همدلی از حاشیه‌های برگزاری انتخابات شورایاری گزارش می‌دهد اما و اگرهای برگزاری انتخابات شورایاری

همدلی| گروه اجتماعی-پنجمین دوره انتخابات شورایاری قرار است سه روز دیگر برگزار شود. آن چه که این دوره انتخابات شورایاری را از سایر دوره‌ها متفاوت کرده، حاشیه‌های برگزاری این انتخابات است که سه روز مانده به برگزاری آن هنوز ادامه دارد.
صرف نظر از استقبال ضعیف برای ثبت نام در انتخابات شورایاری که دست‌اندرکاران این انتخابات را ناگزیر به تمدید مهلت ثبت نام کرد، اختلاف نظر در برگزاری این انتخابات، انتخابات شورایاری را دچار حواشی زیادی کرده است.
اختلاف نظرها درباره ماهیت این نهاد و جایگاه آن در قانون اساسی است که مورد اختلاف برخی از سازمان‌ها و مسئولان است. این اختلاف نظرها انتخابات شورایاری را در آستانه برگزاری با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.
اختلاف بر سر این موضوع زمانی آغاز شد که سازمان بازرسی کل کشور به عنوان نهادی حقوقی اعلام کرد که برگزاری این انتخابات به لحاظ قانونی محل ایراد است، اما دولت و شورای شهر به برگزاری آن اهتمام داشتند. در واقع از یک سو سازمان بازرسی کل کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی می‌داند، از سوی دیگر دولت و شورای شهر به برگزاری آن اصرار دارند.


همین اختلاف‌ها باعث شد که رئیس سازمان بازرسی کشور هفته پیش دست به قلم شود و در نامه‌ای به سران قوا و نیز وزارت کشور این انتخابات را غیرقانونی اعلام کند.
در این نامه ناصر سراج با تاکید بر این که انتخابات عمومی، یک امر سیاسی است و باید از سوی قانون پیش‌بینی شده و شروط انتخاب‌کنندگان، انتخاب‌شوندگان و شیوه برگزاری انتخابات را نیز باید قانون تعیین کند، اما در قانون انتخابات شوراها مصوب سال ۱۳۷۵ و اصلاحیه سال‌های بعد آن، انتخاباتی به نام «شورایاری» پیش‌بینی و در قانون تصریح نشده است، خواستار جلوگیری از برگزاری این انتخابات شد.
شهردار تهران نیز در واکنش به نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اعلام این که این انتخابات مصوبه دولت است، عزم خود را برای برگزاری این انتخابات نشان داد.
کشمکش و اختلاف نظرها در مورد وجاهت قانونی برگزاری انتخابات شورایاری بالا گرفت که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران گفت: سازمان بازرسی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا گره زده است.
بعد از این که محسن هاشمی توپ برگزاری این انتخابات محلی را به زمین سران سه قوه انداخت، آرش میلانی، رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران از موافقت سران قوا خبر داد. وی 4 روز پیش (روز شنبه) گفت: «ظاهرا در جلسه سران سه قوه انتخابات شورایاری‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این موافقت از سوی سران سه قوه کسب شده است.»
بعد از رسانه‌ای شدن موافقت سران سه قوه برای برگزاری این انتخابات، ناصر سراج در گفت‌وگو با تسنیم، با تکذیب موافقت سران قوا در واکنش به سخنان آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس‌ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران که از موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داده بود، اظهار داشت: چنین چیزی صحت ندارد.
سراج در واکنش به سخنان محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران که گفته بود سازمان بازرسی انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا گره زده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد، اما گفتیم چون ممکن است زمان‌بر باشد، می‌توانید از ظرفیت سران قوا استفاده کنید وگرنه این مسئله نیاز به قانون دارد، این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما آقایان اقدام نکردند.
وی تاکید کرد: آنچه مدنظر ما قرار دارد، قانون است وگرنه با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسئول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور و بجز وزارت کشور، هیچ کس حق برگزاری انتخابات ندارد.
دو روز پیش ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کشور در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ مجددا با اشاره به غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری، این انتخابات را صددرصد غیرقانونی اعلام کرد و به شهرداری و شورای شهر تهران هشدار داد اگر انتخابات شورایاری پایتخت برگزار شود، مسئولان برگزارکننده باید جوابگوی میلیاردها تومان هزینه آن باشند. در حالی که رئیس سازمان بازرسی کشور و نهادهایی که با مدیریت شهری همسو نیستند، از غیرقانونی بودن انتخابات شورایاری سخن می‌گویند که بسیاری از کارشناسان شهری عقیده‌ای برخلاف آن دارند، آنان معتقدند مستندات قانونی برگزاری این انتخابات موجود است.
