آقا گفتند در طنز، انقلابی و خوش‌برخورد باشید

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: این جملات بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری به نقل از یکی از طنزپردازان انقلابی در دیدار با جمعی از فعالان این عرصه است که روز پنج شنبه انجام گرفته است. عمده زمان این جلسه که حدود ۵/ ۲ ساعت به طول انجامید به غیر از شعرخوانی، به طرح دیدگاه‌هایی پیرامون نشریات طنز و جایگاه طنز مکتوب در کشور که با چالش همراه شده، اختصاص داشت.
محمدرضا شهبازی چهره طنزپرداز و فعال در رسانه‌ها که یکی از حاضران در جلسه بوده در کانال شخصی اش روایتی از این دیدار صمیمانه را نوشته است که در ادامه می‌خوانید: «حضار حرف‌های خوبی مطرح کردند، از اینکه گرایش کارشناسی ارشد طنز در رشته ادبیات ایجاد شد تا اینکه امور طنزپرداز‌ها افتاده دست سیاستمدار‌ها و...، اما چند دقیقه مانده به اذان... به عنوان آخرین نفر حرف زدم. اولش گفتم واقعیتش الان دردِ جذب قشر خاکستری نهاد‌های فرهنگی را بیچاره کرده. همه افتاده‌اند به هر ضرب و زوری که شده این قشر را جذب کنند و به همین خاطر از خیلی چیز‌ها هم کوتاه آمده‌اند که بر اساس مبانی و فرمایشات خود شما و حتی آنچه خود تجربه کرده‌ایم راهش این نیست. عرض کردم تجربه خود ما چیز دیگری است، مثلاً در محافل «طنز» هر چقدر صریح‌تر شدیم در پرداختن به سوژه‌های انقلابی و مواضعمان انقلابی‌تر شد، هم مخاطبمان بیشتر شد هم تنوع و تکثر پیدا کرد. بعد گفتم آقا جان! من یک نقل قولی شنیدم از شما که ظاهراً در دیدار با دوستان اوج فرموده‌اید آدم ساختن مهم‌تر از فیلم ساختن و اینهاست. (آقا سر تکان دادند). اما الان یک بدبختی‌ای که داریم این است که نهاد‌های فرهنگی که رسماً بودجه جمهوری اسلامی را می‌خورند و تابلوی جمهوری اسلامی بالای سرشان است، کاری به بچه‌های حزب‌اللهی جوان و تازه‌کار ندارند. فرصت پیشرفت به این‌ها نمی‌دهند. همه دارند روشنفکر‌ها را جذب می‌کنند! یک کم هم حزب‌اللهی‌ها را جذب کنید! گفتم الان یک جوان تازه‌کار که می‌خواهد چیزی تولید کند او را و تولید او را مقایسه می‌کنند با یک آدم کارکشته جبهه روشنفکری. انگار نه انگار که همان آدم کارکشته ۲۵ سال قبل کار ضعیف می‌ساخته و کلی راش حرام کرده و کلی بودجه صرفش شده تا الان شده این... گفتم آن‌وقت همین نهاد‌های فرهنگی فرداروز در می‌مانند که با فلان سلبریتی چه کار کنند. دیگر داشت اذان می‌شد... عذرخواستم بابت صراحت و تصدیع و تمام کردم. آقا گفتند حرف‌های شما درست است، اما راهش گله و شکوه نیست. راهش همین است که شما جوان‌های مومن کار کنید و راه باز کنید و... بعدتر که شروع کردند به صحبت [ضمن اشاره به عرایض بنده]... گفتند حرف‌های ایشان درست بود. در تقویت جریان انقلابی و مومن صریح باشید. ما طرفدار عناصر انقلابی پیشرو هستیم. گفتند البته این معنایش طرد بقیه نیست، نه! با همه با روی خوش برخورد کنید.»
بعد از جلسه و قبل از نماز که فرصت شد رفتم جلو، گفتم آقا حالا ما یک کم گلایه می‌کنیم، اما با بچه‌های باشگاه (باشگاه طنز انقلاب) با یک اشاره شما حرکت می‌کنیم و کار می‌کنیم... آقا لبخند زدند و گفتند که «در جریان هستم، کار‌های شما رو شنیدم.»
عباس احمدی یکی دیگر از شعرای طنزپرداز حاضر در دیدار با رهبر انقلاب در همین رابطه به فارس می‌گوید: به نظر من در شرایط کنونی صرف حدود دو ساعت زمان از سوی رهبر انقلاب برای شاعران ارزشمند است، در این دیدار ابتدا برخی از شاعران نظرات و نقد‌های خود را در راستای برخی مسائل پیرامون شرایط طنز در کشور ارائه کردند و برخی از شاعران نیز اشعار طنز خواندند. احمدی ضمن اشاره موارد مطرح شده در این دیدار می‌افزاید: رهبر انقلاب در این دیدار به هجونویسی بر ضد دشمنان انقلاب تأکید کرده و فرمودند: «دشمنی ۲۰۰ساله انگلیسی‌ها با ایران فرصتی را فراهم کرده و شاعران باید به این عرصه ورود کنند.»
وی افزود: معظم‌له در بخش دیگری از سخنانشان فرمودند: «ما با نقد و انتقاد مشکلی نداریم و طنزپردازان باید وارد عرصه‌های مختلف شوند.»