«ابتکار» برخی از گالری‌های هنری هفته آینده را مرور کرد گردش‌های هنری

فاطمه امین‌الرعایا
روزهای گرم تابستان، روزهای پرحرارتی هم برای عرصه هنرهای تجسمی است. گالری‌های هنری گوناگون میزبان نمایشگاه هنرمندان هستند و این روزها زمان مناسبی برای بازدید از این گالری‌ها است.
در هفته آینده بیش از 25 نمایشگاه هنری‌ در تهران برگزار می‌شود که در ادامه نگاهی گذرا به برخی از آنها خواهیم داشت. نمایشگاه طراحی و نقاشی حامد حیدری، بویه سادات‌نیا و مرتضی متقی با عنوان «از تضاد تا هماهنگی» از چهارم مرداد در گالری «اُ» کار خود را آغاز خواهد کرد. کاوه نجم‌آبادی گردآوری آن را بر عهده داشته است. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «دنیای ذهنی هنرمند، دنیایی شخصی ا‌ست و راهیابی به این ذهنیت تا اندازه‌ای دشوار است. به‌ همین علت، معمولن کمتر می‌بینیم هنرمندان به‌طور مشترک اثری ارائه دهند و آن تعداد اندک هم که آثار مشترک ارائه می‌دهند، شاهد آن هستیم که همواره سایه‌ ذهنیت هنرمندی سنگین‌تر است، تا آن‌جا که حتی می‌توانیم تصور نماییم اثر ارائه شده، اثر آن هنرمندی ا‌ست که ذهنیت‌اش غالب بر اثر است. هدف از برگزاری این نمایشگاه، مشاهده تضادها و هماهنگی‌های دنیای ذهنی سه هنرمند جوان است. تضاد ذهنیت در زمانی که هریک به تنهایی اثری خلق می‌کنند و هماهنگی در زمانی که هر سه نفر تصمیم بر خلق یک اثر مشترک می‌گیرند‌؛ هماهنگی‌ای که در نتیجه‌ گفت‌وگویی بلندمدت با به اشتراک‌گذاری و بیان ذهنیت شخصی یکایک آنها با یکدیگر میسر شده است».
این نمایشگاه تا 15 مردادماه در گالری مذکور به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول، به جز شنبه‌ها و یکشنبه‌ها از ساعت 12 تا 22 برپا خواهد بود.


گالری «باغ‌موزه هنر ایرانی» از جمعه چهارم مردادماه میزبان نمایشگاه گروهی تصویرسازی با عنوان «نگاره امید» خواهد بود. این نمایشگاه گروهی در بردارنده آثار ۱۶ هنرمند تصویرگر است که به انتخاب کمال طباطبایی، مدرس و هنرمند تصویرگر، گردآوری و در باغ موزه هنر ایرانی برگزار خواهد شد.
این نمایشگاه حاصل برگزاری کارگاه یک روزه تصویرسازی با موضوع داستان «حضرت یونس (ع) و نهنگ» است که یکم خردادماه در ایام ماه مبارک رمضان در باغ موزه هنر ایرانی برگزار شد. برداشت آزادانه و امروزی از بن‌مایه داستان و تلفیق آن با ذهنیت تصویری هر هنرجو، راهی بود که باعث پدید آمدن رویکردهای متفاوت و متنوع در شکل‌گیری این نمایشگاه شد. این نمایشگاه حاصل تجربیات شخصی هنرجویان کارگاه و تنوع گسترده‌ای از رویکردها و تجربیات ذهنی و عملی آنها است.
نمایشگاه روز جمعه ۴ مردادماه، ساعت ۱۶ تا ۲۰ با حضور هنرمندان در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی گشایش خواهد یافت و برای بازدید عموم از ۵ تا ۱۴ مردادماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها تا ساعت ۱۳ دایر خواهد بود.
هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه هما اسحاقی، مریم بابایی، ندا بشرخواه، سیما بوستانی پارسا، ملیحه حاجی‌بابا، محسن حبیبی، مهرنوش خرم، فائقه دوامی، عطا سرمست، مژگان سعیدیان، مژگان سعادت‌نیا، مهسا شاکری‌راد، ملیکا قشقایی، مهسا مکی علمداری، الهه محمدی، فروغ یعقوبی هستند.
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از نمایشگاه به نشانی خیابان ولیعصر، بالاتر از چهارراه پارک‌وی، خیابان شهید فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه‌راه دکتر حسابی، باغ موزه هنرایرانی مراجعه کنند.
نمایشگاه چیدمان امید آفرین‌زاد با عنوان «همزمانی» نیز که از 28 تیر ماه کار خود را آغاز کرده است همچنان در هفته آینده نیز میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. آفرین‌زاد در بیانیه این نمایشگاه نوشته است: «این مجموعه صرفا تلاشی است برای ایجاد یک موقعیت ناب، موقعیتی که با رجوع به یک مکان مشخص در زمان حال و در مقابل آن گذشته بسیار دور در همان مکان ایجاد شده است. جست‌و‌جوی هست‌هایی که زمانی در همین حوالی بوده‌اند، الیه به الیه پنهان یا دستخوش تغییر شده‌اند.
