بازداشت متهمان به حداقل ممکن برسد



گروه سیاسی/ آیت‎الله ابراهیم رئیسی که از زمان حضورش در ریاست قوه قضائیه، بارها بر برخورد با فساد و مفسدان در دستگاه قضایی و اعتمادسازی بین افکار عمومی تأکید کرده، این بار هم با تکرار همین مواضع به بخش دیگری از انتقاداتی که بر قوه قضائیه می‎رود، پرداخت. صدور قرار بازداشت‎ها از موضوعاتی بود که رئیسی به قضات توصیه کرد تنها در موارد ضروری و مصرح در قانون چنین تصمیمی گرفته شود تا آمار بازداشت متهمان به حداقل ممکن برسد.
رئیس قوه قضائیه که به مشهد سفر کرده و در جمع قضات و کارکنان دادگستری استان خراسان رضوی حضور یافت، بر پیگیری سیاست کاهش جمعیت کیفری کشور تأکید کرد و گفت: زندان، جای افراد شرور و مخلان امنیت است. براین اساس، زندانی شدن یک فرد بدهکار که دین خود را قبول دارد و از پرداخت استنکاف نمی‎کند اما تمکن مالی ندارد، منطقی نیست. قضات محترم باید بازداشت و قرارهای منتهی به بازداشت متهمان را محدود به موارد مصرح در قانون و موارد ضروری بدانند و بر این مبنا، بازداشت متهمان باید به حداقل ممکن برسد تا زندان‌ها برای بازسازی شخصیت زندانیان، فراغت و فرصت کافی بیابند.


بدبینی مردم نسبت به قوه قضائیه، از دیگر دغدغه‏‌های رئیس قوه ‏قضائیه است. او بر ضرورت توجه همه عناصر خدوم دستگاه قضایی به سلامت این دستگاه تأکید کرد و اولین مدعیان مبارزه با فساد در قوه قضائیه را قضات شریف و کارکنان سختکوش دانست و گفت: نباید اجازه دهیم چند قاضی، کارمند، وکیل، ضابط و کارشناس ناسالم، صفحه سفید خدمات گسترده قضات و کارکنان خدوم دستگاه قضایی را مخدوش کنند و مردم را نسبت به قوه قضائیه بدبین سازند. به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه برخورد ما با فساد درون دستگاهی شدیدتر خواهد شد، بر لزوم از بین بردن زمینه‎های لغزش تأکید کرد و گفت: دیروز با دو مورد مواجه شدم که در یک منطقه کوچک، از بستگان و نزدیکان فرد قاضی، وکیل یا کارشناس هستند. نمی‎گوییم که لزوماً چنین موضوعی فساد است اما تردید نداریم که این قبیل موارد، زمینه لغزش را براحتی فراهم می‌کند و ممکن است روابط ناسالمی را شکل دهد.
اهالی رسانه و صاحبان قلم به کمک ما بیایند
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اعلام برخورد با فساد و مفسدان در دستگاه قضایی را موجب تقویت این دستگاه و اعتمادسازی در بین افکار عمومی می‌دانیم، یادآور شد: ما باید مسائل و احکام قضایی را برای مردم، نخبگان، حقوقدانان و صاحب نظران تبیین کنیم. اینکه یک رأی صادر شده است اهمیت دارد اما مهم‌تر از آن، تبیین ابعاد مختلف این رأی و استدلال‎های مطروحه در آن است. در این زمینه، رسانه ملی، ‌اهالی رسانه و صاحبان سخن و قلم باید به ما کمک کنند. به عنوان مثال، رأیی که در پرونده «پدیده» در نزدیک به 500 صفحه صادر شده است، از احکام کم نظیر در دستگاه قضایی است که باید مورد تبیین قرار گیرد.
مخالفت با تعطیلی دادگستری در روزهای پنجشنبه
آیت‎الله رئیسی با برخی درخواست‎ها مبنی بر تعطیلی دادگستری در روزهای پنجشنبه مخالفت کرد و گفت: وقتی کار مردم بر زمین مانده نمی‎توان از تعطیلی سخن گفت. شاید شرایط اقتضا کند که حتی جمعه‌ها بر سر کار حاضر شویم. البته ما امیدواریم میزان پرونده‌ها به اندازه‎ای کاهش یابد که بتوانیم درخصوص تعطیلی‌ها بررسی‎های لازم را انجام دهیم اما در شرایط فعلی این امر امکانپذیر نیست. رئیسی با تأکید بر ضرورت توجه همه دستگاه‌ها به وظایف خود برای جلوگیری از قانون شکنی تصریح کرد: مسئولان در انجام مسئولیت خود، مرزبانان قانون و منافع ملی هستند. چرا باید یک ساختمان بر بستر رودخانه احداث شود و دستگاه‏ های متولی از آن پیشگیری نکنند؟ چرا کمیسیونی که باید جلوی تغییر کاربری‌ها را بگیرد، به محلی برای صدور مجوز تغییر کاربری تبدیل شده است؟ لذا باید بسترها و زمینه‌های فساد از بین برود و در این زمینه مدیران کشور مسئولیت سنگینی برعهده دارند.
وی با بیان اینکه اجرای عدالت با سخنرانی و بخشنامه محقق نمی‎شود بلکه نیازمند کار عملی و میدانی است و مردم باید این اجرای عدالت را با تمام وجود احساس کنند، بر لزوم گره گشایی از کار مردم و گشاده رویی در مواجهه با ارباب رجوع تأکید کرد و گفت: بگذاریم مشکل طرفین دعوا، همان دعوایی باشد که بابت آن به دستگاه قضایی مراجعه کرده‎اند و ما بر دردها و مشکلات آنها اضافه نکنیم. فراموش نکنیم که هیچ کس بیکار نیست به دادگستری بیاید بلکه قطعاً احساس نیاز کرده و به ما رجوع کرده است.