«ابتکار» از تلاش تندروها برای حذف رحیمی از کرسی هیئت رئیسه مجلس با اتهامات واهی گزارش می‌دهد

صحن در التهاب دوتابعیتی‌ها
معصومه معظمی
با نزدیک شدن به انتخابات مجلس، برخی نمایندگان دست به تحرکات و تخریب همکاران خود می‌زنند و در تلاشند جریان رقیب خود را در انتخابات از همین درون مجلس در ماه‌های باقی مانده از عمر مجلس دهم حذف کنند. آنها به منظور اجرایی کردن پروژه مدنظر خود چند روزی است که با اقدامات چالش برانگیز سعی در ملتهب کردن فضای مجلس و اتهام‌زنی علیه یکی از نمایندگان اصلاح‌طلب را دارند که عضو هیئت رئیسه مجلس است. این جریان تندروی اصولگرا به منظور لغو عضویت علیرضا رحیمی از هیئت رئیسه مجلس، به بهانه سوال او از وزیر دفاع و «زیر سوال بردن سپاه پاسداران!»، موضوع را دست مایه‌ای برای رسیدن به خواسته‌های خود و حذف این چهره اصلاح‌طلب از کرسی هیئت رئیسه کرده‌‌اند؛ اقدامی که به خودی خود مغایر قانون و ایجاد محدودیت در وظایف نمایندگی و مانع تراشی در برابر حریت و آزادگی نمایندگان است. تندروهای مجلس با جمع‌آوری 29 امضا از کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس خواستند که درباره سلب عضویت رحیمی از هیئت رئیسه مجلس، کمیسیونی مشترک تشکیل دهد.
روز گذشته با ادامه‌دار شدن غائله سوال رحیمی، نماینده مردم تهران از وزیر دفاع‌ درباره‌ انتشار فیلمی در مجلس توسط کریمی قدوسی نماینده مشهد با موضوع دوتابعیتی‌ها که در جلسه سوال از ظریف، وزیر امور خارجه پخش شد و به ادعای خود کریمی قدوسی این فیلم محرمانه توسط اطلاعات سپاه در اختیارش قرار گرفته است، 29 نماینده سوال رحیمی از وزیر دفاع را توهین به سپاه تلقی کرده و از کمیسیون آیین‌نامه داخلی خواستند که عضویت رحیمی از هیئت رئیسه مجلس را لغو کند!


درخواست لغو عضویت نماینده تهران از هیئت رئیسه مجلس به دنبال یک سوال!
غلامرضا کاتب رئیس کمیسیون آیین‌نامه در‌این‌باره به خبرنگاران توضیح داد: «در حال حاضر 29 نفر از نمایندگان مجلس در رابطه با سوال دیروز آقای علیرضا رحیمی از وزیر دفاع، تقاضای سلب عضویت ایشان از هیئت رئیسه را دادند. مطابق آیین‌نامه اگر 25 نفر از نمایندگان تقاضا کنند که هر یک از اعضای هیئت رئیسه به وظایف خود عمل نکرده و باید سلب شوند، طبق قانون در مدت 3 روز وقت است که هیئتی در این خصوص تشکیل داده شود.»
او ادامه داد: «این کمیته مرکب از اعضای کل روسای کمیسیون‌های تخصصی به اضافه خود اعضای کمیسیون آیین‌نامه و 3 نفر از اعضای منتخب امضا‌کننده سلب عضویت هستند، در مدت سه روز باید این هیئت تشکیل شود. بعد از تشکیل هیئت، آقای رحیمی موظف است ظرف 10روز دفاعیات خود را در این خصوص عرض کند. بعد دفاعیات ایشان، اعضای کمیسیون‌های تخصصی به اضافه اعضای کمیسیون آیین‌نامه رای خواهند داد.»
کاتب افزود: «اگر ایشان در هیئت سلب عضویت شود، گزارش به صحن علنی می‌آید و در صحن غیر‌علنی قرائت خواهد شد. مباحث سوال‌کنندگان و دفاع‌کنندگان هم در صحن غیر‌علنی مطرح می‌شود، اما رای‌گیری سلب عضویت در جلسه بعد از غیرعلنی، یعنی جلسه علنی رای‌گیری می‌شود و ایشان سلب عضویت می‌شود.» به گفته امضا‌کنندگان طبق مواد 11 و 16 آیین‌نامه داخلی، علیرضا رحیمی سوالی از وزیر دفاع پرسیده است که ارتباطی به ایشان ندارد.
کاتب تصریح کرد: «آقای رحیمی اعلام کرده است فیلمی را سپاه در اختیار کریمی قدوسی قرار داده در حالی که سپاه رسما و کتبا اعلام کرده است فیلمی که در صحن مجلس توسط کریمی قدوسی مطرح شده به هیچ وجه از طریق سپاه در اختیار ایشان قرار نگرفته است. آنچه الان مورد سوال همکاران بوده این است که هیئت رئیسه تخلف کرده و اگر این فیلم غیراصولی است، نباید هیئت رئیسه اجازه می‌داد که این فیلم پخش شود. اگر هیئت رئیسه خودش تخلف کرده دلیلی ندارد که وزیر دیگری را بیاوریم و از وی سوال کنیم.»
پشت پرده انتخاباتی یک بلوای مجلسی
درست است که هنوز چند ماه تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی است، ولی ظاهرا برخی این رقابت زودهنگام را از مجلس شروع کرده‌اند و به دنبال حذف جریان رقیب از دل خود مجلس هستند؛ اقدامی که البته ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد آن را خوب می‌داند چرا‌که باعث شفاف‌سازی و روشنگری برای مردم می‌شود تا با چشم باز در انتخابات آینده به افراد رای بدهند.
