بایدها و نبایدهای اصلاح بودجه صداوسیما

یک عضو فراکسیون امید مجلس بازگشت به قانون اساسی و تفسیر دقیق و به‌روز آن را در اصلاح ساختارهای معیوب به ویژه اصلاح ساختار بودجه ضروری دانست و بر لزوم چابک‌سازی و افزایش بهره‌وری سازمانی و نهادی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از جمله اصلاح کمی و کیفی عملکرد رسانه ملی در قالب اصلاح ساختار بودجه تاکید کرد.
احمد مازنی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پرداخت بودجه براساس عملکرد هر دستگاه، سازمان و نهادی که از دولت بودجه می‌گیرد را مکلف می‌کند بودجه در محل پیش‌بینی شده هزینه شود و دستگاه مربوطه نسبت به عملکردش پاسخگو شود در این صورت شرایط پرداخت مراحل بعدی بودجه با سرعت بهتری طی می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که «هر دستگاهی در قبال بودجه دریافتی باید به دولت و دستگاه‌های نظارتی پاسخگو باشد»، گفت: متاسفانه دستگاه‌هایی که به مجلس پاسخگو نیستند با تصمیم دولت برای اصلاح ساختار بودجه و تخصیص براساس عملکرد، واکنش اعتراضی داشته و به اشکال مختلف مخالفت خود را اعلام می‌کنند.
به گفته وی، پاسخگو نبودن برخی دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها به قوه مقننه را مبتنی بر برخی «قوانین عادی»، «رویه‌ها» و «سلیقه‌هایی» دانست که هیچ رد و اثری در اصول قانون اساسی ندارد.


این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: هنر این دستگاه‌ها، سازمان‌ها و نهادها این است که خود را تافته جدا بافته از سایر ارکان نظام می‌دانند. یکی از این سازمان‌ها رسانه ملی است و البته قوه قضائیه نیز تا قبل از ریاست رئیس جدید، این مسیر را طی می‌کرد اما انتظار این است که جناب آقای رئیسی این رویه را اصلاح کند و دستگاه قضایی را در برابر وکلای ملت پاسخگو کند.
مازنی ادامه داد: رئیس سازمان صدا و سیما از یک سو خود را پاسخگوی مجلس شورای اسلامی نمی‌داند و از سوی دیگر توقع دریافت بودجه پُر و پیمان از قوای مقننه و مجریه را دارد. این نگاه و رویه باید تغییر کند و اصلاح شود هر چند که دولت در تخصیص بودجهِ این سازمان براساس ماموریتی که رسانه ملی در خط مقدم جنگ رسانه‌ای دارد، عمل کرده و بودجه آن را به موقع تامین می‌کند و مجلس شورای اسلامی نیز بسیار دست و دلبازانه بودجه آن را تصویب کرده و هرگز اجازه نداده با کسری بودجه روبرو شود.
نماینده مردم تهران در مجلس در عین حال خواستار پاسخگویی سازمان صدا و سیما نسبت به بودجه‌های دولتی و درآمدهای جانبی این سازمان شد.
وی با اشاره به جایگاه و عملکرد شورای نظارت بر صدا و سیما، گفت: وقتی این شورا خود را شورایی استطلاعی یعنی شورایی که صرفا نقش مطلع و گزارش دهنده می‌داند، تغییری در عملکرد صدا و سیما به وجود نمی‌آید. البته منشاء  تفسیر جایگاه شورای نظارت بر عملکرد صدا و سیما شورای نگهبان است که در پی این تفسیر موفق به گرفتن مصوبه‌ای در همین راستا از مجلس چهارم شد.
مازنی طرح خط مشی، اداره و نظارت بر صدا و سیما را ناظر بر اصلاح این وضعیت در رسانه ملی دانست که در نوبت رسیدگی صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس نظارت‌پذیر کردن دستگاه‌های زیرمجموعه رهبری را به فال نیک گرفت و خواستار روی خوش نشان دادن این دستگاه‌ها شد و افزود: این دستگاه‌ها ملت را نامحرم و دستگاه متبوع خود را تافته جدابافته از سایر دستگاه‌های دولتی ندانند. این دستگاه‌ها نیز مانند سایر دستگاه‌های دولتیِ دارای ردیف بودجه باید به مجلس پاسخگود
 شوند.
وی اصلاح ساختار بودجه و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد را در تغییر کیفی عملکرد دستگاه‌های دارای ردیف بودجه موثر دانست و ادامه داد: سازمان صدا و سیما به دلیل حضور در خط مقدم جنگ روانی نباید با مشکل بودجه مواجه شود اما باید در قبال بودجه دریافتی پاسخگو شود.