كاهش قيمت‌مسكن كليد خورد

آرمان- سوسن یحیی‌پور: کارشناسان می‌گویند در ماه‌های بهمن‌، اسفند و اردیبهشت‌ که جزو ماه‌های پرمعامله محسوب می‌شوند، شاهد عملکردهای هیجانی در بازار مسکن بودیم. اما هیچ‌گاه این هیجانات در بازار پایدار نمی‌ماند و آنگونه که از اظهارات بنگاهداران مسکن بر می‌آید پس از سومین ماه سال، کسادی در بازار مسکن حکفرما شده است. مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز در بیستم تیرماه خبر داده بود که قیمت پیشنهادی مالکان در مناطق یک، پنج، ۲۲، ۱۲ و هفت بین ۸ تا ۱۸ درصد کاهش یافته است. روز گذشته نیز محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت قیمت مسکن، اعلام کرد که «قیمت مسکن و روند شتابان آن با افت مواجه شده است و در سطح کشور شاهد وادادگی قیمت مسکن هستیم.»
عباس زینعلی، کارشناس  بازار مسکن، آرامش بازار ارز را دلیل اصلی ثبات قیمت مسکن دانست و گفت: متغیرهای سیاسی و نرخ ارز تاثیر مستقیم در بازار مسکن  ایجاد می‌کند. فکر می‌کنم در ماه‌های آینده، بازار مسکن شکل ثابتی به خود بگیرد. البته کاهش چندانی نخواهیم داشت؛ چراکه قیمت مصالح ساختمانی مقداری افزایش یافته است اما بازار، معقول می‌شود. او به ایسنا، تاکید کرد: سفته‌بازان که طی یک سال گذشته اقدام به خرید می‌کردند از بازار مسکن خارج شده‌اند و از این به بعد شاهد تقاضای مصرفی خواهیم بود. ماه‌های محرم و صفر نیز که در پیش  است در کسادی بازار مسکن تاثیرگذار خواهد بود. چندی پیش نیز، مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه فعلا مردم خرید نکنند تا شرایط آرام شود، گفته بود: من با این نظر مهندس اسلامی موافقم. عبارت معروفی است که می‌گوید سزای گران‌فروش، نخریدن است.
افت بهای مسکن
وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در مورد آخرین وضعیت قیمت مسکن اعلام کرد: قیمت مسکن و روند شتابان آن با افت مواجه شده است و در سطح کشور شاهد وادادگی قیمت مسکن هستیم. اسلامی درباره سامانه املاک و اسکان نیز اعلام کرد: سامانه املاک و اسکان با یک سیستم میانبرد برای دسترسی آغاز شده است و این وظیفه‌ای است که از سوی قانون‌گذار به وزارت راه و شهرسازی محول شده و پیش از این اطلاعات آن در وزارت راه و شهرسازی وجود نداشته است. او در مورد طرح تامین مسکن کارکنان دولت خاطرنشان کرد: این یک گام بسیار سازنده در جهت افزایش نرخ امید به خانه‌دار شدن میان جوانان است به ویژه برای کسانی که حقوق‌بگیر ثابت هستند. مقدمات این طرح آماده است و به محض ابلاغ عملیاتی می‌شود.


بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم
او در مورد افزایش قیمت اجاره‌بها و اینکه عنوان می‌شود قیمت‌ها تا ۳۰ درصد افزایش یافته است و در حالی که گزارش‌های میدانی حاکی از افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی است نیز توضیح داد: نکته‌ای که مهم است تفاوت قیمت‌ها در مورد املاک‌ است و مبنای تحلیل معاونت مسکن و شهرسازی اطلاعات رسمی ثبت شده است که معدل افزایش در سال ۱۳۹۸ طی سه ماهه اول معادل ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است و طی یک الی دو ماه گذشته این حرکت شتابان قیمت‌ها در حوزه مسکن متوقف شده و با نزول قیمت‌ها مواجه هستیم. به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در رابطه با اینکه توصیه کردید مردم مسکن نخرند در حالی که مردم اصلا قدرت خرید ندارند، اظهار کرد: در تحلیلی که با حضور رئیس‌جمهوری ارائه شد تقاضا عمدتا برای واحدهای ۱۰۰ متر بوده است و جامعه هدف ما قشر متوسط به پایین است. تولید مسکنی که امروز عرضه شده و در برنامه داریم و اجرای آن نیز آغاز شده است برنامه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به علاوه تکمیل مسکن مهر بوده و این جامعه را مدنظر قرار می‌دهد که زیر ۱۰۰ متر زیربنا و معدل ۷۵ متر آن چیزی است که در استطاعت خرید مردم قرار دارد. اسلامی افزود: واحدهایی که مردم قدرت خرید آن را ندارند با متراژهای بالا بوده که مشتری ندارند و یا در ردیف معاملات دیده نمی‌شوند و ارقام ارائه شده از جنس سوداگری، سرمایه‌‌گذاری و کار کردن با پول است و آنچیزی که ما هدف قرار داده‌ایم برای جامعه متوسط رو به پایین است و طبق قانون اساسی نسبت به آن مکلف هستیم. او همچنین در پاسخ به این پرسش که چند خانه دارد؟ اعلام کرد: بنده بعد از ۲۸ سال صاحبخانه شدم و پیش از آن مستاجر بودم.
وضعیت واحدهای مسکن مهر
وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن مهر نیز خاطرنشان کرد: آنچه که تکمیل و تحویل داده شده اراده این دولت بوده است و با توجه به تکمیل و تحویل ۱۱۲ هزار واحد در مدت دوره حضور ما، حدود ۳۳۰ هزار واحد باقی می‌ماند که ۱۶۵ هزار واحد مسکونی آماده بوده و در فهرست اولویت وزارت نیرو قرار دارد تا آب و برق آن ارائه شود و گزارش‌های مربوط به این مساله به رئیس‌جمهوری ارائه شده است. اسلامی گفت: حدود ۱۵۰ هزار واحد دیگر در حال تکمیل هستند و ان‌شاءا... تا پایان سال مدنظر قرار می‌گیرند. جدای از حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی مهر که مشکل قضائی و حقوقی دارند سایر واحدها تکمیل می‌شوند. امیدواریم که انشعابات آن هم داده شود. بنابراین هم برای امسال و هم برای سال آینده ۴۰۰ هزار واحد جدید را تکمیل می‌کنیم.