عبور از شوک


تحلیل معاون اول رئیس جمهوری از شرایط کشور
عبور از شوک



گروه اقتصادی/ معاون اول رئیس جمهوری می گوید که از شوک‌های مهم عبور کرده‌ایم واینک در شرایط ثبات قرار داریم. اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای عشایری و کشاورزی استان البرز ادامه داد: «این نوید را می‌توانیم به مردم بدهیم که به فضل الهی از شوک‌های مهمی عبور کرده‌ایم و در شرایط باثبات قرار گرفته‌ایم و امیدوارم شرایط پیش رو از نظر اقتصادی بهبود یافته و بتوانیم موانع را پشت سر گذاشته و در زمینه اشتغال، معیشت مردم و توسعه کشور گام‌های بلندتری برداریم.»
جهانگیری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در شرایط بسیار خطیری قرار داریم، گفت: «امریکایی‌ها بر اساس خوی دشمنی با جمهوری اسلامی ایران فشارهای خود را بخصوص در بخش اقتصادی بر ملت ایران افزایش داده‌اند و مردم ایران در سال‌های اخیر متحمل فشارهای فراوانی شده که ما شرمنده آنها هستیم.» معاون اول رئیس جمهوری افزود: ملت ایران در تمدن جهانی نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و این موضوع قابل تردید نیست، چرا که آثار تمدن مردم ایران در کشورهای دیگر نیز مشهود است.
معاون اول رئیس جمهوری در حالی از تعبیر عبور از شوک برای توصیف شرایط کشور استفاده کرده است که از منظر اقتصادی، شوک‌های متعددی از زمانی که فشار تحریم‌های اقتصادی امریکا روی ایران افزایش یافته است، بر اقتصاد کشور وارد شده ست. شوک‌های اقتصادی باعث افزایش هزینه‌های تولید و تضعیف طرف عرضه در اقتصاد و نهایت رشد بی‌محابای قیمت‌ها می‌شود. از سوی دیگر، طرف تقاضای کشور را تضعیف می‌کند. شوک‌های اقتصادی دو حوزه متعارف اقتصادی یعنی بخش کلان و خرد(شرکت‌ها و خانوارها)را با عدم تعادل رو‌به‌رو می‌کند، کاری که تاکنون ایالات متحده تلاش کرده آن را اجرا کند.
اما با‌وجود تمام فشارها تحت عنوان فشارهای حداکثری اقتصادی، دولت توانسته با استفاده از ابزارهای در اختیار قالب سیاست‌های پولی، مالی و بودجه‌ای از فشار گسترده تحریم‌ها عبور کند، به‌طوری که امروز وزیر دارایی انگلیس عنوان می‌کند که معلوم نیست تحریمی باشد که بتوانیم علیه ایران اعمال کنیم.
تحلیلگران براین باورند که دامنه گسترده‌ای از تحریم‌های اقتصادی بویژه طی یک سال گذشته علیه کشور زمینه ساز بروز شوک‌های گوناگونی از جمله شوک ارزی، شوک طرف عرضه(افزایش هزینه تولید)، شوک تورمی، شوک‌های سفته بازی و سوداگرایانه، شوک کمبود کالای خاص(شکر، تن ماهی، ماکارونی) و همچنین کاهش درآمدهای نفتی شده است، اما کشورتوانسته است با مدیریت بر منابع درآمدی بودجه و کاهش هزینه‌های کشور شرایط را کنترل کند، راهبردهایی که مردم و مصرف‌کنندگان نقش اساسی در اجرای آن داشته‌اند.
تلاش عمومی کمپین‌گذاران تحریم ایران، ایجاد عدم تعادل در اقتصاد و انتقال شوک‌های اقتصادی به حوزه‌های اجتماعی است.
به نظر می‌رسد که با عقیم‌سازی شوک‌های اقتصادی تا اندازه زیادی تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ایران خنثی شده و شرایط بتدریج به سمت ثبات هدایت خواهد شد.

تورم تیرماه؛40/4 درصد

مرکز آمار اعلام کرد که نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه ۱۳۹۸ به ۴۰.۴ درصد رسید که نسبت به ماه گذشته ۲.۸ درصد افزایش داشت. بر اساس این گزارش، در تیرماه ١٣٩٨، عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ۱۷۹.۷ رسید که این رقم نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد افزایش نشان می‌‌دهد.
در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۴۸ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۸ درصد بیشتر از تیر ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند همچنین نسبت به ماه قبل (۵۰.۴ درصد) ۲.۴ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه گذشته ۱.۳ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۳.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. نرخ تورم در تیرماه امسال نسبت به تیر ماه سال گذشته برای این دو گروه به ترتیب ۷۱.۸ و ۳۸.۴ درصد است.  نرخ تورم برای خانوارهای شهری کشور در تیر ماه امسال به عدد ۱۷۸.۴ رسید که نسبت به خردادماه ۲.۹ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نسبت به ماه مشابه سال قبل (۱۳۹۷) ۴۶.۹ درصد است که نسبت به ماه قبل (۴۹.۳ درصد) ۲.۴ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم خانوارهای روستایی در تیر ماه ١٣٩٨ به عدد ۱۸۶.۵ درصد رسید که نسبت به خرداد ۱.۸ درصد افزایش یافته است.