پرونده‌های سلطان‌های اقتصادی حاصل کشفیات وزارت اطلاعات است

گروه سیاسی/ وزیر اطلاعات می‌گوید، این وزارتخانه بیشترین سهم را در کشف رانت‌ها و سلاطین مفسد اقتصادی دارد. او این حرف را دیروز در جلسه با فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس مطرح کرده، فراکسیونی که مشخصه اصلی آن قرار گرفتن اعضایش در طیف مخالفان دولت است. با این ترکیب به نظر می‌رسد سخنان دیروز محمود علوی در جمع این نمایندگان پاسخی روشن به انتقادات رو به افزایش ماه‌های اخیر آنها باشد. از جمله در چند هفته گذشته جمعی از اعضای همین فراکسیون ادعاهای سنگین و خبرسازی از بروز فساد در برخی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولت مطرح کردند.
آن طور که حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون ولایی هم به «خانه ملت» گفته دغدغه اصلی حاضران در جلسه مشترک با وزیر اطلاعات بحث مفاسد اقتصادی بوده. حاجی‌بابایی با بیان اینکه نمایندگان باید بر اهمیت و اولویت مدیریت پیشگیرانه بر مدیریت مقابله تأکید کنند و وزارت اطلاعات باید در حوزه مدیریت پیشگیرانه بیشتر متمرکز باشد، تأکید کرد و گفت که: «ضرورت مقابله و برخورد جدی با فضاسازی‌های بی اساس بخصوص در حوزه پولشویی نیز از دیگر موارد مورد تأکید نمایندگان بود.» به گفته رئیس فراکسیون ولایی «از دیگر سؤالات نمایندگان این بود که چرا نقش وزارت اطلاعات در پرونده خصوصی‌سازی‌ها کم رنگ است؟ و اگر مجموعه وزارت ورود دقیق‌تری داشت حداقل به این نحو عمل نمی‌شد. همچنین نمایندگان ریشه اصلی مشکلات اقتصادی کشور را نقش نفوذ و نفوذی‌ها دانستند و تأکید کردند که باید وزارت در این حوزه جدی وارد عمل بشود.» بر اساس آنچه که خانه ملت از جلسه دیروز گزارش کرده، محمود علوی در پاسخ به سؤالات انتقادی نمایندگان ولایی مجلس به دفاع از عملکرد وزارت اطلاعات پرداخته و از جمله گفته که «در زمینه مبارزه با مواد مخدر سراغ دانه درشت‌ها رفته‌ایم و آن‌ها در رصد اطلاعاتی ما هستند.» او افزوده است: «اکثر پرونده‌های رانت‌ها و سلطان‌های اقتصادی حاصل کشفیات وزارت اطلاعات است. در زمینه خصوصی سازی‌ها ورود داشتیم و بعضاً با گزارشات وزارت برخی از آن‌ها کنسل شد.» علوی ادامه داده که: «در قانون تعیین صلاحیت‌ها، وزارت اطلاعات نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند اما رئیس دستگاه می‌تواند نظر مخالف خود را اعلام کند که در این زمینه خلأ قانونی داریم.» وزیر اطلاعات گفت: «دشمن دنبال اختلاف افکنی بین مجموعه‌های امنیتی نظام است که در این زمینه باید مراقب باشیم.»
محمود علوی البته دیروز جز اینها درباره مسائل دیگری و از جمله تأیید صلاحیت محمدعلی نجفی برای شهرداری تهران هم پاسخ گفت. آن طور که محمدعلی پورمختار به ایسنا گفته، «یکی از این موضوعات سؤالاتی پیرامون کم و کیف تأیید صلاحیت آقای نجفی برای شهرداری بود مبنی بر اینکه چرا با وجود اینکه او سابقه دستگیری در سال ۹۲ را داشته است از سوی وزارت اطلاعات برای شهرداری تأیید صلاحیت شد.» به گفته پورمختار، «وزیر اطلاعات توضیحاتی در این باره ارائه کرد که ماحصل صحبت‌های ایشان این بود که اگر در آن شرایط هر فرد دیگری هم جای آقای نجفی کاندیدا بود، وزارت اطلاعات او را تأیید صلاحیت می‌کرد، لذا  این کار بنا به دلایلی صورت گرفت. وزیر اطلاعات در توضیح هم یک مثالی زد مبنی بر این که حضرت علی (ع) یک والی را منصوب کردند که او سابقه بدی نداشت. اما وقتی منصوب شد دچار انحراف گردید. در قضیه آقای نجفی هم این اتفاق رخ داد که وزارت اطلاعات با این رویکرد او را تأیید صلاحیت نمود.»



بـــــرش
مستند شناسایی و دستگیری جاسوسان امریکایی  امروز پخش می‌شود

وزیر اطلاعات همچنین در حاشیه جلسه دیروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران گفت: در زمینه‌های زیادی جاسوسان امریکایی و جاسوسان سرویس‌های بیگانه را در مراکز حساس مختلف شناسایی کردیم و آنان را پس از دستگیری به دستگاه قضا تحویل دادیم. علوی افزود: جزئیات شناسایی و دستگیری این جاسوسان امریکایی امروز (دوشنبه) از طریق مستندی که تهیه شده است به اطلاع مردم می‌رسد. وی ادامه داد: سربازان گمنام امام عصر(عج) همیشه در حال حماسه آفرینی هستند و مجاهدت خاموش آنان به کشف یک سلسله توطئه‌ها در زمینه‌های جاسوسی در حوزه‌های ضد تروریسم، ضد مفاسد اقتصادی و سایر زمینه‌ها منتهی می‌شود که بسیاری از آنها زمان گفتنش فرا نرسیده است، اما در زمینه ضربه به جاسوسان سیا زمانش فرا رسیده است که امروز به استحضار مردم شهیدپرور و بزرگوار ایران اسلامی خواهیم رساند.