معاون اول رئیس‌جمهوری: شرمنده مردم هستیم

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: آمریکایی‌ها بر اساس خوی دشمنی با جمهوری اسلامی ایران فشارهای خود را به خصوص در بخش اقتصادی بر ملت ایران افزایش داده‌اند و مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم.
به گزارش خبرگزاری‌ها، اسحاق جهانگیری با تاکید بر اینکه منطق باید بر سر میز مذاکره رقم بخورد تصریح کرد:‌ اینکه شش کشور قدرتمند دنیا با ایران مذاکره کنند و به تفاهم برسند به معنی آن است که ایران توانسته منطق و استدلال خود را در میز مذاکره به اثبات برساند. این که بعد از مذاکره کشوری احساس کند کلاه سرش رفته و با استفاده از زور به یک ملت فشار وارد کند کاری غیر‌عقلانی و غیرمنطقی است.
جهانگیری ادامه داد: ‌هر‌کس قرارداد یا توافقی را امضا کند و آن را به هم بزند همه این اقدام را محکوم می‌کنند و ملت ایران سرفراز است که اهل گفت‌وگو، تعامل و منطق است.
معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به اتفاقات اخیر در منطقه خلیج فارس و منطقه خاورمیانه در ارتباط با ایران گفت: اتفاقات اخیر این پیام را به دنیا منتقل کرد که با منطق، گفت‌وگو، استدلال و ادب می‌توان با ایران تعامل و مسائل را حل و فصل کرد و اگر از مسیر دیگری با ایران وارد گفت‌وگو شوند حتماً بازنده خواهند بود و منطقه آسیب خواهد دید.


جهانگیری با بیان اینکه ایران در طول تاریخ همواره حافظ امنیت منطقه و خلیج فارس بوده است، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از امنیت منطقه نیاز به تشکیل ائتلاف نیست. کسانی که به دنبال ائتلاف هستند هر‌گاه از مناطق خود خارج شده‌اند جز دامن زدن به ناامنی دستاورد دیگری به همراه نیاورده‌اند.
معاون اول رئیس‌جمهوری اضافه کرد: امنیت منطقه را ایران با کمک کشورهای منطقه می‌تواند تامین کند و برای اینکه همه از امنیت منطقه مطمئن باشند و همه بتوانند از منطقه‌ای امن استفاده کنند راهی جز این نیست که فشارها را از ایران برداشته و بدون تحمیل فشار با ایران وارد مذاکره و گفت‌وگوی منطقی شوند و آنگاه خواهند دید که منطقه‌ای خوب و آرام برای همه فراهم خواهد شد.
جهانگیری در ادامه گفت: ایران در خاورمیانه کشور بزرگی است. امکان ندارد امنیت را در خلیج فارس بدون ایران تصور کرد. آنکه می‌تواند برای منطقه امنیت تامین کند ایران است. آنها ده‌ها ائتلاف برای مقابله با داعش درست کردند، هیچ‌کدام ذره‌ای اندازه ایران در نابودی داعش نقش نداشت.
معاون اول رئیس‌جمهوری ادامه داد: ایران حافظ امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس بوده و دیگران باید بدانند که پررویی در برابر ایران نتیجه ندارد. ما در هیچ دستگاهی با هیچ کس شوخی نداریم؛ همه باید هزینه‌ها را کاهش دهند تا ۷۰ هزار میلیارد تومان از کاهش درآمد نفتی را از این محل جبران کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: یارانه پنهان در ایران بیش از هزار هزار میلیارد تومان است. یک چهارم این مبلغ را اگر بتوانیم به بودجه بیاوریم دو برابر کسری بودجه جبران می‌شود. این تصمیمات شجاعت می‌خواهد. این کشور در این مقطع به تصمیمات بزرگ نیاز دارد.
معاون اول رئیس‌جمهوری افزود: این نوید را می‌توانیم به مردم بدهیم که به فضل الهی از شوک‌های مهمی عبور کرده‌ایم و در شرایط باثبات قرار گرفته‌ایم و امیدوارم شرایط پیش رو از نظر اقتصادی بهبود یافته و بتوانیم موانع را پشت سر گذاشته و در زمینه اشتغال، معیشت مردم و توسعه کشور گام‌های بلندتری برداریم.
جهانگیری با بیان اینکه خود نفت ضرر ندارد بلکه نحوه استفاده از آن به ما آسیب زده است، گفت: در هر حال اگر تا الان از روی اراده تصمیم به اداره بدون نفت نگرفته بودیم حالا این شرایط به اجبار ایجاد شده است، نفت نباید هزینه جاری باشد. این اتفاق ممکن است ایران را به توسعه برساند.