با موافقت مجلس شرایط تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مشخص شد

بخش خبری: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز شرایط تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی را به منظور حمایت از رونق تولید مشخص کردند.
نمایندگان در این جلسه در جریان بررسی جزئیات طرح تسهیل تسویه بدهی بدهکاران غیرجاری شبکه بانکی کشور با ماده واحده این طرح موافقت کردند.
ماده واحده - به منظور حمایت از رونق تولید و تسهیل تسویه بدهی غیرجاری دریافت کنندگان تسهیلات ریالی از بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، چنانچه تسهیلات گیرندگانی که تمام یا بخشی از بدهی سررسیدشده خود را تا پایان سال 1397 پرداخت نکرده اند، مانده بدهی خود را که مطابق ضوابط این ماده واحده محاسبه شده، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1398 نقدا تسویه نمایند، کلیه بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی موظفند حسب تقاضای تسهیلات گیرنده، در محاسبه مانده بدهی وی به ترتیب زیر عمل نمایند:
1- ملاک محاسبه بدهی متقاضیان مشمول این قانون، «قرارداد اولیه» است. در صورتی که قرارداد اولیه یک یا چند نوبت از طرقی مانند انعقاد توافقنامه، قرارداد جدید و یا اعطای تسهیلات جایگزین امهال شده باشد، آخرین قرارداد و یا توافقنامه قبل از تاریخ 1393/1/1، «قرارداد ملاک محاسبه» تلقی و محاسبه مانده بدهی مشتری براساس آن انجام می‌شود.


تبصره - در خصوص دیون مربوط به تسهیلات اعطایی بعد از تاریخ 1393 / 1 / 1، ملاک محاسبه براساس این قانون، اولین قرارداد بعد از تاریخ یادشده میباشد.
2- در صورتی که تسهیلات گیرنده بدهی خود را تا پایان بهمن ماه سال 1398 تسویه کند، مانده بدهی وی به ترتیب زیر محاسبه می‌شود:
2-1- کل مبلغ بدهی (اصل و سود قبل و بعد از سررسید) که تسهیلات گیرنده به موجب «قرارداد ملاک محاسبه» تا تاریخ تسویه باید پرداخت نماید، محاسبه می‌شود. بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی موظف است در محاسبه این مبلغ از فرمول ابلاغی بانک مرکزی و نرخ سود مندرج در «قرارداد ملاک محاسبه» بدون لحاظ جریمه استفاده نماید و پرداختهای مشتری و زمان آنها را لحاظ کند؛
2 - 2- وجوه پرداختی مشتری بعد از تاریخ «قرارداد ملاک محاسبه»، حسب مورد براساس ضوابط ابلاغی بانک مرکزی، از بدهی جزء (2-1) این بند کسر می‌شود. باقی مانده، بدهی تسهیلات گیرنده است که برای استفاده از مزایای این قانون باید تا پایان بهمن ماه سال 1398 به بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی پرداخت نماید. در هر حال، هیچ گونه وجهی توسط بانک یا موسسه اعتباری به تسهیلات گیرنده مسترد نمی‌شود.
3- سقف مجاز برای برخورداری از مزایای این ماده واحده برای هر شخص حقوقی و حقیقی در کل شبکه بانکی، به ترتیب، بیست میلیارد ریال و پنج میلیارد ریال (اصل مندرج در « قرارداد ملاک محاسبه») تعیین می‌شود. قراردادهایی که اصل آنها بیشتر از مبالغ یادشده باشد، مشمول این قانون نخواهد بود.
4- تسهیلاتی که بنا به نظر بانک مرکزی و در راستای ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی از موسسات غیرمجاز درحال تصفیه به بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی منتقل شده، مشمول احکام این قانون بوده، و در چهارچوب ضوابط اجرائی که توسط بانک مرکزی تدوین خواهد شد، تعیین تکلیف می‌شود.
