هشدار اتحادیه اروپا به جانسون: توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست

اتحادیه اروپا همزمان با تبریک به بوریس جانسون برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری انگلیس هشدار داد که او با چالش‌های جدی روبرو خواهد بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی کمیسیون اروپایی گفت، این کمیسیون تمایل دارد تا با بوریس جانسون همکاری کند اما محدودیت‌ها مشخص و واضح هستند.
میشل بارنیه، مذاکره‌کننده بریگزیت گفت: زمانیکه بوریس جانسون زمام امور انگلیس را به دست بگیرد، ما به دنبال همکاری سازنده با او هستیم تا تایید شدن توافق خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تسهیل کنیم و به یک بریگزیت منظم دست یابیم.
وی با اشاره به یک اعلامیه سیاسی که با این توافق قانونی خروج همراه می‌شود، گفت: ما همچنین آماده بازنگری این اعلامیه پذیرفته شده درباره یک شراکت جدید هستیم.


چند دقیقه پیش از آنکه پیروزی جانسون در رقابت رهبری حزب محافظه کار انگلیس اعلام شود، "فرانس تیمرمانز"، معاون رئیس کمیسیون اروپایی گفت: اتحادیه اروپا با تغییر این توافق که با ترزا می، نخست‌وزیر سابق انگلیس بسته شد، موافق نیست. این توافق ازسوی پارلمان انگلیس سه بار رد شده است.
تیمرمانز در یک نشست خبری گفت: انگلیس به توافقی با اتحادیه اروپا دست یافت و این اتحادیه به این توافق پای‌بند است. این بهترین توافق ممکن است. اتحادیه اروپا در راستای بریگزیت عمل می‌کند و شخصیت یا رویکرد جانسون هیچ تغییری در این توافق ایجاد نمی‌کند. چنانچه جانسون به وعده‌های خود به عنوان رهبری انگلیس عمل کند، اتحادیه اروپا آماده یک بریگزیت بدون توافق یا یک تاخیر دیگر در خروج انگلیس از این اتحادیه است.
تیمرمانز همچنین گفت، زمانیکه نخست‌وزیر جدید انگلیس به بروکسل بیاید، ما به آنچه که باید بگوید گوش می‌دهیم اما وی نسبت به مخرب‌ترین سناریوی خروج این کشور از اتحادیه اروپا بدون هیچ توافقی هشدار داد و گفت: یک بریگزیت بدون توافق یا سخت یک تراژدی برای همه و نه فقط انگلیس خواهد بود.
جانسون وعده داده تا در 9 آبان بریگزیت را بدون یا با توافق اجرایی کند.
جانسون بیش از هر چیز باید بر کامل کردن برنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا پیش از ضرب الاجل 9 آبان تمرکز کند.
او گفته که می‌خواهد با کنار گذاشتن بخش‌های بزرگی از توافق خروج که ترزا می، نخست‌وزیر کنونی، سال پیش بر سر آن با اتحادیه اروپا به توافق رسیده بود، بار دیگر با اتحادیه اروپا به مذاکره بنشیند.
اما رهبران اتحادیه اروپا می‌گویند که توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست.
با این حال اورزولا فون در لاین، رئیس جدید کمیسیون اروپا، گفته اگر لندن دلایل خوبی ارائه کند، مایل است فرصت گفتگوها را یک بار دیگر تمدید کند.
او ضمن تبریک به جانسون گفت: موضوع‌های مختلف و دشوار زیادی هست که باید با هم حل کنیم. دوره سختی را پیش رو داریم. فکر می‌کنم خیلی مهم است که یک رابطه کاری خوب و قوی ایجاد کنیم چون وظیفه داریم به نتیجه‌ای خوب برای مردم اروپا و مردم انگلیس برسیم.
میشل بارنیه، مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا برای برگزیت، قرار است روز چهارشنبه در واکنش به انتخاب جانسون، در یک جلسه فوق‌العاده "گروه سکانداری برگزیت" متشکل از اعضای پارلمان اروپایی شرکت کند.
به این ترتیب جانسون و دولتی که او در روزهای آینده معرفی می‌کند حدود 100 روز وقت دارند که با اتحادیه اروپا مذاکره کنند و قرارداد جدیدی ببندند. البته این قرارداد باید در پارلمان‌های 28 کشور عضو اتحادیه اروپا به امضا برسد.
کارشناسان معتقدند، آنچه را که در سه سال گذشته ناموفق بوده، نمی‌توان در این مدت زمان نسبتا کوتاه به سرمنزل رساند.
صدراعظم آلمان مانند بسیاری از سران اتحادیه اروپا هر گونه مذاکره جدید بر سر پیمان‌نامه خروج انگلیس را منتفی می‌داند. به اعتقاد آنگلا مرکل پیش‌نویس قرارداد بریگزیت، با موافقت دولت ترزا می‌و با دقت و فرصت لازم تهیه شده است و نیازی به بازنگری ندارد. او البته تصریح کرد که می‌توان بر سر مسائل آینده، مذاکره کرد، "اما بعد از خروج".
میشل بارنیه، سرپرست هیات نمایندگی اتحادیه اروپا برای مذاکرات برگزیت هم ضمن رد هر گونه مذاکره برای تغییر قرارداد خروج گفت که چشم‌براه پیشنهادهای جدید جانسون است.
بارنیه تاکید کرد که خروج انگلیس تنها یک موضوع اقتصادی نیست بلکه باید در باره همکاری‌های دو طرف در زمینه‌های سیاسی هم راهکارهای مشخصی تعیین شود.
نخست‌وزیر جدید انگلیس بارها تاکید کرده است که کشورش در صورت نیاز، بدون توافق با اتحادیه اروپا از آن خارج خواهد شد.
اکثر کارشناسان و سیاستمداران اروپایی معتقدند که خروج بدون قرارداد برای انگلیس زیان‌آور خواهد بود.
دیوید گوک، وزیر دادگستری انگلیس گفته است که بریگزیت بدون توافق، برای شهروندان انگلیس "تحقیر ملی" به ارمعان خواهد آورد.
بوریس جانسون وعده داده است که پس از خروج از اتحادیه اروپا، با ایالات متحده بر سر یک پیمان تجاری توافق خواهد کرد. اقدامی که به اعقتاد بسیاری از مسئولان بریتانی، از جمله فیلیپ هاموند وزیر دارایی این کشور، زمان‌بر خواهد بود و با ریسک‌های زیادی همراه است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر راه و شهرسازی: قیمت مسکن در استان‌ها هم کاهشی شد رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: اجازه بی نظمی در خلیج فارس و تنگه هرمز را نمی دهیم وزیر امور خارجه روسیه: ایران باید بخشی از راه حل مشکل منطقه باشد وزیر دفاع و فرمانده کل سپاه ساقط شدن هرگونه پهپادی را رد کردند لبنان برای سیف الاسلام قذافی درباره پرونده امام موسی صدر حکم جلب صادر کرد هشدار اتحادیه اروپا به جانسون: توافق خروج قابل مذاکره مجدد نیست تعمیر و تعویض موتور ایرباس هما توسط مهندسان ایرانی معاون علمی رئیس جمهور: شاخص نوآوری کشور 60 رتبه ارتقاء پیدا کرده است فارن پالیسی: ترامپ برای مذاکره با ایران گام‌های عملی بردارد تحلیل سیاسی هفته توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده جاسوسان آمریکا در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ استمهال سه ساله تسهیلات کشاورزان خسارت دیده، شش ماه دیگر تمدید شد انتقاد رئیس شورای شهر تهران از زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در شهرهای اقماری تهران استودیو پلیس تهران افتتاح شد