محسن رهامی: نظام در انتخابات منتظر اصلاح‌طلبان نمی‌ماند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه «با انفعال، خانه‌نشینی و قهر‏کردن کسی برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کند»، گفت: رقیب از خدایش است که ما قهر کنیم بنابراین موافق نیستم که اگر صددرصد خواسته‌های ما محقق نشد، در انتخابات شرکت نکرده و رای ندهیم.
به گزارش ایسنا، محسن رهامی با بیان این‌که «مایوس کردن مردم از صندوق های رای و نهادهای انتخابی می‌تواند به جایگاه جمهوریت نظام آسیب جدی وارد کند»، اظهار کرد: اگر کارآیی مجلس شورای اسلامی کاهش یابد، اعتماد مردم به صندوق رای به تدریج کاهش می‌یابد.
وی همچنین ادامه داد: جریان اصلاحات آنقدر قوت نگرفته است که بتواند مستقل از سایر جریان‌ها، در انتخابات و امثال موفقیت چشمگیری به دست آورد؛ بنابراین بهتر است با نیروهای اعتدالی صادق، سالم و قوی موجود در دولت و مجلس همکاری کرده و جریان ائتلافی قوی تشکیل دهیم.
این فعال سیاسی بیان کرد: من در چند روز گذشته با برخی مراجع دیدار داشتم و از آنها خواهش کردم که مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کرده و آنها را امیدوار کنید اما همین نگرانی را هم در آنها دیدم که آیا می‌توانیم به مردم اطمینان دهیم که اگر پای صندوق رای بیایند، مشکلات آنها حل می‌شود یا نه؟


وی در ادامه افزود: مجلس دهم آنطور که باید و شاید در حل مشکلات موفق نبوده است. مسیرهایی که سر راه مجلس قرار گرفته است مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای نگهبان، مسیر حرکت مجلس را بسیار کند و بعضاً قفل کرده است و مجلس عملاً به‏خاطر همین موانع و همچنین نگرانی خود نمایندگان از رد صلاحیت‌ها، توانایی حل مسائل کلان کشور را تا حد زیادی از دست داده است و این شرایط بر نگاه مردم بر جایگاه انتخابات تاثیر گذاشته است. البته اصولاً نهادهای انتخابی از جمله مجلس، شورای شهر و تا حدودی دولت در برابر نهادهای غیرانتخابی نقش کمتری در تصمیم‌گیری مسائل کلان کشور دارند. در این شرایط کارایی نهاد قانون‏گذاری پایین می‌آید و در نتیجه اعتماد و امید مردم به صندوق‌های رای را به تدریج کاهش می‌دهد.
رهامی تاکید کرد: مجلس دهم در همین کمتر از یکسال باقی‏مانده باید قدم‌های خیلی بهتری برای تحقق خواسته‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم بردارد و سخنگوی اکثریت مردم باشد. هنوز مردم حرف‌هایی که انتظار دارند از نمایندگان خود درباره حقوق ملت بشنوند، از خارج از مجلس یا حتی خارج از کشور می‌شوند. من معتقدم سه سال فرصت کافی برای تحقق خواسته‌های مردم نبوده است، اما مجلس دهم در همین کمتر از یکسال باقی‏‏مانده باید قدم‌های خیلی محکم‌تری برای تحقق خواسته‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم بردارد. هنوز مردم حرف‌هایی که انتظار دارند از نمایندگان خود درباره حقوق ملت بشنوند، از خارج از مجلس یا حتی خارج از کشور می‌شوند. در مجموع معتقدم که مجلس دهم نسبت به مجلس هشتم و نهم مجلس موفق‌تری بوده است اما در مقایسه با مجلس اول و دوم، موفقیت کمتری داشته است.
او اضافه کرد: باید داوطلبان انتخابات شورای شهر را غربال کرده و قوی‌ترین‌ها را به شورا می‌فرستادیم به گونه‌ای که اعضای شورای شهر یک سر و گردن از شهردار بالاتر بودند که به خاطر سهم‌خواهی برخی احزاب و ترجیح منافع حزبی بر منافع ملی این اتفاق رخ نداد.
این فعال سیاسی تصریح کرد: نقد ما به میزان نقش نهادهای انتخابی نافی اصل وجود نهادهای انتخابی نیست. ما به انتخابات برای تثبیت جمهوریت نظام نیاز داریم و این نقدها به معنای پاک‌کردن صورت مسئله نیست. من به جای به کاربردن انتخاب بین بد و بدتر که بعضی دوستان مانند آقای صفایی فراهانی اخیراً در یک مصاحبه به کار برده‌اند، انتخاب اصلح را به کار می‏برم و منظورم این است که امور سیاسی، اموری نسبی هستند و نمی‏شود نگاه ما در مسائل سیاسی بین صفر و صد باشد یعنی اگر ما به صد نرسیدیم، نمی‌توانیم به صفر برگردیم و بگوییم در انتخابات حضور نمی‌یابیم. به هر حال قطعاً مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد اما این مجلس می‌تواند با حضور قدرتمند نیروهای اصلاح‌طلب تشکیل شود یا با بدون حضور آنها و با حضور سایر جریان‌های سیاسی کشور مانند نیروهای اصولگرا که احساس تکلیف می‌کنند. بنابراین اینگونه نیست که اگر مثل آقای صفایی فراهانی بگوییم در انتخابات شرکت نمی‌کنیم، مجلسی تشکیل نشود و نظام منتظر ما باشد تا با تحقق کلیه شرایط اعلامی آماده شرکت در انتخابات شویم.
سایر اخبار این روزنامه
همه حاشیه‌های استندآپ کمدی اخیر علیرضا خمسه در کانادا وقتی کلاغ همسایه، غاز می‌شود! علیرضا صدقی قدرت هدف نیست ارزهایی که به مقصد نمی‌رسند در جست‌وجوی دلارهای گمشده «ابتکار» از واکنش نمایندگان مجلس به اقدام متقابل سپاه گزارش می‏دهد باز هم پای ارز دولتی در میان است پای مافیای دارو روی قلب سلامت تذکر نماینده تربت‏جام به کریمی‏قدوسی چه کسی به شما اجازه داده به ارکان نظام بتازید اسناد به جا مانده از آیت‌الله کاشانی و دکتر مصدق هم طعمه حریق حسن‏آباد شد همزمان با تقویت احتمال نخست‏وزیری بوریس جانسون، وزرای دادگستری و خزانه‌داری بریتانیا از سمت‌‏های خود کناره‌گیری می‌کنند ظریف در گفت‏و‏گو با سی‌ان‌ان اروپا نتوانست خود را ثابت کند محسن رهامی: نظام در انتخابات منتظر اصلاح‌طلبان نمی‌ماند سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها: دوتابعیتی‌ها اجازه کاندیداتوری در انتخابات مجلس را ندارند سیاست مهندسی معکوس دونالد ترامپ