یوکیو آمانو درگذشت

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر از درگذشت یوکیا آمانو مدیر کل این نهاد نظارتی سازمان ملل داد.
تارنمای آژانس با انتشار اطلاعیه دبیرخانه این نهاد اطلاع داد، "یوکیا آمانو " درگذشت و پرچم آژانس به حالت نیمه افراشته در خواهد آمد.
هفته گذشته اعلام شد که «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد به دلیل ابتلا به یک بیماری نامشخص، زودتر از موعد از سمت خود استعفا کند.به نوع بیماری آمانو در بیانیه آژانس و رسانه‌ها اشاره‌ای نشده است.
آمانو دیپلمات ژاپنی 72 ساله، در سال 2017 میلادی (95-96) برای سومین دوره چهارساله به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصوب شد و قرار بود تا 30 نوامبر 2021 (سه شنبه، 9 آذر 1400) این پست را عهده‌دار باشد.


از جمله مسئولیت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برجام است.
با مرگ آمانو این پرسش مطرح می‌شود که این نهاد در آینده چه مسیری در پیش خواهد گرفت، اگرچه کمتر کسی انتظار دارد که نحوه برخورد آژانس با موضوع ایران و دیگر موضوعات حساس، تغییر قابل توجهی داشته باشد.
آمانو بارها تاکید کرده بود که فعالیت نهاد متبوعش بیش از آنکه سیاسی باشد، فنی است.
کرنل فیروتا، دیپلمات رومانیایی و هماهنگ‌کننده ارشد سیاست‌گذاری آژانس پیشتر به عنوان جانشین موقت یوکیا آمانو معرفی شده و قرار بود بخشی از مسئولیت‌های مدیرکل به وی واگذار شود. منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد همچنین از رافائل گروسی عضو آرژانتینی آژانس به عنوان دیگر نامزد احتمالی جانشینی یوکیا آمانو نام برده بودند.
* عراقچی درگذشت آمانو را تسلیت گفت
معاون سیاسی وزارت امور خارجه درگذشت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تسلیت گفت.
سید عباس عراقچی ضمن ابراز همدردی با درگذشت یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حساب توییتری خود نوشت: همدردی عمیق من برای مرگ آمانو. ما به صورت خیلی نزدیکی با یکدیگر کار کردیم. من عملکرد شایسته و حرفه‌ای او را به عنوان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که منجر به خاتمه بخشیدن به پرونده پی‌ام‌دی و 15 گزارش متوالی مبنی بر اینکه ایران به صورت کامل به برجام پایبند بوده است را تحسین می‌کنم. خداوند روح ایشان را قرین رحمت الهی گرداند.
سایر اخبار این روزنامه
با موافقت مجلس شرایط تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مشخص شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد یوکیو آمانو درگذشت گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده سابق ولی‌فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی توسعه همکاری ایران و عربستان زمینه را برای برگزاری حج مطلوب فراهم می‌کند مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشریح کرد جزئیات دستگیری 17 جاسوس مرتبط با سیا مقام آلمانی: در بحران به وجود آمده در خلیج فارس «ترامپ» مقصر است انتقاد یک شاهزاده سعودی از وضعیت کنونی عربستان: به‌زودی می‌شنویم شراب حلال است! اعتراف روباه پیر استعمار در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ تشکیل شورای توسعه سواحل مکران تصویب شد رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: مردم نگران اسناد تنظیمی خود در دفترخانه 39 تهران که طعمه حریق شد نباشند ما هم کوچک شدیم! تایید مرگ رجوی توسط سازمان منافقین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد