عضو ارشد کنگره آمریکا اختلاف نظر کاخ سفید درباره ایران را افشا کرد

رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نظر غالب ترامپ را پرهیز از جنگ با ایران دانست و گفت بین ترامپ، پمپئو، شورای امنیت ملی و کارکنان وزارت خارجه درباره ایران اختلاف نظر وجود دارد.
‌آدام شف در نشست امنیتی اندیشکده آسپن این مطلب را با توجه به تنش‌های اخیر در خلیج فارس و در پاسخ به پرسش مجری برنامه مطرح کرد.
وی افزود: من فکر نمی‌کنم بخش بزرگی از ایران و همین‌طور رئیس جمهوری آمریکا خواستار جنگ باشند اما خطر بزرگتر این است که ما به طور سهوی در مسیر جنگ قرار گیریم و البته این مختص ایران نیست و روسیه هم اینگونه است.
عضو ارشد مجلس نمایندگان آمریکا درباره توقیف یک کشتی انگلیسی ازسوی ایران هم گفت: ما باید با متحدانمان برای حفاظت از کشتیرانی در تنگه هرمز گرد هم آییم. اما باید بدانیم که ایران برای چه این کار را می‌کند؟


شف افزود: آنها درجه تفرقه ما را از متحدانمان افزایش داده‌اند تا به ما فشار آورند که تحریم‌ها را کاهش دهیم. این هدف آنها است. من فکر می‌کنم هدف ما هم باید این باشد که اتحادمان را با متحدانمان حفظ کنیم و این تشنج و اقدامات تحریک آمیز را کم کنیم که ممکن است ما را به سمت یک درگیری بکشاند.
وی با تاکید بر اینکه باید به یک مسیر دیپلماتیک با ایران بازگردیم، ادامه داد: وقتی نخستین اقدام علیه نفتکش‌ها در هرمز رخ داد، ایران باید پاسخگو می‌شد اما نتوانستیم متحدانمان را در این مساله مشارکت دهیم و نتوانستیم آنها را گرد هم آوریم.
رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: دلیل اینکه متحدانمان برای ایجاد یک ائتلاف در محافظت از کشتیرانی به ما نپیوستند که البته در نهایت فکر می‌کنم انجام خواهد شد چرا که آنها مجبورند از کشتی‌های خود محافظت کنند، این است که آنها نتوانستند شواهدی دال بر حمله ایران به این کشتی‌ها بیابند.
شف اظهار کرد: دستگاه‌های اطلاعاتی ما پیش‌بینی کرده بودند که این کار بایستی توسط ایران انجام شده باشد اما متحدانمان این کار را نکردند. متحدانمان می‌خواستند بدانند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است به ویژه در زمانی که رئیس جمهوری از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است. آنها فکر می‌کردند که از آنها خواسته می‌شود که ارتش خود را مجهز کنند و به جنگ با ایران بروند.
وی تصریح کرد: این دقیقاً همان چیزی است که درباره وقوع آن هشدار داده ایم. ما نیاز داریم که راه دیپلماتیکی برای کاهش تنش بیابیم. اما مشکل این است که چرا که ما از توافق هسته‌ای ایران خارج شدیم، درحالی که ایران آن را اجرا می‌کند. عضو مجلس نمایندگان آمریکا و مخالف جدی سیاست‌های دونالد ترامپ یادآور شد: اکنون این سوال مطرح است که اگر شما به توافق جدید دست یابید چه تضمینی وجود دارد که دولت بعدی از آن خارج نشود.
شف در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر اینکه اگر آمریکا تحریم‌ها را به طور دائمی بردارد، پروتکل الحاقی را به تصویب می‌رسانند، گفت: من به طور قطعی از توافقی حتی کوچک با ایران استقبال می‌کنم، اگر ایران به سمت تصویب پروتکل الحاقی براساس برنامه تنظیم شده برود، ما با شل کردن برخی تحریم‌ها موافق خواهیم بود.
