دستور دادگاه عالی برزیل برای سوخت‌رسانی به دو کشتی ایرانی

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک دادگاه برزیلی روز پنجشنبه به شرکت نفت و گاز پتروبراس دستور تا سوخت مورد نیاز برای حرکت دو کشتی ایرانی در اختیار آنها بگذارد. این دو کشتی ایرانی به دلیل کمبود سوخت بیش از یه ماه است که در یک بندر برزیلی لنگر انداخته‌اند.
دیاس توفولی، عالی‌ترین مقام قضایی برزیل تصمیم شرکت نفت دولتی برزیل، ‌پتروبراس را مبنی بر عدم فروش سوخت به این دو کشتی ایرانی رد کرد و حکم داد که به این کشتی‌ها سوخت‌رسانی شود.
این شرکت برزیلی به دلیل تحریم‌های آمریکا حاضر نشده بود تا سوخت لازم را در اختیار کشتی‌های ایرانی بگذارد.
سید علی سقائیان، سفیر ایران در برزیل، روز چهارشنبه گذشته به مقامات برزیلی اعلام کرد که اگر این کشور اجازه ندهد کشتی‌های ایرانی سوخت‌گیری مجدد داشته باشند ایران می‌تواند به راحتی فروشندگان دیگری برای ذرت، سویا و گوشت پیدا کند.


ارزش صادرات برزیل به ایران سالانه حدود دو میلیارد دلار است که عمده آن کالاهایی مانند ذرت، گوشت و شکر هستند. تهران یک سوم از کل صادرات ذرت برزیل را خریداری می‌کند.
سقائیان در مصاحبه‌ای در سفارت ایران در برزیل اظهار کرد: من به برزیلی‌ها گفتم که آنها باید این مسئله را حل کنند؛ نه ایرانی‌ها و اگر این مسئله حل نشود ممکن است مقامات در تهران بخواهند تصمیم دیگری بگیرند، زیرا این یک بازار آزاد است و سایر کشورها نیز وجود دارند.