نکته قابل توجه که تلویحاً تاییدیه موافقت ضمنی سران قوا مبنی بر موافقت با برگزاری این انتخابات است این است که در این مورد دو مصوبه لازم الاجرا وجود دارد، اول اینکه شورای اسلامی‌شهر تهران مصوبه‌ای را در خصوص تشکیل شورایاری‌ها در محله‌های پایتخت وضع کرده است که این مصوبه در راستای اجرای ماده ۹۰ قانون شوراها به هیئت تطبیق مصوبات ارسال و مورد اعتراض این هیئت واقع نشده است.
در ترکیب این هیئت نیز یک قاضی عالیرتبه منتخب رئیس قوه قضاییه مطابق نص صریح قانون عضویت دارد و بر اساس همان قانون، هم اکنون این مصوبه قطعی و لازم‌الاجرا شده است.
اما رویه‌ها نیز نشان‌دهنده قانونی بودن انتخابات دوره فعلی است چرا که با توجه به جزئیات دو مصوبه هیئت دولت مبنی بر همکاری وزارت کشور با شورا و شهرداری در حوزه اجرا و نظارت بر انتخابات شورایاری‌ها باید گفت: هیئت وزیران با رویکرد افزایش مشارکت مدنی آحاد مردم یک بار در سال ۹۳ و مجدداً در سال ۹۸ طی مصوبه‌ای بر همکاری وزارت کشور در برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تاکید کرده نکته حائز اهمیت اینکه این مصوبه هیئت دولت از سوی رئیس مجلس شورای اسلامی‌در مغایرت با قوانین شناخته نشده است.
آن چه که از اختلاف نظرها برمی‌آید نشانگر آن است که انتخابات شورایاری تحت تاثیر بازی‌های سیاسی قرار گرفته است. اگرچه مدیریت شهری همواره اعلام می‌کنند که انتخابات شورایاری را سیاسی نکنید، اما جریان‌های غیرهمسوی مدیریت شهری به دنبال این هستند که با سیاسی جلوه دادن این انتخابات، شائبه‌هایی را ایجاد کنند.
نهادهای غیرهمسو مدیریت شهری معتقدند انتخابات مردمی شورایاری‌ها سمت و سوی سیاسی به خود گرفته است و دیگر از مردمی بودن فاصله گرفته و سیاسی شده است. به همین دلیل آنان اصرار دارند باید نهادهای نظارتی ورود پیدا کنند تا این انتخابات به کام برخی سیاسیون نباشد. بسیاری از این سازمان‌ها که موافق برگزاری انتخابات شوراها نیستند، می‌گویند: مدیریت شهری می‌خواهد از نهاد شورایاری‌ها به عنوان ابزاری برای رسیدن به مقاصد و جریان سیاسی که مغایر اصل شورایاری‌هاست استفاده کند و انتخابات شورایاری در ظاهر به نام مردم است و به کام احزاب سیاسی!
لازم به یاد آوری است انتخابات شورایاری‌های شهر تهران قرار است در روز جمعه ۴ مرداد ماه (۴ روز دیگر) از ۸ صبح آغاز شود. با این حال هنوز مشخص نیست اختلاف موجود میان نهادهای رسمی ‌و قانونی کشور بر سر برگزاری آن تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد محسن غرویان در گفت‌وگو با همدلی: امیدوارم خاتمی بازهم به فضای انتخاباتی ورود کند مصباح‌یزدی: هشتاد میلیون ایرانی داریم که ده میلیون آن انقلابی‌اند امام در اوایل نهضت همکاری چپی‌های منکر خدا را رد نکردند کمال اطهاری در گفت و گو با همدلی: دولت تسخیر شده، کسوت قانون به خود پوشیده ارزیابی سخنان روحانی درباره آمار افزایش اجاره بهای مسکن در گفت‌وگو با محمود جامساز نقد مجادله لفظی نماینده اصلاح‌طلب با کریمی‌قدوسی دفاع از مخالف حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی همدلی از حاشیه‌های برگزاری انتخابات شورایاری گزارش می‌دهد اما و اگرهای برگزاری انتخابات شورایاری حسین کمالی عملگرایی به‌جای شعارگرایی پایان صدارت ترزا رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هیئتی عالیرتبه از جنبش حماس: موضوع فلسطین قطعاً به نفع مردم فلسطین و دنیای اسلام تمام خواهد شد