کره‌شمالی بار دیگر با دو آزمایش موشکی به همسایه جنوبی خود هشدار داد معمای جنگ و صلح اتمی در شبه جزیره کره

محمدرضا ستاری
در حالی که کارشناسان معتقد بودند سومین ملاقات دونالد ترامپ با کیم جونگ اون در مدار 38 درجه، افق جدیدی را در محور مذاکرات خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره خواهد گشود، پیونگ یانگ با آزمایش مجدد دو موشک میان‌برد به سمت دریای ژاپن، بار دیگر موجب پیچید‌گی معادلات جنگ و صلح اتمی میان کره‌شمالی و ایالات متحده شد.
در همین راستا روز پنجشنبه کره‌شمالی با آزمایش دو موشک میان‌برد از سواحل شرقی خود که توسط سکوهای متحرک پرتاب شده‌اند، از زبان رهبر خود به همسایه جنوبی هشدار داد که اقدامات بی‌ثبات کننده کره‌جنوبی و برگزاری مانور مشترک آنها با ایالات متحده، موضوعی کاملاً امنیتی برای پیونگ یانگ محسوب شده و به همین دلیل این آزمایش‌ها پیامی جهت مقابله با این سیاست‌ها است. رهبر کره‌شمالی همچنین به سئول هشدار داد که باید هرچه سریع‌تر خرید تسلیحات نظامی از آمریکا را متوقف کند زیرا در غیر این صورت پیونگ یانگ ناچار خواهد شد برای دفاع از مرزهای خود بار دیگر آزمایش‌های موشکی خود را از سر بگیرد.
نخستین آزمایش پس از دیدار سوم


این اقدام کره‌شمالی نخستین آزمایش موشکی این کشور پس از پا گذاشتن ترامپ به خاک کره‌شمالی و سومین ملاقات وی با کیم جونگ اون صورت گرفته و هرچند تاکنون ایالات متحده راجع به این موضوع موضع‌گیری روشنی نداشته است، اما کره‌جنوبی و ژاپن ضمن محکوم کردن این آزمایش‌ها، آن را خلاف قوانین بین‌المللی و نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرده‌اند. با این حال برخی از کارشناسان با اشاره به این موضوع اعلام می‌کنند که اغلب تحریم‌های کره‌شمالی بر اساس آزمایش‌های موشک‌های دوربرد این کشور است و پیونگ یانگ با علم بر این موضوع از زمان اولین دور مذاکراتش با آمریکا، تنها دست به آزمایش موشک‌های میان برد و کوتاه برد زده است.
از بهار سال گذشته تاکنون و در حالی که پیش از آن شبه جزیره کره هر لحظه آماده شروع یک جنگ تمام عیار اتمی بود، در خلال آزمایش‌های موشکی پرشمار کره‌شمالی، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون اولین دیدار بی‌سابقه خود در سنگاپور را کلید زدند. پس از این ماجرا و در حالی که تحلیل‌های مختلفی از موفقیت یا عدم کارایی این مذاکرات از سوی کارشناسان مطرح می‌شد، دومین دیدار این دو رهبر در ویتنام بدون نتیجه خاصی به کار خود پایان داد و از آن پس ضمن متوقف شدن مذاکرات، گفته می‌شد که بار دیگر تنش‌ها اوج خواهند گرفت. اما در این میان و در شرایطی که کره‌شمالی به آمریکا تا پایان سال جاری میلادی مهلت داده بود، ناگهان دونالد ترامپ پس از اجلاس سران گروه 20 در اوزاکای ژاپن به کره‌جنوبی سفر کرد و در مدار سی و هشت درجه، اولین رئیس ایالات متحده آمریکا بود که با رهبر کره‌شمالی در خاک این کشور ملاقات کرد. از آن پس ترامپ، کیم را به آمریکا دعوت کرد و به گفته رسانه‌ها رهبر کره‌شمالی نیز این دعوت را قبول کرده بود.
ترامپ و اون به دنبال چه هستند؟
در همین راستا و در شرایطی که گفته می‌شود هم اکنون علی‌رغم سه دیدار میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی هنوز دستاورد خاصی از مذاکرات به دست نیامده و موضوع تحریم‌های کره‌شمالی و ذخایر تسلیحات اتمی این کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به این اقدام کره‌شمالی از احتمال از سرگیری مذاکرات در آینده خبر داد و گفت که کشورش همچنان به دنبال مسیرهای دیپلماتیک برای از میان برداشتن موانع و تنش‌ها در شبه جزیره کره است.
