ابهام‌ها دربرگزاری انتخابات شوراياري

آرمان- مطهره شفیعی: ‌انتخابات شورایاری‌ها قرار است 4 مردادماه برگزار شود و ظاهرا این دوره انتخابات شورایاری از حواشی زیادی برخوردار است، چرا که از یک سو سازمان بازرسی کل کشور برگزاری این انتخابات را غیرقانونی می‌داند اما دولت و شورای شهر ابهامی در برگزاری آن ندارند. باوجود شروع مراحل اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، چندی پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به سران قوا و نیز وزارت کشور این انتخابات را غیرقانونی دانسته و خواستار جلوگیری از برگزاری آن شده بود که شهردار تهران در واکنش به وی اعلام کرده این انتخابات مصوبه دولت است. روز شنبه هم رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های شهر تهران گفت: «ظاهرا در جلسه سران سه قوه انتخابات شورایاری‌ها مورد بررسی قرار گرفته و این موافقت از سوی سران سه قوه کسب شده است.» اما دیروز بار دیگر رئیس سازمان بازرسی به بحث انتخابات شورایاری‌ها ورود پیدا کرد و اظهارات رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران مبنی بر موافقت سران قوا با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را نادرست خواند و گفت: تا الان چنین چیزی اعلام نشده است. سراج در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آرش میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌های تهران از موافقت سران قوا برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داده است، اظهار کرد: چنین چیزی صحت ندارد؛ اتفاقا امروز در معاونت حقوقی ریاست جمهوری حضور یافتیم و مسائل مورد نظر خود را ارائه کردیم. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه محسن هاشمی گفته سازمان بازرسی برگزار انتخابات شورایاری‌ها را به موافقت سران قوا منوط کرده است، گفت: برگزاری انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد اما گفتیم چون ممکن است زمان‌بر باشد می‌توانید از ظرفیت سران قوا استفاده کنید وگرنه این مساله نیاز به قانون دارد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: این موضوع هم مربوط به چند ماه قبل است که اعلام کردیم اما متاسفانه آقایان اقدام نکردند. وی تاکید کرد: آنچه مدنظر ما قرار دارد، قانون است وگرنه با شورایاری‌ها مشکلی نداریم و شاید برای نظام و کشور هم وجود چنین نهادی مفید باشد. ضمن اینکه مسئول برگزاری انتخابات طبق قانون، وزارت کشور و بجز وزارت کشور، هیچ کس حق برگزاری انتخابات ندارد.
هرکس برای انتخابات شورایاری هزینه‌ای کند، باید پاسخگو باشد
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید دوباره بر غیرقانونی‌بودن انتخابات شورایاری‌ها اظهار کرد: هرکس برای انتخابات شورایاری هزینه‌ای کند، باید پاسخگو باشد. ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور در جریان بازدید از نمایشگاه الکامپ تصریح کرد: انتخابات شورایاری‌ها صددرصد غیرقانونی است و وزارت کشور دادخواستی برای ابطال مصوبه سال ٧٨ شورای شهر اعلام کرده بود، اما به‌دلایلی انصراف داد. انتخابات باید در قانون احصا شده باشد و در اصل 100 قانون اساسی هیچ جا اسمی از شورایاری برده نشده است. وی ادامه داد: در مورد هزینه‌هایی که برای شورایاری از قانون بودجه عمومی و دولتی هزینه می‌شود چه‌کسی باید پاسخ دهد؟ ما دنبال این موضوع هستیم و اگر تمکین کردند بهتر و بعدا فرصت دارند لایحه بدهند و قانون آن را تصویب کنند و در غیر این‌صورت ما هم قبل از آن اقدام خواهیم کرد و هم بعد از آن، اگر هزینه‌ای در این رابطه شد فردی که این هزینه را کرده است مسئول است.
مسئولان شهری چه گفتند؟


پیروز حناچی در مقطعی که ناصر سراج از نامه سازمان بازرسی خبر داد، گفت: «به هر صورت در قانون اساسی به شکل‌گیری انجمن‌های محلی زیرمجموعه شورای شهر تأکید شده است ولی به چگونگی شکل‌گیری آن اشاره نشده است. به هر حال 4 دوره از انتخابات شورایاری‌ها برگزارشده و قرار است پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها برگزار شود که در همین زمینه مدیریت شهری اقدام به اخذ مصوبه‌ دولت در این ارتباط کرده است، البته ما تابع قانون هستیم و اگر بنا نباشد، انتخابات را برگزار نخواهیم کرد و اگر قرار باشد انتخابات را برگزار می‌کنیم». محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران نیز در توئیت خود از موافقت سران سه قوه برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها خبر داد و گفت: بنا بر هماهنگی‌های انجام‌شده و موافقت دولت، انتخابات شورایاری‌ها قرار است در روز چهارم مرداد برگزار شود.
انتخابات شوراها فرصتی برای تبلور عمیق مردمسالاری است
رئیس شورای شهر تهران هم دیروز در ابتدای جلسه علنی شورای شهر با بیان این که در آستانه انتخابات مهم شورایاری قرار داریم و این موضوع با حساسیت ویژه دنبال می‌شود گفت: برگزاری انتخابات محلی درتهران همزمان با حساسیت‌ها و هیجانات در حوزه سیاست خارجی و خلیج فارس، نشان دهنده اوج ثبات و آرامش در جمهوری اسلامی است. وی با بیان این که شوراهای محل مطابق با اصل هفتم قانون اساسی آخرین حلقه از زنجیره حاکمیت جمهوری اسلامی هستند گفت: این امر برای نظام، رضایتمندی مردم، کارآمدی و اقتدار به همراه دارد. رئیس شورای شهر تهران با بیان این که برگزاری موفق انتخابات شورایاری‌ها گامی در جهت تمرکززدایی از ساختار رسمی به سمت جامعه است گفت: نباید نگاه ما به انتخابات شورایاری‌ها سیاسی و جناحی باشد. بلکه باید این انتخابات را فرصتی برای تبلور عمیق مردمسالاری در نظام جمهوری اسلامی آن هم در اوج فشارهای ظالمانه قدرت‌های جهانی بدانیم و نشان دهیم که مردم مهم‌ترین پشتوانه نظام هستند. به گفته هاشمی، شوراها رکن مردم نهاد جمهوری اسلامی هستند و در شرایطی که دستگاه دیپلماسی کشور با زبان منطق و استدلال و نیروهای مسلح با زبان اقتدار از منافع ملی دفاع می‌کنند مدیریت شهری نیز تمام تلاش خود را در جهت خدمت به مردم و رضایت آنها به کار می‌گیرد.