جانشین «می» در خانه شماره 10

فرحناز دهقی
خبرنگار
بوریس جانسون، که به گفتن جوک‎های گاه و بی‎گاه و حالت‎های صورت غیرعادی و اظهار نظرهای تند مشهور است، پس از هفت هفته رقابت بر سر ریاست حزب محافظه‎کار، مطابق با انتظارها توانست رهبری حزب را به‌دست بگیرد و به جای ترزا می ‌وارد داونینگ استریت شود و کلید دفتر نخست‎وزیری را تحویل بگیرد.
به‌گزارش اسپوتنیک، روز گذشته 160 هزار عضو حزب محافظه‎کار نخست‎وزیر آینده را انتخاب کردند تا پس از ماه‎ها سردرگمی و بلاتکلیفی وضعیت خروج این کشور از اتحادیه اروپا روشن شود. او پیش از این وعده داده بود که در هر صورت از اتحادیه اروپا خارج می‎شود حتی اگر مجبور باشد بدون توافق آن را اجرایی کند. جانسون به رسانه‎ها گفته بود که تمام تلاشش را برای رسیدن به توافقی تازه با پارلمان که پیش از این طرح‎های ترزا می‌را رد کرده بود، می‎کند. او طی یک ماه اخیر از هیچ تلاشی برای نشان دادن اینکه تنها کسی است که می‎تواند قطار منحرف شده برگزیت را به مقصد برساند، دریغ نکرد.


به‌گزارش فرانس 24، پیش از ورود جانسون، شهردار سابق لندن، به داونینگ استریت بسیاری از وزرای دولت اعلام کردند به‌دلیل باور نداشتن به تصمیمات او، از سمت‎های خود کناره خواهند گرفت. جانسون که خود نیز سال گذشته به‌دلیل مخالفت با برنامه برگزیت ترزا می‌ از سمتش کناره گرفت، در برخی نظرسنجی‎ها توانسته بود تا 70درصد شانس پیروزی داشته باشد.
گرداب برگزیت
بزرگ‎ترین چالشی که اکنون در برابر جانسون قرار دارد، مسأله برگزیت یا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. جانسون باید اعضای اتحادیه اروپا را قانع کند که بار دیگر با او بر سر میز مذاکرات بنشینند تا به توافقی برسند. اتحادیه اروپا پیش از این اعلام کرده بود که دیگر حاضر نیست با مقام‎های انگلیس بر سر خروج این کشور مذاکره کنند و در توافق حاصل‎شده تغییراتی ایجاد کند. اما توافقی که اکنون حاصل شده، سه بار از سوی پارلمان بریتانیا رد شده است و قانونگذاران این کشور می‎گویند تحت هیچ شرایطی آن را به تصویب نمی‎رسانند.
از سوی دیگر، جانسون تهدید کرده اگر نتواند با اروپا به توافق برسد بدون توافق از این اتحادیه خارج می‎شود. اما حامیان اتحادیه اروپا در پارلمان انگلیس در واکنش گفته‎اند اجازه چنین کاری را به جانسون نمی‎دهند. مجموعه علل مذکور باعث شده برگزیت کابوس جانسون باشد. خود او در این باره می‎گوید: «البته ما تمام تلاشمان را می‎کنیم تا تمام برنامه‎ها و طرح‎هایمان به عرصه عمل برسند و تا 31 اکتبر دست پر از اتحادیه اروپا جدا شویم. اما اگر نشود، حاضریم بدون توافق هم از اتحادیه اروپا خارج شویم». او در حالی از عملی شدن برنامه‎هایش سخن می‎گوید که بسیاری اعتقاد دارند او یکی از بی‎برنامه‎ترین سیاستمداران انگلیس است.
جورگ شنیدلر، تحلیلگر مسائل اروپا در وب‎سایت اشپیگل در این باره نوشته است: «یک روز بوریس جانسون می‎خواست در لندن، باغ مجللی بسازد. روز دیگر فکر ساخت فرودگاه یا جزیره‎ای مصنوعی به ذهنش می‎رسید. یک بار او عمیقاً اعتقاد پیدا می‎کند که زمان ساخت راهی که انگلیس را به اروپا وصل کند فرا رسیده است و روزی فکر می‌کرد باید پلی ارتباطی میان اسکاتلند و ایرلند شمالی بسازد. اکنون خیلی ساده در آرزوی نشستن روی کرسی نخست‎وزیری است. شاید جانسون کاریزماتیک به نظر برسد اما او هیچ برنامه‎ای برای آینده کشورش ندارد. تاریخ خودش را تکرار می‎کند. کشوری که مهد دموکراسی مدرن بوده امروزه رهبری پوپولیست را انتخاب کرده که در نیویورک متولد شده و از سال‎ها پیش برای قدرت دورخیز کرده بود. ریشه خانواده او به ترکیه می‎رسد و سرگذشت او می‎تواند مانند قصه باشد. پدر پدربزرگ او، علی کمال آخرین وزیر امپراطوری عثمانی بوده که حتی دستور به دستگیری کمال آتاتورک، پدر ترکیه مدرن، داده بوده است. پس از مدتی علی کمال اعدام می‎شود و عثمان علی پدر بزرگ جانسون به لندن فرار می‎کند و نامش را به ویلفرد جانسون تغییر می‎دهد».
ناموفق‎ترین وزیر خارجه
به گزارش آسوشیتدپرس، هم‎حزبی‎های محافظه‎کار جانسون اگرچه او را به رهبری حزبشان پذیرفته‎اند، اما واهمه دارند که عدم توانایی او در حل مسئله برگزیت باعث برگزاری انتخابات زودهنگام شود. سابقه نه چندان موفق او در کسوت وزیر خارجه انگلیس نیز باعث شده برخی از هم‎اکنون نگران آینده برگزیت باشند. به‌زعم ناظران، تصمیم می‌ برای نشاندن او در وزارت خارجه به این دلیل بود که از جانب او احساس خطر می‎کرد و می‎خواست پس از رسیدن به قدرت او را در نزدیکی خود نگه دارد. اما او غافل از این بود که قرار دادن دیپلماسی انگلیس در دستان مردی مانند او قماری است که نتیجه‎اش چندان دور از انتظار نیست.
اتاق فکر روابط بین‎الملل
 The Chatham House نام او را به‌عنوان «ناموفق‎ترین وزیر خارجه پس از جنگ جهانی دوم» مطرح کرده است. جانسون گرچه فرد باهوشی است که خوب از پس شهرداری لندن برآمده، اما بارها اظهاراتی نژادپرستانه علیه سیاه‌پوستان و زنان مسلمان برقع‌پوش عنوان کرده که باعث ریزش محبوبیت او شده است.   با وجود نظرات ضد و نقیض فراوان، اکنون سکان کشتی برگزیت در دستان کسی قرار گرفته که پیش از این دو بار شغلش را از دست داده، بارها با رهبران جهان درگیری لفظی پیدا کرده و در به سرانجام رساندن مأموریت‎هایی که به او محول شده ناکامی حاصلش شده است؛ باید منتظر ماند و دید این بار می‎تواند کمپین «ترک» برگزیت را که خود تأسیس کرده است، به هدفش برساند یا نه.