تحرکاتی که باعث روشنگری می‌شود
ابوالفضل موسوی به «ابتکار» گفت: «اتفاقات اخیر نگران‌کننده نیست و به نظر من باعث روشنگری می‌شوند. ما استقبال می‌کنیم که آنها برای رسیدن به هدف خود امضا جمع کنند و طرف مقابل هم به طور شفاف برای مردم توضیحاتش را بیان کند. برخی دولت را اصلاح‌طلب می‌دانند و ماهیت مجلس دهم را هم اصلاح‌طلب می‌دانند و همه خوب و بد مجلس و دولت را به حساب آنها می‌گذارند در حالی که تعداد روسای کمیسیون‌های مجلس اکثریت اصولگرا هستند و این نشانگر وزن اصلاح‌طلبان در مقابل اصولگرایان مجلس است.»
نماینده مردم یزد در خانه ملت افزود: «نباید مجلس را اصلاح‌طلب بدانیم. اکثریت روسای کمیسیون‌ها اصولگرا هستند و بر همین اساس ماهیت مجلس پیش می‌رود و مصوبات و خروجی مجلس هم برپایه همین تفکرات اصولگرایی است. پس هر چقدر این موضوعات برای انتخابات بعدی روشن‌تر شود، بهتر است.»
نماینده مردم یزد به «ابتکار» گفت: «هر‌چه از امروز به سمت انتخابات برویم این تقابل باعث روشنگری می‌شود و خوب است که مردم این واقعیت‌ها را از یکدیگر تمیز دهند و آگاهانه در انتخابات مجلس شرکت کنند.»
تندروها ظرفیت شنیدن صدای مخالف را ندارند
محمد بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در‌این‌باره به «ابتکار» گفت: «این رفتارهای تندروها نشان می‌دهد که آنها ظرفیت شنیدن صدای مخالف را ندارند. ما 27 نفر بودیم که درباره انتشار فیلم دوتابعیتی‌ها توسط آقای کریمی قدوسی در صحن مجلس در جلسه سوال از دکتر ظریف، سوال کردیم. این نماینده مدعی شد این فیلم محرمانه است. سوال ما این بود که اگر محرمانه است دست شما چه می‌کند؟ و اگر محرمانه نیست چه کسی آن را به شما داده است؟»
این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تصریح کرد: «باید این بحث روشن شود، طبق آیین‌نامه نمایندگان نمی‌توانند از سپاه و صداوسیما و بانک مرکزی سوال کنند، به همین دلیل مجبور شدیم مقامی را پیدا کنیم که بالادست باشد. به همین دلیل از وزیر دفاع در‌این‌باره سوال کردیم. این اتفاق ضروری بود، چون این فیلم از صحن مجلس پخش شد، مردم دربار آن از ما سوال می‌کردند، به همین دلیل چون توضیحات وزیر دفاع و دوستان در کمیسیون قانع‌کننده نبود، سوال از وزیر دفاع به صحن علنی کشیده شد.»
او افزود: «آقای رحیمی به طور دقیق درباره این موضوع توضیح دادند ولی برخی در این میان ایشان را متهم کردند و برچسب زدند، با وجودی که او رزمنده و جانباز است و این اتهامات به ایشان نمی‌چسبد. این افراد کسانی هستند که نمی‌خواهند پاسخگوی کسی باشند و تمایل دارند همیشه دیگران آنها را تایید کنند و تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارند.»
بادامچی این رفتار تندروهای اصولگرای مجلس را مغایر قانون و محدود کننده حریت و آزادگی نمایندگان دانست و گفت که با اعمال این فشار‌ها به دنبال از بین بردن استقلال رای نماینده هستند. این موضوع شخصی نیست و مسئله دوتابعیتی‌ها را مطرح کردند و به رئیس جمهوری اتهام زدند. آقای رحیمی گفتند که اگر به رئیس قوه قضائیه هم چنین برچسبی می‌زدند آیا دادستان سکوت می‌کرد؟»
برچسب‌هایی که به رحیمی نمی‌چسبند
عضو فراکسیون امید به «ابتکار» گفت: «این سوال 27 نفره ما از وزیر دفاع قانونی بوده است ولی این افراد به آقای رحیمی برچسب زدند که چون نفتکش انگلیسی را سپاه توقیف کرده ناراحت است و این سوال را مطرح کرده است. در حالی که این اتهام و برچسب‌زنی‌ها به ایشان که آزاده و رزمنده است نمی‌چسبد و سوال ایشان در راستای وظایف نمایندگی‌اش بوده است و قطعا این جمع کردن امضا‌ها به جایی نمی‌رسد و برای تحت فشار قرار دادن نمایندگان است.»
علیرضا رحیمی دراین‌باره در تذکرش بیان کرد: «‌بنده در جریان سوالم از رئیس قوه قضائیه درباره دوتابعیتی بودن رئیس جمهوری سوال کردم، اما چرا شما و برخی از نمایندگان عصبانی شدید؟ آقای رئیسی که تحول را وارد قوه قضائیه کرده است ظرفیت دادستان کل کشور را فعال کند تا اگر کسی در این کشور رئیس یک قوه را به داشتن تابعیت انگلیسی متهم کرد و به دروغ این خبر را منتشر کرد، دادستان کل کشور ورود کند. سوالم این بود که اگر این نسبت دروغ را به رئیس قوه قضائیه هم می‌دادند آیا دادستان سکوت می‌کرد؟ پس چرا شما عصبانی شده‌اید؟» بنابراین باید منتظر بود و دید که آیا این غائله به همین جا ختم می‌شود یا بابی برای عقده‌گشایی برخی باز شده است تا با شمشیر کشیده و از رو به تلاش برای قلع و قمع رقبای انتخاباتی خود به بهانه‌ها و برچسب‌های واهی و امنیتی روی آورند.