فارن پالیسی: ترامپ برای مذاکره با ایران گام‌های عملی بردارد

نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی نوشت: پیشنهاد «دونالد ترامپ» برای مذاکره باید همراه با گام‌های عملی باشد و دولت وی برای شروع می‌تواند با در نظر گرفتن برخی معافیت‌ها در خرید نفت ایران، انگیزه‌ای برای آمدن تهران به پای میز مذاکره ایجاد کند.
در گزارش این نشریه آمریکایی آمده است: رئیس جمهوری ایران هفته گذشته در یک سخنرانی از اعلام آمادگی ایران برای مذاکره با ایالات متحده در صورت برداشتن گام‌هایی ازسوی ایالات متحده برای رفع برخی تحریم‌ها خبر داد و گفت، "ما همیشه به مذاکرات اعتقاد داریم، اگر آنها تحریم‌ها را لغو کنند، فشار اقتصادی را بردارند و به برجام بازگردند ما همین امروز و در هر مکانی آماده مذاکره هستیم".
طی چند ماه گذشته، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بارها تاکید کرده که او نیز آماده مذاکرات است، هر چند اعضای دولت او تلاش کرده‌اند شرایطی در این پیشنهاد بگنجانند.
از زمان سرنگونی پهپاد آمریکایی، توقیف نفتکش‌ها و دستگیری جاسوسان، نیاز به دیپلماسی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.


از این رو اگر ترامپ در مورد رسیدن به یک توافق جدید جدی باشد، پیشنهاد او باید همراه با گام‌های عملی ازسوی دولتش باشد و در این راستا برای نخستین گام باید معافیت‌هایی را برای برخی خریداران نفت ایران در نظر بگیرد.
درحالیکه بازگشت به برجام که ازسوی مقامات ایرانی به عنوان پیش شرط شروع مذاکرات عنوان شده، معافیت‌های خرید نفت ایران می‌تواند انگیزه لازم را برای طرف ایرانی و آمدن به پای میز مذاکره را فراهم کند.
این معافیت‌ها می‌تواند برای دوره‌های سه ماهه تمدید شود و در صورت ادامه مذاکرات، ایران در یک دوره زمانی اعلام شده به مذاکرات رسمی با آمریکا ادامه دهد.
برخی طرفداران تحریم، از ترامپ خواسته‌اند با ایجاد یک سپر تحریمی "حتی پس از توافق جدید"، از بازگشت موسسات و شرکت‌های مالی به بازار ایران جلوگیری کنند.
در گزارش فارن پالیسی که به قلم "اسفندیار باتمانقلیچ" بنیانگذار رسانه بورس و بازار با عنوان "چگونه مذاکرات هسته‌ای با ایران را دوباره از سر بگیریم؟" نوشته شده، آمده است: بنابراین بازگشت معافیت‌های تحریم نفتی ایران می‌تواند این امکان را برای برخی افراد در دولت ترامپ فراهم سازد تا توانایی‌های سازمانی خود را در جهت غلبه بر غرایز دیپلماسی رئیس جمهوری و بازگرداندن فشار حداکثری حفظ می‌کنند.
از این رو رهبران سیاسی در اروپا و ایران از نزدیک گزارش‌های داخلی نهادهای دولتی آمریکا در مورد منطق برخی تحریم‌های اخیر نظیر تعیین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک سازمان تروریستی را پیگیری می‌کنند.
بازگشت معافیت‌های خرید نفتی همچنین مزایایی برای چین دارد؛ کشوری که بر خلاف تحریم‌های ایالات متحده به خرید نفت از ایران ادامه داده است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن در استان‌ها هم کاهشی شد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: اجازه بی نظمی در خلیج فارس و تنگه هرمز را نمی دهیم وزیر امور خارجه روسیه: ایران باید بخشی از راه حل مشکل منطقه باشد وزیر دفاع و فرمانده کل سپاه ساقط شدن هرگونه پهپادی را رد کردند لبنان برای سیف الاسلام قذافی درباره پرونده امام موسی صدر حکم جلب صادر کرد هشدار اتحادیه اروپا به جانسون: توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست تعمیر و تعویض موتور ایرباس هما توسط مهندسان ایرانی معاون علمی رئیس جمهور: شاخص نوآوری کشور 60 رتبه ارتقاء پیدا کرده است فارن پالیسی: ترامپ برای مذاکره با ایران گام‌های عملی بردارد تحلیل سیاسی هفته توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده جاسوسان آمریکا در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ استمهال سه ساله تسهیلات کشاورزان خسارت دیده، شش ماه دیگر تمدید شد انتقاد رئیس شورای شهر تهران از زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای اقماری تهران استودیو پلیس تهران افتتاح شد