احمدخرم یکپارچگی در شرایط اضطرار

بحران اقتصادی فعلی کشور صرفا یک معضل اقتصادی است یا ریشه در شرایط سیاسی کشور دارد؟ پاسخ به این پرسش و تبیین آن، می‌تواند راه‌گشای برخی مسائل کشور باشد که بتوان ریشه معضلات را شناسایی کرد و برای آنها راهکار ارائه داد. آنچه که اکنون به‌عنوان مشکلات و معضلات اقتصادی از آن نام می‌بریم، در درجه اول راه‌حلی اقتصادی ندارد که برای مثال با یک فرمول اقتصادی مشخصی بتوان بر اساس آن مولفه‌ها، معضل را برطرف کرد.
هرگونه راه‌حل اقتصادی در یک بستر مناسب اجتماعی می‌تواند اثرگذار باشد. این بستر اجتماعی مناسب، حسن استفاده از سرمایه‌های اجتماعی کشور و به‌کارگیری افراد مورد اعتماد مردم است. متاسفانه مشکل عمده کشور این است که هیچ‌یک از مشکلات جامعه از زبان فرد یا کسی که از اعتماد عمومی بالایی برخوردار باشد که تقاضا و توصیه وی مورد حمایت جامعه قرار گیرد و جذاب و موثر باشد، بیان نمی‌شود.
در واقع امروز نیاز به همکاری و مساعدت مردم در حل مشکلات داریم و افراد مورد وثوق جامعه می‌توانند زمینه چنین همکاری‌ای بین مردم و دولت یا حاکمیت ایجاد کنند. حمایت، همراهی، اعتماد و حرف‌شنوی از دولت و دستگاه‌های دیگر باید توسط اشخاصی که وجهه مثبت و مقبولی دارند، از مردم خواسته شود، تا آن بخشی از جامعه که به دلایل مختلف رانده شده‌اند یا از برخی عملکردها گلایه دارند، به حمایت برخیزند. دلخوری‌های مردم باید از طریق چهره‌های محبوب و مطلوب، رفع شود. لازمه این مهم، بازبینی سیاست‌های نفی‌کننده و دورکننده افراد مطلوب جامعه از مردم است.
همچنین لازم است، به برخی چهره‌هایی که با محدودیت‌هایی مواجه هستند، اجازه حضور و بروز مجدد داد تا بیان، کلام و ارتباط آنها و ارتباط صمیمانه ایشان با جامعه، به کمک پیشبرد سیاست‌ها و برنامه‌های راهبردی دولت و نظام بیاید. مردم قطعا به این چهره‌ها علاقه دارند و برایشان احترام قائلند و به پاس همین امر از سیاست‌های اصلاحی و راهبردی مسئولان امر حمایت خواهند کرد.


مهم‌ترین نیاز جامعه ما، به خدمت گرفتن ظرفیت‌های اشخاص و چهره‌های مورد احترام و محبوب است که طی این سال‌ها دچار بی‌مهری شده‌اند. برای موفقیت در طرح و برنامه‌هایی که امروز اجرایی شدن آنها یک ضرورت است، رجوع و استفاده از ظرفیت و کلام و توصیه آنها ضروری است، اما متاسفانه بخشی از سیاست‌های گذشته آسیب‌هایی زده است که تصور می‌شود این اشخاص و شخصیت‌ها قابل بازگشت نیستند. هنوز در بدنه اجتماعی جامعه دلخوری‌هایی وجود دارد و در عین حال جامعه هنوز برای چهره‌های سیاسی احترام قائل است و از این نظر چهره‌هایی محبوب و ملی محسوب می‌شوند که طی چند سال اخیر اثرگذاری خود را روی افکار عمومی نشان داده‌اند.
در پایان تاکید می‌شود، کشور روزهای پر از مشکلی را تجربه می‌کند و دقیقا به همین دلیل، بیش از هر مقطع دیگری به اتحاد و انسجام نیاز داریم. اتحاد و انسجامی قطعا با جدل و اختلاف محقق نخواهد شد. پس همه باید با توجه به شرایط اضطرار اهمیت یکدلی را دریابیم تا از این طریق، همه در کنار هم در راستای برداشته شدن موانع تلاش کنیم.