«ابتکار» از واکنش‌های ائتلاف نظامی اروپایی در خلیج فارس گزارش می‌دهد دعوت به صلح در برابر ائتلاف نظامی

معصومه معظمی
به دنبال افزایش تنش بین جمهوری اسلامی ایران و انگلیس پس از تبادل توقیف دو نفتکش ایرانی و انگلیسی، هفته گذشته جرمی‌هانت، وزیر خارجه انگلیس از تمایل کشورش به منظور دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز سخن گفت و در عین حال اعلام کرد که لندن در‌صدد تشکیل نیروی نظامی اروپایی جهت تامین امنیت نفتکش‌ها در تنگه هرمز است. انگلیسی که در حمایت از ایالات متحده آمریکا در موضوع برجام، نفتکشی که حامل نفت ایران بود را در آب‌های بین‌المللی توقیف کرد، ولی ایالات متحده به آنها اعلام کرد که از این پس خودشان باید تامین کننده امنیت نفتکش و کشتی‌های خود در منطقه باشند. به همین منظور انگلیس برای ایجاد ائتلاف نظامی مشترک اروپایی برای تامین امنیت کشتی‌ها در خلیج فارس، تلاش جدیدی را آغاز کرد ولی خودش به تنهایی توان انجام این کار را ندارد.
درخواست تشکیل ائتلاف نظامی مشترک اروپایی از سوی انگلیس در منطقه خلیج فارس به دنبال تجربه گذشته تشکیل نیروی مشترک اروپایی در چارچوب ناتو در سال ۲۰۰۸ است؛ نیروی مشترکی برای مقابله با حملاتی که سومالیایی‌ها در شاخ آفریقا علیه کشتی‌های صیادی و نفتکش‌های بین‌المللی انجام می‌دادند.
توان بالای دریایی ایران مانع از ائتلاف نظامی مشترک اروپایی شد


البته از آنجا که برخی رسانه‌های غربی، نیروی نظامی دریایی ایران را قدرتمند می‌دانند، معتقدند که از نظر نظامی، توان موشکی ایران و تاکتیک نظامی دریایی این کشور بر هزاران قایق کوچک تندرو مجهز به موشک مبتنی است و کشتی‌های جنگی اروپا نمی‌توانند با آنها مقابله کنند. آنها تاکید دارند:‌ «هر‌گونه رویارویی منجر به تلفات سنگینی در هر دو سو خواهد شد.» بنابراین کشورهای بزرگ اروپایی مثل فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا معتقدند که انگلیس در دام نقشه‌های تحریک‌آمیز آمریکا افتاده است، به همین دلیل تمایلی برای همراهی با انگلیس در این پیشنهاد و ائتلاف ندارند.
سناریویی که چند هدف آمریکایی را دنبال می‌کند
محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» در تحلیل اتفاقات اخیر و اینکه آمریکا اعلام کرده است حاضر به پرداخت هزینه و تامین امنیت نفتکش‌ها در تنگه هرمز نیست و انگلیس و سایر کشورها باید خودشان این هزینه را تامین کنند» گفت: «به نظر من سناریویی در حال نوشته شدن است که چند هدف را دنبال می‌کند.»
نماینده مردم فسا در خانه ملت افزود: «تصور می‌کنم آمریکایی‌ها قصد دارند منطقه خاورمیانه را به سمت دریای چین ترک کنند و برای کنترل چین قدم بردارند، به همین دلیل تا حدی اولویت نظامی آنها تغییر کرده است و در عین حال نمی‌خواهند تسلط‌شان را بر کشورهای حوزه خلیج فارس هم از دست بدهند. پس این موضوع را به انگلیس واگذار می‌کنند و چون انگلیس از نظر سنتی استعمارگر قدیمی این منطقه است و اکثر خاندانی که در کشورهای کوچک و بزرگ خلیج فارس از جمله (خاندان آل‌سعود، خاندان آل‌خلیفه، آل‌ثانی و خاندان آل‌نهیان و...) که روی کار هستند توسط بریتانیای کبیر جانمایی شده‌اند، این کار به آنها محول شده است.» نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «همچنین آمریکا از طریق ایجاد تنش، به دنبال ایجاد ایران‌هراسی و به دنبال آن فروش تسلیحات بیشتر در منطقه است. همه شاهد هستند آمریکا، انگلیس و فرانسه اخیرا چقدر به کشورهای عربی سلاح فروخته‌اند.» جمالی نوبندگانی به هدف دیگر آمریکا اشاره کرد و به «ابتکار» گفت: «آنها قصد دارند شبیه کاری که با ناتو کردند ایجاد کنند، خصوصا که ترامپ دیدگاهی درباره سیاست و تجارت دارد و می‌گوید چرا همه هزینه امنیت منطقه از جیب آنها برود. به همین دلیل می‌خواهد هم این هزینه از جیب انگلیس به آمریکا پرداخت شود، هم از جیب شیوخ‌ عرب خلیج ‌فارس و اخیرا هم کره و ژاپن اضافه شده‌اند.»
