتو مبارزه با فساد اتفاق می افتد گفت: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان ناظر بر دستگاه‌های اداری موظف است دفتر حمایت از سرمایه گذاری را فعال کند و اگر سرمایه گذار و کارآفرینی با یک مشکل مواجه شد برای رفع مشکل تلاش شود و اگر معلوم شد به ناحق او را اذیت می کنند، حتما پیگیری کند.
بازداشت را باید به حداقل برسانیم
رئیس  دستگاه قضا  در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر کاهش جمعیت کیفری  گفت:  بازداشت را باید به حداقل برسانیم...این که گفته شده آقایان و مسئولان به زندان سری بزنند برای این است که به راحتی دستور بازداشت ندهند یا حتی الامکان قرار‌هایی صادر نکنند که منتهی به بازداشت شود. حتما این موضوع مورد تاکید است و باید تا جایی که قانون اجازه داده از قراربازداشت استفاده نکنند.
با برخورد نادرست به مشکلات اصحاب دعوا اضافه نکنیم
رئیسی تصریح کرد: با روی گشاده با مردم مواجه شدن و صبوری کردن در مقابل بعضی از ناملایمات و سختی ها و بعضی از ناراحتی‌هایی که اصحاب دعوا دارند، در نگاه مردم به دستگاه قضایی موثر است. رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: بگذاریم مشکل برای اصحاب دعوا همان مشکلی که خودشان دارند باقی بماند و بر مشکلات آن‌ها با برخورد نادرست نیفزاییم و اصل این است که مردم وقتی به دادگستری می‌آیند، گرفتاری دارند و هرچه قانون حکم می‌کند بر اساس آن بتوانیم عمل کنیم.
بازدید سرزده از دادسرای عمومی و انقلاب مشهد
رئیس قوه قضاییه همچنین روز پنج شنبه به صورت سرزده از دادسرای عمومی و انقلاب مشهد بازدید و  با تعدادی از مراجعان و کارکنان گفت و گو و دستورهای لازم برای حل برخی مشکلات را صادر کرد.