فرهنگ را نمی‌توان در عرصه رقابت گذاشت



محمدرضا درویشی
آهنگساز، مؤلف و پژوهشگر موسیقی


دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با موضوع منظومه‌های تغزلی و عاشقانه به دبیری احمد صدری ۱۶ تا ۱۹ آبان ماه در کرمان برگزار می‌شود. دومین جلسه شورای سیاستگذاری این جشنواره بزرگ موسیقی نواحی هفته گذشته با حضور احمد صدری (دبیر جشنواره)، محمد الله یاری(مدیر کل دفتر موسیقی)، علی ثابت نیا (مدیر عامل انجمن موسیقی ایران) و محمدرضا درویشی در کرمان برگزار شد.

ظاهراً برگزارکنندگان دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران براین نظرند، این دوره ازجشنواره به نسبت سال‌های گذشته متفاوت‌تر برگزارشود و من نیزبا این پیشنهاد هم عقیده هستم چرا که اگر قرار باشد جشنواره موسیقی نواحی کما فی السابق مانند گذشته به کار خود ادامه دهد دیگر حضور من ضرورتی نخواهد داشت.
جشنواره موسیقی نواحی بستری برای حضور جوانان مستعد درزمینه موسیقی است و به اعتقاد من اگر امروزه بخش اندک باقی مانده از موسیقی نواحی مورد توجه و اهمیت قرار گرفته است بذرش از همان سال‌ها و بواسطه حضور پررنگ دانشجویان کاشته شده است بنابراین حضور قشر جوان و دانشجویان در این قبیل جشنواره‌ها بسیار حائز اهمیت است. در این دوره از جشنواره نیز جوانانی از مناطق مختلف ایران شرکت می‌کنند. همچنین استادان بزرگ این حوزه که تعداد اندکی از آنها در قید حیات هستند حضور خواهند داشت. نکته دیگر حضور خاندان‌های بزرگ موسیقی نواحی است که به آنها چکیده‌‌کارمی گوییم؛ این افراد نسل در نسل در حفظ و نگاهداری موسیقی نواحی ایران تلاش کرده‌اند. البته درحال حاضر 4-5 خاندان را پیدا کرده‌ایم و سعی می‌کنیم دیگر خاندان‌های موسیقی نیز به این جشنواره دعوت شوند تا از اجرای این بزرگان بهره‌مند شویم و در پایان از تمامی شرکت‌کنندگان چه جوانان و چه پیشکسوتان این عرصه تجلیل به عمل می‌آید.
همچنین دراین دوره از جشنواره 60دانشجوی اتنوموزیکولوژی زیر عنوان ورک شاپ دعوت می‌شوند و زیر نظرمریم قره سو فعالیت خواهند داشت.
درسال‌هایی که دراین جشنواره به‌عنوان دبیرحضور داشتم و فعالیت می‌کردم جشنواره موسیقی نواحی ایران به‌صورت رقابتی برگزارمی‌شد و داوران آن عمدتاً ازخود استان‌ها انتخاب می‌شدند و نظرات اصلی برعهده آنها بود اما این اشتباه اصلاح شد و براین نظرم جشنواره موسیقی نواحی نباید به‌صورت رقابتی برگزارشود چرا که فرهنگ را نمی‌توان در عرصه رقابت و مسابقه گذاشت به این دلیل که نگاه رقابتی سبب می‌شود بازنده دچار سرخوردگی شود. اما دردومین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره، جواد وفایی استاندار کرمان خواستاراین بود که مسئولان استانی حداکثر تلاش و حمایت خود را در هرچه بهتر برگزار شدن این جشنواره داشته باشند. دراین جلسه همچنین بودجه پیشنهادی این جشنواره مطرح شد و امیدوارم این بودجه پیشنهادی مورد قبول استاندار کرمان که انسانی خوش‌اخلاق وعملگرا است و همچنین نهادهای ذی‌ربط قراربگیرد. جشنواره موسیقی نواحی که حالا به دوازدهمین دوره خود رسیده است، جشنواره‌ای‌ است که هدفش تا به امروز حضور و تشویق جوانان است.
من طی چهارسالی که دبیری این جشنواره را برعهده داشتم و در واقع آغاز به کار این جشنواره را به‌دست گرفتم، تلاشم براین بود جشنواره را به شکل متعالی آن برسانم و حالا حاضر نیستم در یک هواپیمای تک موتوره سمپاش بنشینم. من از برگزارکنندگان این جشنواره تقاضا داشتم به لحاظ مالی جشنواره را حمایت کنند تا درحد بسیار خوب برگزار شود درغیر این صورت اگر با افکار من همسو نباشد ترجیح می‌دهم از حضور در این جشنواره کناره‌گیری کنم. برای بهترشدن جشنواره موسیقی نواحی بایستی از حضور جوانان و نسل امروز موسیقی حمایت شود و آنها را تشویق کرد چرا که پیرمرد‌ها و پیشکسوتان این موسیقی مانند برگ‌های پاییزی روز به روز از شاخه موسیقی جدا می‌شوند و جوانان هستند که ادامه دهنده و رهروی پیشینان خواهند بود.