رقابت نرگس آبیار و هومن سیدی در جشن بیست و یکم

نرگس عاشوری
خبرنگار
در فاصله یک ماه تا زمان برگزاری بیست و یکمین جشن خانه سینما اسامی نامزدهای این دوره، روز گذشته اعلام شد. لیست کلی کاندیداهای جشن‌های مختلف سینمایی اگر چه با توجه به سابقه و تاریخچه هر جشن تا حدود زیادی قابل حدس و پیش‌بینی است، اما وجود استثنائات و شگفتی‌ها هم از چاشنی‌های همیشگی آن است که اعلام اسامی کاندیداها را با پرسش‌ها و ابهاماتی همراه می‌کند. بر اساس گمانه‌زنی‌ها همان‌طور که انتظار می‌رفت در میان کاندیداهای این دوره از جشن خانه سینما دو فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «مغزهای کوچک زنگ زده» با نامزدی در 14 بخش، رکورددار نامزدی شدند و «تنگه ابوقریب» در 10 بخش، «سرخپوست» و «متری شش و نیم» در 9 بخش در رده‌های بعدی قرار گرفتند. در صدر لیست شگفتی‌سازان حضور پرتعداد عوامل فیلم آشغال‌های دوست‌داشتنی در میان نامزد‌ها و نامزد‌شدن این فیلم در 5 بخش قابل توجه است؛ همین‌طور بی‌مهری نسبت به فیلم تحسین شده بهرام توکلی. فیلم «تختی» تنها در سه بخش بهترین فیلمبرداری، بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره‌پردازی کاندیدا شده است.
جشن بیست و دوم زیر نظر انجمن عالی


یکی از مهم‌ترین مسائلی که در سال‌های اخیر به جشن سینمای ایران گره خورده برگزاری این جشن به‌صورت آکادمی است. آن طور که تورج منصوری دبیر هیأت رئیسه جشن بزرگ سینمای ایران، سال گذشته در نشست خبری دوره بیستم این جشن ابراز امیدواری کرد انتظار این بود که بعد از پشت سر گذاشتن مراحل قانونی اساسنامه آکادمی و اجرایی شدن آن، امسال آثار سینمایی در قالب آکادمی داوری شوند اما رامین حیدری فاروقی رئیس انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران در این باره به «ایران» می‌گوید: «اساسنامه در سال گذشته به تصویب رسید و هیأت رئیسه انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران تشکیل شد. با توجه به اینکه این دوره از جشن خانه سینما دوره انتقال است با مشورت هیأت رئیسه انجمن عالی و مدیریت خانه سینما برنامه‌ریزی و اجرا نزدیک به سال‌های گذشته و با اعمال برخی تغییرات انجام خواهد شد.» فاروقی تأکید می‌کند که مدیریت کامل جشن بیست و دوم که کلید هم خورده از سال بعد (دوره بیست و دوم) به طور کامل زیر نظر هیأت رئیسه انجمن‌عالی قرار خواهد داشت. او درباره ساز و کار دیدن آثار سینمایی از سوی اعضای آکادمی برای داوری آثار سال آینده می‌گوید: «تمام آثار طی سال توسط اعضا دیده می‌شود. برای اعضا کارت‌هایی صادر شده و از طریق پیامک سینماهایی که امکانات پخش استاندارد فیلم‌ها را دارند اطلاع‌رسانی می‌شود تا در طول سال فیلم‌ها را ببینند» اما طبق گفته او در این دوره آثاری که مرحله اول داوری را پشت سر گذاشته و به‌عنوان نامزد برگزیده شده‌اند برای داوران مرحله دوم به نمایش در می‌آیند.
جشنی برای تقدیر از همه کاندید‌اها
جشن بزرگ سینمای ایران یا آن طور که متداول است جشن خانه سینما، هر سال در روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریورماه برگزار می‌شود اما با توجه به مصادف شدن روز ملی سینما با ایام سوگواری امام حسین(ع) این جشن قرار است کمی زودتر برگزار شود. با توجه به تعویق انتخابات هیأت مدیره خانه سینما و نبود نشست خبری برای اطلاع‌رسانی دقیق درباره جزئیات برگزاری جشن خانه سینما مازیار میری که به‌عنوان مدیر اجرایی انجمن عالی هنرها و فنون سینمای ایران انتخاب شده، شخصاً وظیفه اطلاع‌رسانی درباره جشن بیست و یکم را عهده دار است. او در پاسخ به سؤال «ایران» درباره زمان دقیق برگزاری این دوره جشن می‌گوید: «روز دوشنبه 7 مرداد در مراسمی برای اولین بار جشن تقدیر از نامزدها را برگزار خواهیم کرد و از همه کاندیداهایی که اسامی‌شان روز سه‌شنبه اعلام شد، تقدیر خواهیم کرد.» میری در ادامه با اعلام آغاز مرحله دوم داوری‌ها از 17 مردادماه از برگزاری بیست و یکمین دوره جشن خانه سینما در هشت شهریورماه خبر می‌دهد. او که تجربه مدیریت اجرایی جشن خانه سینما را در سال‌های گذشته هم بر عهده داشته درباره کم و کیف برگزاری این دوره از جشن با توجه به مشکلات و مسائل اقتصادی می‌گوید: «امسال هم تلاش می‌کنیم در بهترین کیفیت و با کمترین هزینه جشن را برگزار کنیم. سال گذشته دوستان من تلاش کردند و این اتفاق افتاد امیدواریم امسال هم جشنی آبرومند با هزینه کم برگزار کنیم.»