شهروندان باید در تغییر شهر مشارکت کنند

حمیده امینی‌فرد
خبرنگار
فردا پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در 352 محله تهران برگزار می‌شود. میلیون‌ها تهرانی که واجد شرایط رأی دادن شناخته می‌شوند، می‌توانند با مراجعه به هزار و 700 شعبه اخذ رأی در مدارس، مساجد و حسینیه‌ها، کاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب کنند. برگزاری این دوره از انتخابات البته با چالش‌های زیادی مواجه بود، به‌طوری که برخی از عدم برگزاری این دوره از انتخابات خبر می‌دادند. اما در نهایت این پیروز حناچی، شهردار تهران بود که دو روز مانده به انتخابات شورایاری‌ها، در حاشیه جلسه هیأت دولت حجت را تمام کرد تا تهران‌نشین‌ها پس از همه این کش و قوس‌ها، با خیال آسوده، منتخبین خود را راهی شورایاری‌ها کنند. در این دوره علاوه بر اینکه تعداد اعضای اصلی هر محله از 7 نفر به 9 نفر افزایش یافته است، رد صلاحیت‌ها نیز کاهش چشمگیری داشته است. در این دوره 12 هزار و 328 نفر تأیید صلاحیت و تنها 56 نفر رد صلاحیت شده‌اند. این درحالی است که 242 نفر هم به‌علت نقص در پرونده، امکان حضور در این دوره از انتخابات را از دست داده‌اند. 25 درصد تأیید صلاحیت‌شدگان زن هستند که می‌توانند ترکیب جنسی شورایاران تهران را تغییر دهند. زنان شاغل در کابینه و فعالان حقوق زن از جمله معصومه ابتکار و شهین‌دخت مولاوردی تأثیر زیادی در تشویق زنان برای حضور در این دوره داشته‌اند. نکته مهم‌تر البته ترکیب جمعیتی جوان پنجمین دوره است. براساس آمارها 67 درصد کاندیداها زیر 45 سال سن داشته‌اند. امروز از ساعت 8 صبح، مهلت قانونی تبلیغات شورایاران به پایان می‌رسد. این انتخابات، نخستین تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک در شهر تهران است.شهردار تهران در حاشیه جلسه هیأت وزیران و در جمع خبرنگاران درباره حواشی ایجاد شده پیرامون برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در تهران با اشاره به استعلام‌های انجام شده از مراجع ذیصلاح گفت: براساس استعلامی که از معاونت حقوقی ریاست جمهوری انجام دادیم، نظر خانم جنیدی در این زمینه مثبت بوده و انتخابات در موعد مقرر خود یعنی فردا برگزار می‌شود.
به گزارش «ایران» پیروز حناچی همچنین با بیان اینکه وجود شورایاری‌ها زمانی مؤثر است که مردم ببینند بواسطه انتخاب نمایندگان‌شان در شورایاری‌ها، کیفیت زندگی‌شان بالا می‌رود، به «ایران» می‌گوید: در واقع به میزانی که ما این عرصه را برای شورایاری‌ها باز می‌کنیم، آنها به موفقیت دست پیدا می‌کنند وگرنه به مرور شورایاری‌ها، به جای منافع عمومی، منافع گروهی خاص یا منافع خودشان را تعقیب می‌کنند. به میزانی که تصمیمات شورایاری‌ها بر زندگی مردم اثر بگذارد، می‌تواند نگاه ما و مردم را به شورایاری‌ها کاملاً تغییر دهد.


وی با اشاره به اینکه مردم باید در تغییر شهر مشارکت کنند ادامه می‌دهد: چون در قوانین، چندان روشن به موضوع شورایاری‌ها اشاره نکرده‌ایم، هرزمان که بحث انتخابات مطرح می‌شود، در سطح کلان بحث‌های زیادی داریم که شورایاری‌ها قانونی‌اند یا نه زیرا قانون به شکل صریح به این موضوع نپرداخته است.در قانون آمده که شوراهای شهر می‌توانند زیرمجموعه‌ها یا انجمن‌هایی داشته باشند، ولی مثل انتخابات مجلس یا شورای شهر همه جزئیات آن کاملاً مشخص نشده است. به‌هرحال ایده‌آل این است که هنگام تصویب بودجه برای شهر ردیف‌های بودجه در مقیاس محله‌ها به پروژه‌ها اختصاص یابد که مردم هر محله بیشترین اتفاق‌نظر را روی آنها دارند و این میسر نمی‌شود مگر اینکه ما سازوکارهایی داشته باشیم که این خواسته‌ها را از لایه‌های زیرین به لایه‌های بالاتر منعکس کند. یکی از این راه‌ها شورایاران هستند.
فاقدین کارت ملی هوشمند برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها چه کنند؟ سخنگوی سازمان ثبت‌احوال می‌گوید شهروندان فاقد کارت ملی هوشمند می‌توانند با استفاده از رسید تکمیل ثبت‌نام، برای شرکت در انتخابات شورایاری‌ها استفاده کنند. کسانی که هنوز نسبت به ثبت‌نام کارت ملی هوشمندشان اقدام نکرده‌اند باید هرچه سریعتر اقدام کرده تا به وسیله رسید دریافتی این ثبت‌نام را انجام دهند. سیف‌الله ابوترایی تأکید می‌کند: کسانی که کارت ملی نداشته یا شماره ملی خود را فراموش کرده‌اند اگر نیاز به گواهی در این خصوص دارند می‌توانند به دفاتر پست و پیشخوان و ثبت‌احوال مراجعه کنند و با اعلام مشخصات‌شان نسبت به شماره ملی خود آگاه شوند.
موظف به اجرای مصوبه دولت درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم
عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز در این زمینه با بیان اینکه تا این لحظه موظف به اجرای مصوبه دولت درباره برگزاری انتخابات شورایاری‌ها هستیم، می‌گوید: در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در حقیقت بحث مشارکت مردمی مطرح است؛ اگرچه مراحل قانونی و آیین‌نامه آن باید طی شود، اما از آنجا که مصوبه دولت است تا این لحظه ما موظف به اجرای مصوبه دولت هستیم.
رئیس کمیته اطلاع‌رسانی پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران، با تأکید بر آمادگی شهرداری تهران برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها می‌گوید: همه تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات از سوی ستاد برگزاری، هیأت اجرایی و هیأت نظارت فراهم شده است و در این انتخابات 11 کمیته با حکم شهردار تهران به ستاد برگزاری انتخابات کمک کرده و گزارش‌های نهایی خود را در جلسه‌ای مشترک ارائه داده‌اند.
غلامحسین محمدی، با بیان اینکه شهرداران مناطق به‌عنوان رؤسای هیأت‌های اجرایی مناطق پیش‌بینی‌های لازم را درباره مشارکت جدی مردم چه در بحث تبلیغات و چه در حوزه پشتیبانی‌ برای برگزاری انتخابات الکترونیک در نظر گرفته‌اند، می‌افزاید: بیش از ۶ هزار نفر از پرسنل شهرداری تهران، وزارت کشور، استانداری و فرمانداری و اداره کل آموزش و پرورش در راستای برگزاری انتخابات با هیأت اجرایی همکاری خواهند داشت. همچنین شهروندان می‌توانند برای دریافت لیست کاندیداها و شعب اخذ رأی به تفکیک محلات، به آدرس Shorayari.tehran.ir
مراجعه کرده یا نام محله خود را به شماره ۱۳۷۰۰۰۰۰۷۶ ارسال کنند.
وی ضمن قدردانی از همکاری و همراهی وزارت کشور، استانداری و فرمانداری تهران برای برگزاری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، تأکید می‌کند: شهرداری تهران در این مدت همکاری جدی را با وزارت کشور در خصوص برگزاری انتخابات الکترونیک که متضمن اخذ صندوق‌های الکترونیک و نرم‌افزارهای پشتیبان بود، داشته است.
وی با تأکید بر اینکه نیروی انتظامی و یگان حفاظت شهرداری تهران مسئولیت حفظ امنیت شعب رأی‌گیری را برعهده دارند، می‌گوید: بنا به دستور شهردار تهران، کارکنان شهرداری فردا همزمان با برگزاری انتخابات در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.