حاکمان آسیا ناشناس‌های میهن

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
قهرمانی و کسب یک جام دیگر در قاره کهن. این تیم رؤیایی، حاکم بلامنازع قاره است. صحبت از تیم ملی هاکی داخل سالن ایران است که در هشتمین دوره جام ملت‌های هاکی داخل سالن آسیا در تایلند، هشتمین قهرمانی را جشن گرفت. تیم ملی هاکی کشورمان در فینال این مسابقات با نتیجه 10 بر صفر مقابل قزاقستان به برتری رسید تا ثابت کند قاره آسیا با تمام وسعتش برای هاکی‌بازان ایران چندان بزرگ نیست. البته این تنها افتخار هاکی ایران نیست و بازیکنان این تیم در جام جهانی 2018 که در آلمان برگزار شد، پس از آلمان و اتریش مدال برنز را بر گردن آویختند و به همراه فوتسال تنها رشته تیمی هستند که در جام جهانی جزو 3 تیم برتر مسابقات شده‌اند. هشتمین قهرمانی پیاپی تیم ملی هاکی، بهانه گفت‌وگوی خبرنگار «ایران» با بهداد بیرانوند، بهترین بازیکن جام ملت‌ها و نوید طاهری‌راد بهترین گلزن مسابقات شد.
خطر از دست دادن عنوان قهرمانی


بهداد بیرانوند، کاپیتان تیم ملی هاکی داخل سالن گفت: «تغییر عمده این دوره از مسابقات نسبت به دوره‌های گذشته بالا رفتن کیفیت برخی از تیم‌ها بود. فوتسال ما زمانی بهترین تیم آسیا بود و فاصله زیادی با سایر تیم‌ها داشت اما دیدید که تیم‌هایی مثل تایلند و ژاپن فاصله را کم کردند و حتی قهرمان آسیا هم شدند. شرایط هاکی هم چنین است و تیمی مثل تایلند از مربی پیشین ما اسفندیار صفایی استفاده می‌کند و تیم مالزی مربی آلمانی داشت، یعنی همه تیم‌ها در تلاش هستند تا عنوان قهرمانی را از ایران بگیرند.» او ادامه داد: «بازیکنان ما صاحب سبک هستند و تیم ما سوم جام جهانی شد و خیلی از آسیا جلوتر هستیم اما اگر درجا بزنیم، قطعاً تیم‌های دیگر به ما خواهند رسید. هاکی روی چمن المپیکی است و طرفداران بیشتری دارد و بیشتر مورد توجه است. تمرکز ما بیشتر به هاکی داخل سالن است و این به دلیل نبود چمن مناسب در کشورمان است. ما چمن استاندارد برای برگزاری مسابقات هاکی روی چمن نداریم، به این دلیل تمامی مسابقات لیگ‌مان داخل سالن برگزار می‌شود و تیمی به نام هاکی روی چمن نداریم.»
کاپیتان تیم ملی هاکی که برای دومین دوره به عنوان بهترین بازیکن انتخاب شد، بیان داشت: «رشته ما همانند فوتبال و فوتسال نیست که بازیکنان اختصاصی داشته باشد و بازیکنان هم در چمن بازی می‌کنند، هم در سالن. مسابقات هاکی روی چمن در المپیک برگزار می‌شود و به این دلیل اهمیت این رشته بیشتر است، اگر ما چمن استاندارد داشته باشیم قطعاً المپیکی می‌شویم.»
بیرانوند با بیان اینکه مالزی را در این دوره 4 بر یک شکست دادیم، از نزدیک شدن فاصله تیم‌های دیگر صحبت کرد: «ما در دوره گذشته مالزی را 10 بر یک شکست دادیم و حالا خطر از دست دادن عنوان قهرمانی را حس می‌کنیم. باید برای تداوم این قهرمانی‌ها پشتوانه‌سازی شود. ما بازیکنان خوبی در رده‌های پایین‌تر داریم که البته به مسابقات بین‌المللی کمتر اعزام می‌شوند. تیم ملی بزرگسالان ویترین هر رشته‌ای است و اگر به این تیم اهمیت ندهند، قطعاً در رده‌های پایین‌تر هم انگیزه‌ای وجود نخواهد داشت. رسانه‌ها و مسئولان توجهی به ما ندارند، ما سوم جهان شدیم اما مظلومانه به کشور بازگشتیم.»
نام هاکی به گوش مسئولان نخورده
نوید طاهری راد که بهترین گلزن هشتمین دوره جام ملت‌های هاکی داخل سالن شد، به «ایران» گفت: «حضور بازیکنان باتجربه باعث شد قهرمان شویم. ما تیم باثباتی داریم و همین ثبات دلیل مهمی برای قهرمانی‌های متوالی ما است. هاکی ایران در آسیا صاحب سبک است و ما از سایر تیم‌های آسیایی جلوتر هستیم البته تیم‌های دیگر در حال کار هستند و این احتمال وجود دارد تا در دوره‌های آینده سکوی اول را از ما بگیرند.»
او که با 22 گل به عنوان آقای گل مسابقات انتخاب شد، ادامه داد: «من در 5 دوره از مسابقات حضور داشتم و در هر 5 دوره قهرمان شدیم البته سایر بچه‌ها هم چنین شرایطی دارند. سومی تیم ملی هاکی در جام جهانی آلمان 2018 جزو افتخارات این رشته است. افتخاری که تنها به رشته‌های هاکی و فوتسال تعلق دارد و هیچ کدام از رشته‌های توپی ما نتوانستند در جام جهانی به چنین نتیجه‌ای برسند.» او ادامه داد: «در آن سال تیم ملی فوتبال ما هم در جام جهانی 2018 روسیه با آن همه تبلیغات حضور یافت و دیدیم که فوتبال ما حتی از گروه هم صعود نکرد اما ما بدون حضور هیچ تیم رسانه‌ای در آلمان سوم شدیم. این موفقیت چندان بازتاب داده نشد تا توجهات جلب شود. ما قهرمان بلامنازع آسیا هستیم اما متأسفانه هیچ گاه برای ما پاداشی از سوی مسئولان ورزش در نظر گرفته نشده و قطعاً این موضوع باعث دلسردی ما می‌شود.» نوید طاهری راد که یکی از ارکان اصلی موفقیت تیم ملی هاکی داخل سالن محسوب می‌شود، گفت: «27 سال سن دارم و با این سن باید از پس هزینه‌ها برآیم اما حضور در این رشته نفع مالی برای من و سایر بازیکنان ندارد و احتمالاً یکی، دو سال آینده هاکی را رها کنم و به دنبال کار دیگری بروم. متأسفانه مسئولان ورزش به هیچ وجه توجهی به این رشته ندارند و فکر نمی‌کنم حتی نام این رشته به گوش‌شان خورده باشد. البته کسب این مدال با وجود ناشناس بودنمان ارزشمندتر است.» او در پایان به مسائل مالی هاکی بازان اشاره کرد: «لیگ هاکی داخل سالن به صورت منظم برگزار نمی‌شود و بالاترین رقم قرارداد بازیکنان 12 میلیون است که البته تیم‌ها این مبلغ را هم به صورت کامل به بازیکنان نمی‌دهند. اردوهای ما با کمترین امکانات ممکن برگزار می‌شود و شرایط اردوهای ما به هیچ وجه مناسب نیست اما کسب این عنوان با وجود تمامی این مشکلات برای من بسیار ارزشمند است.»