وی ادامه داد: نگرانی بزرگ من این است که مذاکره درباره برجام سال‌ها طول کشید، دستیابی به برخی توافق‌ها با ایران نمی‌تواند یک شبه اتفاق بیفتد به خصوص با توجه به پیامدهایی که اکنون با آن مواجهیم. من خواستار انجام این کار هستم و بسیار هم استقبال می‌کنم اما آنها با توجه به آنچه که رخ داده است، این کار را ترک خواهند کرد.
رئیس کمیته اطلاعات مجلس آمریکا در پاسخ به اینکه آیا فشار حداکثری ایران را به میز مذاکره می‌آورد گفت: در تئوری هر چیزی ممکن است اما از نظر من تحریم‌های اعمال شده ازسوی مقامات آمریکا، شهروندان عادی را مورد گزند قرار داده است و به نظر من بیشتر از آنی که انتظار می‌رفت در غیاب حمایت بین‌المللی انجام شود، مورد گزند قرار داد.
شف افزود: سوال جدی این بود که این تحریم‌ها چگونه می‌تواند بدون همراهی متحدانمان موثر باشد. پیامد ناگوار دیگر این بود که اروپا، چین، روسیه و دیگران پیشرفت‌هایی در زمینه تجارت و امور بانکی بدون دخالت آمریکا داشته باشند.
وی ادامه داد: تحریم‌ها واقعاً ابزار قدرتمندی هستند که ما باید بر کشورهایی اعمال کنیم که می‌خواهیم در مدت کوتاهی به جنگ با آنها برویم؛ تلاش کشورها برای دور زدن تحریم‌ها در طولانی مدت هم مشکل دیگر آن است.
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اضافه کرد: با این حال، تحریم‌هایی که ما به طور کاملاً یکجانبه اعمال کرده‌ایم برای فلج کردن اقتصاد ایران خیلی موثر بوده‌اند. این مساله توجه آنها را به دیپلماسی معطوف می‌کند اما می‌گویند به عقب باز نخواهیم گشت جایی که ما در برجام بودیم، به تعهداتمان عمل کردیم و به بازرسان هم اجازه دادیم تا از تاسیسات هسته‌ای ما به طور بی‌سابقه‌ای بازرسی داشته باشند.
رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا هم گفت: من به طور عمیق درباره جنگ با ایران نگران هستم. چند هفته پیش اگر دستور توقف صادر نمی‌شد ما حمله به ایران را شاهد بودیم.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی: ساخت 30 هزار مسکن روستایی آسیب‌دیده از سیل آغاز شد فتاح از کمیته امداد رفت، بختیاری رئیس شد محمود عباس: فلسطینیها هرگز معامله قرن را نمی‌پذیرند وزیر صنعت، معدن و تجارت: در جنگ اقتصادی نقش فولاد مبارکه بسیار مهم است جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر وزیر نفت: توقیف نفت‌کش‌ها تاثیری در فروش نفت ایران نداشته است مدیر اداره صادرات بانک مرکزی: اقتصاد کشور را طی 4 ماه اخیر بدون نفت مدیریت کردیم جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر دکتر ظریف در نشست وزیران امور خارجه جنبش عدم تعهد: دولت آمریکا در صدد است توافق هسته‌ای را به ورطه شکست بکشاند اعترافات «جک استراو»؛ ایرانی‌ها حق دارند از «روباه استعمارگر» خشمگین باشند عضو ارشد کنگره آمریکا اختلاف نظر کاخ سفید درباره ایران را افشا کرد انگلیسی‌ها در اعتراض به بریگزیت و نخست‌وزیری جانسون به خیابان آمدند رابطه سکوت مسئولان با ثبات اقتصادی کشور اعترافات «جک استراو»؛ ایرانی‌ها حق دارند از «روباه استعمارگر» خشمگین باشند پایان عملیات عمرانی منطقه یک آزادراه تهران- شمال شهادت 2 نفر از حافظان امنیت در سراوان 200 مهدکودک در مساجد کشور راه‌اندازی شد جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر جهانگیری جلسه بررسی مسائل و مشکلات کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران: تولید کاغذ داخلی در دستور کار چهار وزیر