تسریع در ساخت آزادراه تهران - شمال وعده رئیس‌ جدید بنیاد مستضعفان

رئیس جدید بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در جریان بازدید از منطقه یک آزادراه تهران – شمال وعده داد با فعالیت سه شیفت، در ساخت این آزادراه تسریع شود.
پرویز فتاح با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال، بزرگترین طرح ملی راهسازی کشور و یک اتوبان در حد بین المللی، اما از نظر طراحی و اجرا بومی و افتخار نظام مهندسی کشور است، افزود: با فعالیت سه شیفت، قصد داریم در زمان مشخص شده، منطقه یک آزادراه، به بهره‌برداری برسد و در صورت زیر بار ترافیک رفتن، دیگر متوقف نخواهد شد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در چهار سال گذشته که در زمان تصدی محمد سعیدی کیا بود، گفت: تمام همکاران در بنیاد مستضعفان، اقدام بزرگی را انجام داده‌اند و کار پیشرفت خوبی داشته است.
رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه کار بسیار بزرگی درحال انجام است، گفت: این طرح طول کشیده و زمان‌های مختلفی در اذهان مردم حک شده است.


فتاح با اشاره به اینکه کار ساخت طرح سرعت گرفته است، افزود: اگر با همین سرعت پیش برویم و تزریق پول از جانب دولت و حمایت‌های آن انجام شود، به سمت فراز پایانی خواهیم رفت.
وی با بیان اینکه 4 و نیم درصد از کار‌های منطقه یک با همه اقدامات تاسیساتی و آماده‌سازی باقی مانده است، گفت: منطقه یک آزادراه تهران – شمال دهه فجر راه‌اندازی می‌شود.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: باید حوصله کنیم و زمان‌های کوتاه برای بهره‌برداری اعلام نکنیم، چرا که وقتی این طرح افتتاح شد دیگر نمی‌توانیم دستور توقف بدهیم، زیرا این تجربه تلخ را داریم و بعد از آن در طرح‌های دیگر عبور را برقرار کردیم به هر بهانه‌ای آن را متوقف می‌کنیم.
فتاح با بیان اینکه محتاج خارج و واردات در آزادراه تهران - شمال نیستیم، افزود: این که معطل ارز، مجوز ندادن خارجی‌ها و یا تحریم باشیم چنین بهانه‌ای نداریم و فقط بهانه ما بحث مالی است.
وی گفت: اما با 300 میلیارد تومانی که سازمان برنامه و بودجه اختصاص داده و بنیاد نیز آورده داشته، بهانه پولی را هم گرفته ایم.
رئیس بنیاد مستضعفان با تاکید بر اینکه به طور مرتب سرکشی‌ها انجام می‌شود، افزود: افتخار بنیاد است که چنین کار بزرگی را عهده‌دار شده و ما یک کار تمیز را تحویل نظام خواهیم داد تا مردم با آرامش عبور کنند.
فتاح با اشاره به اینکه طبق توافق با دولت عمل خواهیم کرد، گفت: آورده ما و دولت روشن است و البته بنیاد بیشتر از تعهد خود آورده داشته که دولت نیز آن را قبول دارد و اختلاف نظری با دولت نداریم.
وی تصریح کرد: من اطمینان می‌دهم بنیاد از نظر آورده، پشتیبانی از شرکت‌هایی که پای کار آورده دریغ نخواهد کرد و ما پای کار ایستاده ایم.
فتاح با بیان اینکه آورده بنیاد در طرح آزادراه تهران - شمال باید برگردد، گفت: چون برای مستضعفان است و من در این خصوص کوتاه نخواهم آمد.
رئیس بنیاد مستضعفان تاکید کرد: من پای مستضعفان ایستاده‌ام و پول بنیاد باید برگردد تا صرف محرومان شود.
وی در خصوص طول کشیدن اجرای طرح آزادراه تهران - شمال افزود: باید آزادراه را به دو مقطع یکی قبل از سال 94 و دیگری از سال 94 تاکنون تقسیم کنیم.
رئیس بنیاد مستضعفان گفت: از سال 75 تا 94 حداکثر 17 درصد پیشرفت طرح را داشتیم و از 94 که چینی‌ها فاینانس را ناتمام گذاشتند، بنیاد با 17 مشاور و 19 پیمانکار پای کار آمد.
فتاح با بیان اینکه از سال 94 تاکنون قطعه یک 95 و نیم درصد پیشرفت طرح را داشتیم، افزود: هر سال 18 تا 20 درصد و در هر ماه بیش از یک و نیم درصد کار‌ها پیش رفته است.
وی تصریح کرد: توقف 19 ساله ساخت آزادراه به دلیل این بود که چینی‌ها در اجرا و تامین مالی موفق نبودند و در اجرای پروژه گروکشی می‌کردند.
رئیس بنیاد مستضعفان همچنین با اشاره به تخصیص 300 میلیارد تومان اعتبار در قالب اوراق خزانه ازسوی سازمان برنامه و بودجه به این پروژه، گفت: تاکنون در منطقه یک آزادراه تهران- شمال حدود 3000 میلیارد تومان هزینه شده است و ارزش روز این طرح حدود 8000 میلیارد تومان است.
فتاح از تجهیز منطقه یک به عوارضی هوشمند خبر داد و افزود: منطقه یک در موعد مقرر افتتاح می‌شود و تحت تاثیر برخی خواسته‌ها قرار نخواهد گرفت.
رئیس بنیاد مستضعفان: تاکنون کار‌های عمرانی 95 و نیم درصد از منطقه یک آزادراه تهران - شمال انجام شده است.
وی ضمن گفتگو با کارگران و مهندسان منطقه یک آزادراه تهران - شمال از آنان خواست در سه شیفت کاری اقدامات عمرانی را انجام داده تا هر چه سریعتر این بخش از آزادراه به بهره‌برداری برسد.
فتاح با بیان اینکه از سال 75 تا سال 94 به علت بدقولی‌های شرکت چینی و با این ادعا که ایران مورد تحریم قرار گرفته و نمی‌توان تامین مالی خارجی و آورده برای این پروژه مشخص کرد، کار متوقف مانده بود، افزود: از سال 94 تا امروز یعنی به مدت 4 سال این پروژه پیشرفت خوبی داشته و به علت تحریم‌ها به هیچ عنوان معطل نمانده است.
منطقه یک آزادراه تهران - شمال 33 کیلومتر طول و از دهکده المپیک تا دو راهی شهرستانک ادامه دارد.
42 درصد از این 33 کیلومتر از داخل تونل می‌گذرد و در این بخش تعداد تونل‌ها در مسیر رفت و برگشت 29 رشته است.
نیروی انسانی شاغل در این بخش 3 هزار و 150 نفر، ماشین آلات به کار گرفته شده هزار و 625 دستگاه و هزینه‌های انجام شده در این بخش حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده است.
تونل‌های ارتباطی نفر رو و ماشین رو 29 رشته به طول 2 کیلومتر، تعداد پل‌های بزرگ در باند رفت و برگشت 25 دستگاه به طول 3 و یک دهم کیلومتر، تعداد آب رو‌ها 62 دستگاه و 2 میلیون و 100 هزار متر مکعب بتن ریزی در منطقه یک آزادراه تهران - شمال انجام شده است.
سیستم تهویه تونل‌های این منطقه کاملاً ایرانی و دور برگردان‌های اضطراری برای تونل‌ها در مواقع ضروری در نظر گرفته شده است.
110 هزار تن میلگرد و آهن آلات و 700 هزار تن سیمان در این بخش استفاده شده و به گفته مسئولان اجرایی هیچ آبی که در حفاری تونل‌ها به آن برخورد شده آلوده نشده بلکه سالم سازی صورت گرفته و دوباره به عنوان حق آبه ساکنان مسیر استفاده شده است.
شرکت‌های چینی در ابتدا قرار بوده با آورده 220 میلیون دلار به صورت فاینانس این طرح را اجرا کنند، اما به ادعای آنان به علت تحریم‌ها نتوانستند کار اجرایی خود را انجام دهند و از سال 94 شرکت‌های ایرانی کار را به دست گرفتند تا پروژه به بهره‌برداری برسد.
احداث آزادراه تهران شمال از حدود 27 سال قبل در برنامه اجرایی قرار گرفت. این آزادراهِ در سال‌های اولیه در اولویت طرح‌های عمرانی دولت‌های ایران قرار نداشت اما در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 یک دوره فعالیت چشم‌گیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهره‌برداری از منطقه 4 آن شد، براساس سیاست دولت یازدهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدی‌ترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت و طی 5 سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولت‌های نهم و دهم و پیش‌ازآن قابل قبول‌تر بود و عملیات اجرایی بر روی منطقه یک و 2 بدون وقفه از سال 1393 بطور جدی شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی طرح نشان از این بود که هیچ‌یک از نقاط تعطیل نبوده‌است و در واقع طرح آزادراه تهران – شمال از سال 1395 عملاً شروع شده‌است و به‌طورکلی درحالیکه برای حدود 17 سال این طرح با پیشرفت سالانه حدود 1٫5 درصد پیگیری می‌شد اما در سال‌های 1392 به بعد ماهانه پیشرفت 1٫5 درصد نیز به ثبت رسیده‌است.
رئیس جدید بنیاد مستضعفان نیز دیروز در بازدید از آزادراه تهران شمال وعده داده که در اجرا و به نتیجه رسیدن کامل این طرح ملی تسریع خواهد شد.