پس لرزه های توقیف کشتی ملکه

طاهری- پس از واکنش قاطع ایران در برخورد با نفتکش متخلف انگلیسی برخی از رسانه ها و شخصیت های برجسته این کشور ضمن انتقاد از پیروی دولت «ترزا می» از سیاست های ضدایرانی دولت آمریکا به خصوص جان بولتون، درباره این موضوع هشدار دادند. این هشدارها در حالی است که هفته گذشته برخی منابع خبری گزارش داده بودند  که توقیف نفتکش گریس که حامل نفت ایران بود توسط نیروی دریایی انگلیس نتیجه معامله لندن با بولتون بوده است. روز گذشته جرمی کوربین رئیس حزب کارگر انگلیس بعد از توقیف نفتکش «استینا ایمپرو»، دونالد ترامپ را مسبب تنش های اخیر در خلیج فارس دانست و تأکید کرد: تصمیم ترامپ با پاره کردن توافق هسته‌ای خطر درگیری تمام عیار را شعله‌ور کرد. او در ادامه به ضرورت مذاکره برای بازگرداندن توافق هسته‌ای از طریق سازمان ملل متحد برای کاهش تنش‌ها و تهدید به جنگ در خلیج فارس اشاره کرد. «ریچارد بورگون» وزیر دادگستری دولت در سایه انگلیس و قانون گذار ارشد این کشور هم ضمن انتقاد از مواضع دولت محافظه کار «می» در قبال ایران گفت که انگلیس درباره ایران نباید همانند موضوع عراق در سال ۲۰۰۳ با مواضع آمریکا همراهی کند و به یک درگیری کشیده شود. وی افزود: ما نمی‌خواهیم آخر سر به پیام‌رسانان یا تابعان دونالد ترامپ تبدیل شویم. هفته گذشته منابع خبری، توقیف گریس توسط انگلیس را نوعی تنفس مصنوعی به جان بولتون و تندروهای کابینه ترامپ و  برای احیای جایگاه از دست رفته مشاور امنیت ملی کاخ سفید توصیف کرده و گفته بودند که در مقابل این اقدام لندن، جان بولتون  به مقامات انگلیس قول داده تا در روند «خروج انگلیس از اتحادیه اروپا» (برگزیت) فشارهایی را به سود لندن در بروکسل وارد آورد.
گاردین: لندن کورکورانه به ساز واشنگتن می‌رقصد
در همین زمینه روزنامه گاردین انگلیس صراحتاً به نقش بولتون در افزایش تنش ها میان تهران و لندن اشاره کرد و نوشت: تیم امنیت ملی بولتون مستقیما در شکل دادن به رخداد جبل الطارق، نقش داشته‌است. این رسانه در ادامه گزارش خود تصریح کرد که این ظن وجود دارد که سیاستمداران [حزب]محافظه‌کار که به انتخاب یک نخست‌وزیر جدید برای رسیدن به قدرت و برگزیت سرگرم بوده‌اند، به دام آمریکایی‌ها افتاده‌اند. گاردین به نقل از روزنامه ال پاییس درباره نقش تیم بولتون در افزایش تنش ها میان ایران و انگلیس و توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل الطارق اشاره کرد و افزود: «گریس۱» که با پرچم پاناما حرکت می‌کرد، از ماه آوریل که در ساحل ایران لنگر انداخته بود، تحت نظر ماهواره‌های ایالات متحده قرار داشت. این ابرنفتکش که مملو از نفت خام بود، برای عبور از کانال سوئز بیش از حد بزرگ بود و باید با دور زدن «دماغه امید نیک» به سمت مدیترانه می‌رفت. بنابر این گزارش، آمریکا ۴۸ ساعت پیش از نزدیک شدن این نفتکش به اروپا، رسیدن آن را به اسپانیا اعلام کرده و نیروی دریایی اسپانیا نیز آن را زیر نظر گرفته اما اقدامی برای توقیف آن انجام نداده است. این گزارش می‌افزاید: «به هر حال، بولتون به مادرید اتکا نکرده بود. آمریکا، بریتانیا را در جریان قرار داده بود و درنهایت پس از نزدیک شدن کشتی به جبل الطارق، نیروهای ویژه ارتش انگلیس، «مشخص نیست به دستور چه کسی در لندن»، به کشتی حمله کرده‌اند. گاردین در پایان گزارش خود تصریح کرد: شرط‌بندی بولتون پاسخ داده است. انگلیس...در خط مقدم تقابل واشنگتن با ایران قرار گرفته است...توافق هسته‌ای در آستانه فروپاشی است و لندن به تهدید ایران به «تبعات جدی»، آن هم بدون آن که بداند نتیجه این اقدام چیست، کورکورانه دارد به ساز جنگی بولتون، می‌رقصد. «سیمون تیزدال» هم در روزنامه انگلیسی آبزرور تأکید کرد که این «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا بود که به منظور مجازات ایران انگلیس را در دام خطرناکی انداخت. دیروز همچنین روزنامه «ساندی تلگراف» در کاریکاتوری تلاش کرد نشان دهد که در منازعه ای که سران دولت انگلیس با ایران به راه انداخته اند، ترامپ به سلامت درحال حفظ منافع کشورش است.
ظریف: بولتون، ناامید از جنگ با ایران، تلاش کرد انگلیس را به باتلاق بکشد


درهمین حال، ظریف در توئیتی نوشت که جان بولتون بعد از ناکامی در کشاندن ترامپ به جنگ قرن(با ایران) و به دلیل ترس از فروپاشی تیم «ب»، در حال  پخش کردن سم خود به سمت بریتانیاست به این امید که این کشور را به یک باتلاق بکشاند. وزیر امور خارجه در ادامه هشدار داد که فقط احتیاط و آینده‌نگری می‌تواند چنین ترفندهایی را خنثی کند.
سردرگمی انگلیس
با این حال به نظر می رسد مقامات دولت انگلیس نیز که با طناب پوسیده بولتون به چاه افتاده اند راهبرد مشخصی را برای خروج از این باتلاق نیافته اند.
پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز دولت این کشور نشستی فوق العاده برگزار کرد که جزئیات زیادی از آن منتشر نشد ولی وزیرخارجه این کشور ضمن تأکید بر حل دیپلماتیک این موضوع از تلاش برای رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق(گریس1) سخن گفته بود و از سوی دیگر طی نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل از ایران شکایت کرد. دولت انگلیس همچنین از کشتی های خود خواسته است که فعلا از تردد در تنگه هرمز خودداری کنند، وضعیتی که به نظر می رسد نمی تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. معاون وزیر دفاع این کشور گفته که «باید راه حلی برای مسئله نفتکش پیدا شود» و لندن هم «توان نظامی کافی» برای اسکورت تمامی کشتی هایش ندارد.