آمریکا به دنبال تامین سود تجاری و نظامی در منطقه
جمالی ادامه داد: «ترامپ اخیرا اعلام کرده که کره و ژاپن بیشترین نفت‌شان را از این منطقه تامین می‌کنند و تجارت جنوب شرقی و بنادر آزادی که در منطقه هستند مزید بر علت شده‌ است و او سعی دارد با فشار جدید، کره و ژاپن و دیگر کشورها را هم به بازی بکشاند و سود تجاری و نظامی‌اش را تامین کند.» او خاطرنشان کرد: «‌ترامپ با این کارش تغییر جغرافیای تجهیزات نظامی خواهد داشت و از طرفی نیروهای نظامی خودش را مستقیما از دسترس حملات احتمالی مخالفانش در منطقه دور خواهد کرد.» این نماینده دور دهم مجلس همچنین تاکید کرد که دیگر ایالات متحده آمریکا از نظر سیاسی توان قبل را ندارد که بتوانند اجماع جهانی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه بیندازد و اخیرا در جلسه شورای حکام هم نتوانست توفیقی به دست آورد و در برخی جلسات شورای امنیت هم وضعیت به همین منوال است. نماینده مردم فسا در خانه ملت به موضع‌گیری برخی کشورها مثل روسیه و چین و‌... در محکومیت آمریکا و همراهی با جمهوری اسلامی ایران در دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد و به «ابتکار» گفت:‌ «این اتفاقات نشان می‌دهد که آمریکا دیگر توفیقی نخواهد داشت و دیگر حنایش در مجامع بین‌المللی علیه ایران رنگی ندارد.» جمالی در عین حال به ائتلاف مشترک برخی کشورها با صدام در جنگ 8 ساله در مقابل ایران اشاره کرد و افزود: «این تجربه را آنها در جنگ ایران و عراق پیاده کردند. فرانسوی‌ها هواپیمای میگ و سوپر استاندارد را به صدام دادند و آنها هم با موشک‌های اگزوز3 تنها پایانه نفتی ما که خارک بود را زدند و هواپیمای مسافربری ما را ساقط کردند. همچنین برخی پایگاه نفتی فروزان را منهدم کردند و پرچم انگلیس و آمریکا را روی نفتکش‌های کویتی و عربستانی نصب کردند. بنابراین در‌صورت شکل گرفتن این ائتلاف اروپایی، قطعا جمهوری اسلامی برای چاره آن فکری می‌اندیشد. هر چند که بعید است چنین ائتلافی در این شرایط شکل بگیرد.»