به گفته ناظران موضوع جنگ و صلح اتمی آمریکا و کره‌شمالی در شبه جزیره از دو منظر قابل بررسی است. منظر نخست که منتقدان ترامپ به آن قائل بوده و معتقدند: نخست اینکه ترامپ نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا بوده که مشروعیت بین‌المللی به رهبر کره‌شمالی داده و تا پیش از او هیچ رئیس‌جمهوری در کاخ سفید دست به چنین اقدامی نزده است. دوم اینکه طبق گزارش سازمان ملل که در اختیار شورای امنیت قرار گرفته، کره‌شمالی علاوه بر دور زدن تحریم‌ها، صنایع هسته‌ای خود را بیش از گذشته تقویت کرده و علاوه بر توسعه تاسیسات و مراکز اتمی، اکنون به صادرات سلاح به خاورمیانه و آفریقا نیز مبادرت می‌کند.
سوم اینکه همچنان از میزان تسلیحات اتمی، ذخایر هسته‌ای و نیز دانشمندان این کشور اطلاع دقیقی در دست نیست و بعید به نظر می‌رسد که این کشور بر پایه وعده‌های آمریکا، مهم‌ترین ابزار بازدارنده خود یعنی سلاح هسته‌ای را کنار بگذارد.
اما از سوی مقابل موافقان سیاست ترامپ معتقدند که هر‌چند دورنمای مشخصی از روند خلع سلاح اتمی در شبه جزیره کره به چشم نمی‌خورد، اما مذاکرات واشنگتن و پیونگ یانگ به صورت کاملاً محسوسی در طول یک سال و نیم گذشته از روند تهاجمی این کشور کاسته است. همچنین آنها بر این عقیده هستند که ترامپ علاوه بر مهار اون، همانطور که اعلام کرده است هیچ عجله‌ای برای رفع یا تعلیق تحریم‌های کره‌شمالی ندارد زیرا اکنون مذاکره برای مذاکره و پوشش رسانه‌ای و تاثیر آن بر افکار عمومی امتیازی بزرگ برای دولت فعلی آمریکا محسوب می‌شود و بعید به نظر می‌رسد که ترامپ از اثرگذاری این موضوع در روند انتخابات در آمریکا غافل باشد.
همچنین مهار کره‌شمالی اهرم فشار قوی‌تری بر دستان ایالات متحده برای اعمال فشار بر روی متحدان منطقه‌ای خود یعنی کره‌جنوبی و ژاپن است. همچنین چین و روسیه نیز در فرآیند این گفت‌و‌گوها ناچار به چرخش‌هایی هستند که در گذشته برای آنها معنی و مفهوم زمان کنونی را نخواهد داشت. به همین دلیل همچنان از منظر تحلیلگران علی‌رغم دیدارهای گرم و خط و نشان‌های بعدی، معادلات خلع سلاح در شبه جزیره کره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
کره‌شمالی بار دیگر با دو آزمایش موشکی به همسایه جنوبی خود هشدار داد معمای جنگ و صلح اتمی در شبه جزیره کره محمدعلی وکیلی موانع پیش‏روی تحول‏خواهی جناب آقای رئیسی «ابتکار» از واکنش‌های ائتلاف نظامی اروپایی در خلیج فارس گزارش می‌دهد دعوت به صلح در برابر ائتلاف نظامی پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد گفت‌و‌گوی «ابتکار» با منصور خلج به بهانه اجرای نمایش «چشم به راه میرغضب» تئاتری که از سلبریتی‌ها برای گیشه سود نمی‌برد پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران در سال آینده امیدوارکننده بود روی خوش اقتصاد! چرا سیاست جمع‌آوری برای برخورد با آسیب‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد؟ ناکامی طرح‌های «‌جمع‌آوری» علی اکبر صالحی: تا چند روز دیگر بتن‌ریزی نیروگاه دوم بوشهر آغاز می‌شود فعالیت انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز کلید خورد پورمحمدی: به دنبال ائتلاف جریان ارزشی هستیم پنجمین دوره انتخابات شورایاران شهر تهران برگزار شد معصومه ابتکار: هیچ مسیری جز صندوق رای برای اصلاح جامعه وجود ندارد ضرورت‌ها و ابعاد مشارکت مردمی