برای القای حضور دو یا چند زمان در یک مکان، تنها ابزار بیانی من ارجاع به عناصر موجود در این زمان‌ها بوده است. اگردر عالم واقع این امکان وجود داشته باشد که زمان زیسته شده و در حال زیست همزمان شوند، به طور منطقی عناصر موجود در این زمانها دچار درهم آمیختگی خواهند شد و این اتفاق مبنای اتفاقات بصری این چیدمان است. امری غیرممکن اما تخیل‌پذیر.
هدف ایجاد یک موقعیت ناب است، موقعیتی که حاصل جسمیت یافتن عناصری از گذشته در دل مکان کنونی است. موقعیتی که از این‌رو در هم آمیخته است. تمایل دارم آنچه امروز حتی خواب‌ها و عوالم ناهوشیارم را نیز امروزی کرده است را در موقعیتی که آن را بکر می‌توانم تعبیر کنم قرار دهم، موقعیتی در همین مکان اما در زمانی بسیار دور. این موقعیت برای من فرصتی است برای تنفس لحظه‌ای که در دم آن فضایی بکر که عناصر گذشته و تامل درباره آن برایم رقم می‌زند، و در بازدم آن اکنونی که خیالی در آن جریان ندارد، انچه دیده می‌شود همان است که می‌بینم». این نمایشگاه تا 11 مرداد، به جز شنبه‌ها از ساعت 16 تا 20 در گالری «نیان» واقع در بلوار اندرزگو، بلوار صبا، خیابان شب‌نما، نبش گوهر، شماره ۲ میزبان علاقه‌مندان است.
همچنین نمایشگاه سالانه «خاک» در گالری «هما» هم از 28 تیرماه در گالری «خاک» برپا شده است. به رسم تابستان هر سال، این گالری نمایشی منتخب از هنرمندان است. در این نمایشگاه متفاوت که مبتنی بر آثار نسل های مختلف هنر ایران است، آثاری از غلامحسین نامی، کوروش شیشه‌گران، سید‏مهدی حسینی، بیتا فیاضی، کامبیز صبری، مسعود اخوان‏جم، نرگس هاشمی، نزار موسوی‌نیا، عین‌الدین صادق‌زاده و گلناز مقدم به روی دیوار «خاک» رفته است. این نمایشگاه تا 15 مردادماه هر روز (‏غیر از شنبه‌ها) از ساعت 16 تا 20 در گالری مذکور واقع در خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، پلاک یک دایر است.
گالری «اعتماد» نیز از 14 تیر‌ماه میزبان نقاشی‌های شاهین نوروزی با عنوان «فضای سبز» است. در بیانیه این نمایشگاه آمده: «دوست دارم نقاشی‌هایی زیبا، صمیمی، دلچسب و شادی‌آفرین بکشم، نقاشی‌هایی از فضاهای سبز، یار دلربا و جهانی آسوده، با این وجود سرخوردن اشکال به ورطه‌های دیگر باعث فرسایشی جانکاه است. فرسایشی بین سعی من در ورز دادن و انتظام آنها و میل تصاویر به آزادی و سیال بودن. گاهی فکر می‌کنم فضا، موقعیت، زمان، تاریخ، کلمات و حتی حافظه‌ام نیز در این میل با تصاویر همدست می‌شوند و مرا در تلاطمی ابدی بین امر زیبا و موقعیت موجود رها می‌کنند».
این نمایشگاه تا 15 مرداد در گالری مذکور به نشانی میدان هفت تیر، مفتح جنوبى، بن‌بست شیرودى پلاک ۲۵ از ساعت 12 تا 20 به‌جز دوشنبه‌ها ادامه خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
کاهش ۱.۳۴ درصدی پسماند پایتخت در سه ماه ابتدایی سال پر فراز و نشیب اقتصادی 98 تورم بیشتر، زباله کمتر ژوبین صفاری محبوبیت زدایی از سرمایه های اجتماعی بازار مسکن به کدام سمت حرکت می‌کند؟ متغیرهای متضاد و قیمت‌های مبهم «ابتکار» برخی از گالری‌های هنری هفته آینده را مرور کرد گردش‌های هنری هادی مظفری: تعداد آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر همان 3259 اثر است فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» از ضرورت آسیب‌شناسی جریان اصلاحات می‌گویند اصلاح‌طلبان و نسخه جدید عبور از بحران «ابتکار» در گفت‌و‌گو با یک پژوهشگر ارشد مسائل خاورمیانه، سفر نخست وزیر عراق به تهران را بررسی می‌کند عراقچی در پاریس پاسخ فرانسه به پیام روحانی چه بود؟  معاون اول قوه قضائیه: با کسانی که امنیت کشور را به مخاطره ‌بیندازند، برخورد می‌کنیم واعظی با استقبال از انتشار لیست دوتابعیتی‌ها: نمی‌دانیم خود کسانی ‌که لیست دوتابعیتی‌ها را منتشر کرده‌اند از کجا آمده‌اند روحانی در جلسه هیئت وزیران مطرح کرد حاضر نیستیم به اسم مذاکره کنار میز تسلیم بنشینیم