سیاهه جرایم کشتی انگلیسی

پس از توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز، مقامات کشورمان   و حقوق دان های مختلف با اشاره به چهار تخلف  نفتکش انگلیسی  ، توقیف آن را مطابق با قوانین بین المللی دانستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر روز جمعه یک فروند نفتکش  انگلیسی را هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی و بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف کرده بود. پس از اعلام خبر توقیف کشتی انگلیسی برخی منابع رسانه ای، از توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر توسط نیروهای مسلح ایران خبر داده بودند که ایران چنین خبری را تکذیب کرد. با این حال لندن به کشتی های خود هشدار داد که فعلا از عبور از تنگه هرمز خودداری کنند. در همین باره ظریف در توئیتی تأکید کرد که برخلاف دزدی دریایی در تنگه جبل‌الطارق، اقدام ما در خلیج فارس اجرای قوانین بین‌المللی کشتیرانی دریایی است. وی ضمن اشاره به این که ایران امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را تأمین می کند، افزود: انگلیس باید شریک (جرم) بودن در تروریسم اقتصادی آمریکا را متوقف کند.وحید حاجی پور کارشناس مسائل حقوقی هم درباره قانونی بودن اقدام ایران به سیستم VTS(مرکز کنترل دریایی )اشاره کرد و گفت: تمامی کشتی ها که از آب های سرزمینی کشوری عبور می کنند باید اطلاعات خود را در این سیستم ثبت کنند اما نفتکش انگلیسی با خاموش کردن سیستم AIS(سیستم شناسایی اتوماتیک اطلاعات) با مرکز کنترل دریایی هرمزگان همکاری نکرده است و برای این نفتکش سه پیام هشدارآمیز ارسال شد. او با تشبیه این اقدام به ورود خودرویی بدون پلاک و هویت به یک سرزمین نوشت که طبق قاعده، VTS دوبار به کشتی هشدار می دهد و پس از آن گارد ساحلی کشتی را به ساحل می برد.
 توقیف نفتکش انگلیسی پس از برخورد با کشتی صیادی ایران
ا...‌مراد عفیفی‌‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان درباره علت توقیف نفتکش «استینا ایمپرو» در تنگه هرمز از دومین دلیل این توقیف سخن به میان آورد و گفت: این شناور تانکر در مسیر تردد خود در تنگه هرمز، با یک فروند شناور صیادی برخورد می‌کند. وی افزود: پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر نقض قوانین بین‌المللی دریانوردی و تمکین نکردن و پاسخ شناور مذکور به تماس‌های صورت گرفته، نفتکش انگلیسی با هماهنگی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت شد تا ابعاد مختلف حادثه توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به دقت بررسی شود. همچنین یک مقام مطلع در سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباره دیگر دلایل توقیف این نفتکش  به ایسنا گفت: این کشتی با وارد کردن پسماند نفت موجود در مخازن خود موجب ایجاد آلودگی شدید و لطمه زدن به محیط زیست خلیج فارس به عنوان یک دریای بسته شده است. از سوی دیگر یک منبع آگاه نیز در گفت و گو با فارس «بی توجهی به قوانین و مقررات دریایی» را علت توقیف این نفتکش ذکر کرد و گفت: این کشتی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرد و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد. وی تأکید کرد که این نفتکش به هیچ کدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است. در همین حال سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه هم روزگذشته درباره جزئیات این موضوع گفت که نفتکش انگلیسی تحت اسکورت ناوچه جنگی بریتانیا بود و با بی‌توجهی به قوانین و مقررات دریایی و در مسیر معکوس در حال ورود به تنگه هرمز و برخورد احتمالی با کشتی های دیگر قرار داشت. سخنگوی سپاه همچنین با اشاره به بی توجهی این کشتی به هشدارها و تذکرات یگان دریایی سپاه و حتی مقاومت و نیز دخالت ناوچه جنگی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان و به پرواز در آوردن دو فروند بالگرد، تأکید کرد این نفتکش با قاطعیت و سرعت عمل نیروهای خودی متوقف و برای بررسی ها و اقدامات لازم قانونی به لنگرگاه ساحلی هدایت شد. پس از اعلام خبر توقیف نفتکش استینا، دولت انگلیس جلسه اضطراری برگزار کرد که جزئیاتی درباره آن منتشر نشد. با این حال وزیر خارجه انگلیس این اقدام را نمایانگر علایم نگران کننده دانست و ادعا کرد که احتمالاً ایران مسیر خطرناک رفتار غیرقانونی و ثبات زدا را برگزیده است. وی درعین حال تأکید کرد : واکنش ما حساب شده اما قدرتمند خواهد بود. هانت در ادامه افزود: در حال تلاش برای حل مشکل نفتکش گریس یک که حامل نفت ایران بوده و در جبل الطارق توسط این کشور توقیف شده،هستیم. انگلیس همچنین کاردار سفارت ایران در لندن را نیز احضار کرد. همچنین جرمی هانت در تماس تلفنی با ظریف گفت و گو کرد. دو طرف در این گفت وگو بر یافتن راه حل های قانونی و پرهیز از افزایش تنش تاکید کردند.رئیس جمهور آمریکا هم در موضع خود تأکید کرد که با انگلیس درباره این توقیف نفتکش گفت و گو خواهدکرد. وزارت خارجه آلمان و فرانسه هم در مواضع جداگانه ضمن اعلام همبستگی با انگلیس خواستار آزادی کشتی توقیفی شدند.
عربستان کشتی ایرانی را آزاد کرد


در این میان انتشار یک خبر دیگر درباره یک کشتی ایرانی که مدتی در یکی از بنادر عربستان  متوقف شده بود نیز جالب توجه است .به گزارش نورنیوز  عربستان کشتی ایرانی با نام «Happyness 1» را که روز سه شنبه 10 اردیبهشت در پی ایجاد نقص فنی بالاجبار به بندر جده منتقل شده  و با وجود رفع نقص اجازه ترخیص نیافته بود، آزاد کرد که این کشتی همراه با تمام کارکنان خود در حال بازگشت به کشورمان است.
 
شوخی های توئیتری
یکی از هشتگ های پرکاربرد درواکنش به اقدام  ایران  «#نفتکش_انگلیس» بود که تا رده چهارم هشتگ های داغ هشت ساعته توئیتر هم رشد کرد. در ادامه برخی از شوخی های کاربران با این ماجرا را می خوانید:
 * یعنی ملکه خبیث بریتانیای کبیر فکرش رو هم نمی‌کرد روزی برسه به خاطر ریختن آشغال توی آب، گوشمالی بشه.
* ‏الان نفتکش ها تو جهت مخالف تنگه هرمز برای نفتکش هایی که میان چراغ میزنن و با دستشون چراغ گردون نشون میدن.
* الان انگلیسیا بین خودشون دارن‌ میگن  سمت خلیج فارس نرید، بگیر بگیره. نفت اگه دارید تو صندوق جای زاپاس جاساز کنید میگیرنتون.
*  میگن یه نفتکش انگلیسی وایساده سر دریای عمان سوت می‌زنه میگه تنگه هرمز نفتکش بگیریه دور بزنین.
*  برای اطلاع لحظه به لحظه از سرنوشت نفتکش‌های خود، عدد یک را به ما پیامک کنید؛ هر پیامک فقط ۵۰۰۰ ریال.