5- تسهیلات گیرندگان مشمول استفاده از ضوابط این قانون حداکثر تا پایان آبان ماه سال 1398 مهلت ارائه درخواست استفاده از مزایای این قانون را دارند و بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی مکلف است حداکثر ظرف مدت دو ماه از زمان ارائه درخواست کتبی مشتری، مانده بدهی وی را به شیوه مذکور در اجزای (2-1) و (2-2) بند (2) ماده واحده محاسبه نموده و به وی اعلام نماید. تسهیلات گیرنده موظف است حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1398، مانده بدهی را نقدا تسویه کند.
6- قراردادهای فروش و واگذاری دارایی‌های بانک یا موسسه اعتباری غیربانکی و تسهیلات اعطایی ارزی اعم از منابع داخلی بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی و سایر منابع از شمول این قانون مستثنی هستند.
7- بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی مجازند در صورتی که در نتیجه اجرای این بند متحمل زیان شوند، پس از تایید بانک مرکزی، زیان مزبور را از سال 1399 به بعد به تدریج حداکثر ظرف مدت پنج سال در صورتهای مالی خود مستهلک نمایند. زیان مزبور به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی پذیرفته میشود.
8- عدم اجرای حکم این قانون توسط بانکها و موسسات اعتباری غیربانکی، استنکاف از قانون تلقی شده و با متخلفین مطابق ماده (44) قانون پولی و بانکی کشور با اصلاحات و الحاقات بعدی برخورد خواهد شد.
* سرمایه‌گذاری در ایجاد تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی از مالیات معاف شد
نمایندگان مجلس همچنین سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی را از پرداخت مالیات معاف کردند.
نمایندگان ماده 4 لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با مشارکت بخش غیردولتی را با 167 رای موافق، 26 رای مخالف و 1 رای ممتنع از 212 نماینده حاضر تصویب کردند.
نمایندگان در این ماده مقرر کردند: سرمایه‌گذاری در ایجاد و بهره‌برداری از تاسیسات تبدیل پسماند به انرژی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است، قراردادهای خرید تضمینی برق از تاسیسات مذکور و عوارض و مندرج در ماده 2 این قانون نیز شامل این معافیت‌هاست.
نمایندگان ماده 5 این لایحه را با 156 رای موافق، 26 رای مخالف و 5 رای ممتنع از 213 نماینده حاضر تصویب کردند که براساس این ماده، به منظور کمک به اجرای دقیق فرآیند اصولی مدیریت پسماند، کلیه فعالیت‌های مرتبط با مدیریت اجرایی پسماند شامل تفکیک از مبدا، جمع‌آوری، پردازش، بازیافت، تولید انرژی و دفع از معافیت مالیات مستقیم با نرخ صفر برخوردار هستند.
* 3 هزار و 500 میلیارد برای پرداخت خسارات به وزارت دادگستری اختصاص یافت
نمایندگان مجلس در مصوبه دیگری با اختصاص اعتبار 3 هزار و 500 میلیارد ریال به وزارت دادگستری برای پرداخت خسارت به افراد موافقت کردند.
نمایندگان مقرر کردند: به منظور پرداخت خسارت به افرادی که جبران خسارت آنها به عهده بیت المال یا دولت است، 10 درصد منابع ردیف‌های درآمدی جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی و هزینه‌های دادرسی جزای نقدی وصولی توسط قوه قضائیه و تعزیرات حکومتی تا سقف سه هزار و 500 میلیارد ریال پس از واریز به حساب خاصی نزد خزانه‌داری کل کشور کشور به صورت ماهانه از طریق ردیف مستقل هزینه‌ای در اختیار وزارت دادگستری قرار می‌گیرد مفاد این حکم از تاریخ یکم فروردین 98 لازم الاجراست.
* 2 نماینده از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شدند
حبیب‌الله نیکزادی نماینده بم و شادمهر کاظم زاده نماینده دهلران از پاسخ‌های وزیر نیرو درباره عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور و عدم اراده جدی برای اجرای پروژه سامانه گرمسیری و مهار آب‌های مرزی قانع شدند.
