محمدخوش‌چهره گرهِ سیاست در اقتصاد

از زمانی که دونالد ترامپ در آمریکا قدرت را به دست گرفت، باید پیش‌بینی‌های لازم درباره چنین روزهایی صورت می‌گرفت. بدون شک سخنان و اقدامات ترامپ علیه ایران همگی بدون حساب و کتاب و بی‌‌‌منطق است. با این وجود دولت آقای روحانی باید تدابیر لازم را برای مقابله با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا اتخاذ کند. به‌نظر من آقای روحانی باید از اقتصاددان‌های بزرگ و دانشمند کشور برای حل مشکلات اقتصادی مردم استفاده کند. در عین حال باید مدیران و مشاوران سیاسی نیز در کنار این افراد قرار داد تا تصمیم‌گیری‌ها در فضای علمی و منطقی‌تری گرفته شود.
متاسفانه اقتصاد ایران بیش از اندازه به سیاست گره خورده و مشکلات اقتصادی در یک فضای سیاست‌زده مورد بررسی قرار می‌گیرد. این در حالی است که اقتصاد و سیاست باید در یک تعامل عقلانی و منطقی با هم قرار داشته باشند تا تصمیم‌گیری‌ها شکل منطقی‌تری به خود بگیرد. برخی افراد که در انقلاب نقش نداشته‌اند و امروز خود را مدعی می‌دانند، باید این نکته را در نظر داشته باشند که مردم از سابقه و نوع نگرش آنها نسبت به مسائل آگاهی دارند و به همین دلیل نباید در مسیر پیشرفت کشور کارشکنی کنند.
منظور من افرادی است که به اعتماد مردم به دولت احترام نمی‌گذارند و اجازه نمی‌دهند دولت مطالبات مردم را جلو ببرد. این افراد هیچ‌گاه به‌دنبال منافع ملی نبوده و همواره منافع فردی و گروهی خود را بر منافع ملی ترجیح داده‌اند. در شرایط کنونی نیز مردم نسبت به ماهیت این افراد آگاهی پیدا کرده‌اند و متوجه این مساله شده‌اند که نباید به چنین افرادی اعتماد کنند.
پس از انقلاب اسلامی اغلب کسانی که وارد چرخه مدیریتی کشور شدند در دانشگاه مدیریت نخوانده بودند و زیاد از علم مدیریت آگاهی نداشتند. به همین دلیل نیز رویکردهای مدیریت کشور تا حدود زیادی به‌صورت علمی انجام نمی‌شد. از سوی دیگر هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی گذشت، مسئولان تلاشی برای تربیت نیروی جوان مدیریتی انجام نمی‌دادند یا اگر انجام می‌شد در حد محدودی بود.
این در حالی است که در کشور متخصصان و افراد متعهد زیادی وجود داشت که هر کدام به دلایلی اجازه ورود به چرخه مدیریتی کشور را پیدا نمی‌کردند. در شرایط کنونی که میزان تحصیلات و سواد در جامعه افزایش پیدا کرده نیز همچنان سیکل مدیریت کشور با یک چرخه بسته مواجه است. دلیل اصلی این مساله نیز توجه‌نکردن به تعهد و تخصص در استفاده از مدیران است. بدون‌شک چرخه مدیریت جامعه ایران باید به سمت تخصصی شدن در زمینه‌های مختلف حرکت کند. تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد همچنان منافع سیاسی و جناحی بر منافع جمعی ترجیح داده می‌شود و مشکلات مدیریتی جامعه از بین نمی‌رود.