پیشنهاد صلح جهانی در مقابل ائتلاف نظامی اروپایی
پس از بیان پیشنهاد وزیر خارجه انگلیس مبنی بر «ایجاد ائتلاف نظامی اروپایی برای تامین امنیت کشتی‌ها در خلیج فارس»، رئیس دولت اصلاحات که بنیانگذار گفت‌وگوی تمدن‌ها در جهان است، طی یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت: «برای اینکه منطقه {خاورمیانه} دوباره اسیر یک طوفان ویرانگر نشود، باید خردمندان رشته امور را در دست بگیرند و این چرخه یکجانبه‌گرایی متکبرانه و نشاندن حمله نظامی به جای راه حل سیاسی، متوقف شود.» رئیس دولت‌اصلاحات در بخشی از یادداشت خود پیشنهاد داد: ‌«به عنوان کسی که عمرش را صرف دفاع از گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، صلح جهانی، دموکراسی، رواداری و حقوق بشر کرده است، ضمن ابراز نگرانی شدید نسبت به چشم‌انداز پیش روی ملت ایران و ملت‌های منطقه، از همه آنان که در آمریکا و سراسر جهان حسن نیت دارند و «گفت‌وگوی تمدن‌ها» و «صلح» را جایگزین «برخورد تمدن‌ها» و «جنگ» می‌خواهند، دعوت می‌کنم برای تشکیل «#ائتلاف برای صلح» بسیج شوند تا صدای «#نه به جنگ با ایران» را بلند کنند.»
به همین منظور برخی معتقدند باید درخواست صلح جهانی را جایگزین تشکیل ائتلاف نظامی اروپایی و جهانی در منطقه کرد و همچنین صدای گفت‌وگوی تمدن‌ها را دوباره به گوش جهان رساند.
هرگونه پیشنهاد صلح جهانی مثبت است
جمالی نوبندگانی با اشاره به پیشنهاد صلح جهانی که اخیرا از سوی رئیس پیشین دولت اصلاحات در روزنامه گاردین چاپ شده است» به «ابتکار» گفت: «دولت جمهوری اسلامی همواره سیاستش بر حسن‌همجواری با کشورهای منطقه بوده است و اخیرا هم دکتر ظریف بحث پیمان عدم تعرض را مطرح کرده است. البته همه مقامات ما متفق‌القول هستند که ما مرزهای مشترک، دین مشترک و فرهنگ مشترکی با کشورهای منطقه داریم که می‌توانند مبنای همکاری باشند. به همین دلیل هر نوع پیشنهاد برای ایجاد «صلح جهانی» مثبت است.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: «ایران همواره حامی صلح بوده است و همین که در گفت‌وگوی برجامی شرکت کردیم و از برخی حقوق هسته‌ای خود چشم پوشاندیم، در مقابل بدعهدی‌ها خویشتنداری کردیم و در چند صد سال اخیر به هیچ کشوری حمله نکرده‌ایم نشانگر این صلح‌طلبی است.» نماینده مردم فسا در مجلس همچنین به «ابتکار» توضیح داد: «ایران یکی از کشورهایی است که در راستای صلح جهانی به طور عملی قدم برداشته است ولی برخی فقط شعار می‌دهند و عملکردشان با جنگ و تحریم و فشار همراه بوده است. بنابراین لازم است که انگلیس و اتحادیه اروپا به جای اجماع جهانی امنیتی برای حفاظت از کشتی‌های نفتکش خود در خلیج فارس، به دنبال صلح جهانی باشد و قدم‌هایی عملی در این راستا بردارند.»
سایر اخبار این روزنامه
کره‌شمالی بار دیگر با دو آزمایش موشکی به همسایه جنوبی خود هشدار داد معمای جنگ و صلح اتمی در شبه جزیره کره محمدعلی وکیلی موانع پیش‏روی تحول‏خواهی جناب آقای رئیسی «ابتکار» از واکنش‌های ائتلاف نظامی اروپایی در خلیج فارس گزارش می‌دهد دعوت به صلح در برابر ائتلاف نظامی پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد گفت‌و‌گوی «ابتکار» با منصور خلج به بهانه اجرای نمایش «چشم به راه میرغضب» تئاتری که از سلبریتی‌ها برای گیشه سود نمی‌برد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران در سال آینده امیدوارکننده بود روی خوش اقتصاد! چرا سیاست جمع‌آوری برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد؟ ناکامی طرح‌های «‌جمع‌آوری» علی اکبر صالحی: تا چند روز دیگر بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر آغاز می‌شود فعالیت انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز کلید خورد پورمحمدی: به دنبال ائتلاف جریان ارزشی هستیم پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد معصومه ابتکار: هیچ مسیری جز صندوق رای برای اصلاح جامعه وجود ندارد ضرورت‌ها و ابعاد مشارکت مردمی