وزیر نیروز در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت: مدیریت مصرف بهینه آب کشور امری فرابخشی است.
رضا اردکانیان تصریح کرد: حجم مناسبی در مخازن سدها برای تامین نیازهای آتی حفظ شده است؛ حدود 75 درصد مخازن سدهای کشور پر است و این عدد در سال آبی گذشته در این زمان تنها 49 درصد بوده است، مدیریت مصرف بهینه آب کشور امری فرابخشی است و مسئولیت آب شرب روستایی و شهری و بهداشتی به عهده وزارت نیرو است.
وی بیان کرد: بخش قابل توجهی آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و اعمال مدیریت مصرف بهینه در این بخش به عهده وزارت جهاد کشاورزی است که با ابلاغ الگوی کشت مناسب و همچنین اصلاح مصرف متناسب با کشت ابلاغی این مهم با هماهنگی در نقاط مختلف کشور عملیاتی می‌شود.
وی افزود: در بحث استقرار مدیریت به هم پیوسته در موضوع آب اقدامات خوبی انجام شده است البته هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است؛ دفاتر مدیریت به هم پیوسته حوزه‌های آبریز و ادارات نظارت بر بهره‌برداری در سال 92 در شرکت مدیریت منابع آب تشکیل شده است و برای اولین بار شورای هماهنگی حوزه‌های آبریز مهم فعال شده است.
وزیر نیرو ادامه داد: در بحث منابع آب زیرزمینی یکی از ریشه‌های آب و ایجاد حفر چاه‌های غیرمجاز قوانینی بوده است که بعضاً تاثیرگذاری داشته است از جمله ماده واحده تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه که در عمل افزایش بهره‌برداری را موجب شده است البته وزارت نیرو هم سعی کرده با استفاده از ساز و کار شورای عالی آب موضوع تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی و نحوه برخورد با چاه‌های غیرمجاز را پیگیری کند.
اردکانیان تاکید کرد: طرح احیاء و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال 94 عملیاتی شده و کل چاه‌های انسداد یافته تا انتهای دولت یازدهم برابر 17 هزار و 856 حلقه بوده است؛ از ابتدای کار دولت یازدهم تا سال 97 به 57 هزار و 655 حلقه رسیده است. این اعداد در استان کرمان از هزار و 780 حلقه به 5 هزار و 311 حلقه افزایش یافته است که این مسیر باید استمرار پیدا کند.
* 170 نماینده خواستار تحویل 4 میلیون تن قیر به دستگاه‌های ذی ربط شدند
170 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای از رئیس جمهوری خواستند که نسبت به تحویل 4 میلیون تن قیر به ارزش ریالی 60 هزار میلیارد ریال به دستگاه‌های ذی ربط اقدام کند.
سایر اخبار این روزنامه
با موافقت مجلس شرایط تسهیل تسویه بدهی بدهکاران شبکه بانکی مشخص شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد یوکیو آمانو درگذشت گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر نماینده سابق ولی‌فقیه در حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی توسعه همکاری ایران و عربستان زمینه را برای برگزاری حج مطلوب فراهم می‌کند مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات تشریح کرد جزئیات دستگیری 17 جاسوس مرتبط با سیا مقام آلمانی: در بحران به وجود آمده در خلیج فارس «ترامپ» مقصر است انتقاد یک شاهزاده سعودی از وضعیت کنونی عربستان: به‌زودی می‌شنویم شراب حلال است! اعتراف روباه پیر استعمار در جلسه هیات دولت به ریاست دکتر روحانی؛ تشکیل شورای توسعه سواحل مکران تصویب شد رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: مردم نگران اسناد تنظیمی خود در دفترخانه 39 تهران که طعمه حریق شد نباشند ما هم کوچک شدیم! تایید مرگ رجوی توسط سازمان منافقین رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش مقاومت اسلامی (حماس): موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد