ایران اعلام کرد به زودی شواهد کذب بودن ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت

ناکامی کاخ سفید در جنگ پهپادها
گروه ایران و جهان - دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که ناو «یواس‌اس باکسر» آمریکایی یک فروند پهپاد ایرانی را در فاصله یک کیلومتری این ناو هدف قرار داده و سرنگون کرده است. او سپس گفت که این هواپیمای بدون سرنشین هشدارهای ناو ما را نادیده گرفته و دست به اقدامی تحریک‌آمیز در برابر نیروهای آمریکا در خلیج فارس زده است.
بلافاصله پس از این سخنان محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، طی گفت‌و‌گویی با نشریه نشنال اینترست گفت که در تماسی که با تهران داشته است، هیچ اطلاعاتی در‌خصوص هدف قرار گرفتن پهپادمان وجود نداشته و ما نمی‌‌دانیم این پهپاد سرنگون شده ادعایی متعلق به چه کسی است. ظریف همچنین در این خصوص با بیان اینکه افزایش حضور آمریکا در منطقه کمکی به امنیت آن نمی‌کند، تصریح کرد: خلیج فارس یک محدوده کوچک آبی است و نمی‌توانید یک انباشت ترافیکی داشته باشید بدون اینکه اتفاقی بیفتد.
از سوی دیگر در حالی که اوایل بامداد روز گذشته جاناتان هافمن سخنگوی وزارت دفاع آمریکا بدون اینکه اشاره‌ای به پهپاد ایرانی بکند، اعلام کرده بود که یک هواپیمای بدون سرنشین پس از نزدیک شدن به محدوده تهدیدآمیز هدف حمله قرار گرفته است، عباس عراقچی معاون وزارت خارجه کشورمان در پیامی توئیتری در واکنش به این ادعا نوشت: ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یو‌اس‌اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!


سپاه شواهد کذب ادعای آمریکا را افشا می‌کند
از سوی دیگر صبح دیروز روابط عمومی سپاه پاسداران با تکذیب ادعای آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه «یو‌اس‌اس باکسر» آمریکایی که مدعی سرنگون ساختن یک پهپاد ایرانی در روز پنجشنبه بر فراز تنگه هرمز شده است را منتشر خواهیم کرد تا دروغ و بی‌پایه و اساس بودن این ادعا در معرض افکار عمومی جهانیان قرار گیرد.
این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.
بازی نفتکش‌‌ها
ادعای سرنگونی هواپیمای بدون سرنشین ایرانی بر فراز تنگه هرمز در حالی صورت می‌گیرد که طی یک ماه گذشته در راستای حملات مشکوک به چند نفتکش در دریای عمان، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک فروند پهپاد آمریکایی را در نزدیکی‌های کوه مبارک و در تنگه هرمز سرنگون کرد. پس از این اقدام آمریکایی‌ها مدعی شدند که این پهپاد در آب‌های بین‌المللی قرار داشته و ایران نیز با اعلام نقض حریم هوایی خود و با نشان دادن مسیر حرکت این پهپاد، اعلام کرد که این پرنده بدون سرنشین با نقض حریم هوایی ایران توسط یگان پدافندی سپاه هدف قرار گرفته است. پس از این ماجرا و در حالی که آمریکایی‌ها این اقدام را حمله به نیروهای خود در خلیج فارس تلقی می‌کردند، دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری این کشور مدعی شد که طرح حمله به سه پایگاه موشکی ایران روی میز بوده که وی ده دقیقه قبل از عملیات، دستور توقف آن را صادر کرده است.
در این میان برخی از ناظران معتقد بودند که ایالات متحده قصد داشته این موضوع را در افکار عمومی داخلی به گونه‌ای جلوه دهد که نشانی از شکست این کشور در قبال ایران نباشد. پس از این ماجرا و در حالی که ایران اعلام کرد هرگونه تجاوز به حریم دریایی و هوایی با پاسخ قاطع روبه‌رو خواهد شد و آمریکا نیز ضمن دامن نزدن به این موضوع سعی در قرار دادن آن در بوته فراموشی داشت، به ناگهان دولت محلی جبل‌الطارق که تحت قیمومیت انگلستان قرار دارد، یک سوپر تانکر حامل دو میلیون تن نفت ایران را به بهانه نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف کرد. هر چند ایران این اقدام را دزدی دریایی دانسته و با بیان اینکه باید این نفتکش به زودی آزاد شود، اعلام کرده است که چنین اقدامی بدون پاسخ نخواهد ماند، روز گذشته دادگاه عالی جبل‌الطارق 30 روز دیگر توقیف کشتی گریس 1 را تمدید کرد. انگلیسی‌ها پس از این حرکت، مدعی شدند که مقصد این نفتکش به سمت سوریه بوده و به همین دلیل و بنا بر نقض تحریم‌های اروپا علیه سوریه اقدام به توقیف این نفتکش کرده‌‌اند؛ امری که بر خلاف موازین حقوق بین‌الملل بوده و طبق عرف آن، اروپا نمی‌تواند به تحریم‌های خود علیه یک کشور ماهیت فراسرزمینی ببخشد. در کشاکش این ماجرا، چند بار اخبار جسته و گریخته‌‌ای از تلاش ایران برای توقیف کشتی‌های انگلیسی در خلیج فارس منتشر شده که هر بار ضمن تکذیب ایران، از سوی رسانه‌های خارجی نیز با بهانه‌هایی از جمله توقف به دلیل مسیریابی از آن عبور شد، تا اینکه روابط عمومی منطقه یکم سپاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: طی عملیات رصد و کنترل ترددهای شناوری در خلیج فارس به منظور کشف و مقابله با قاچاق سازمان‌یافته در روز یکشنبه بیست و سوم تیرماه، پس از اطمینان از حمل قاچاق سوخت توسط یکی از کشتی‌های خارجی در اقدامی غافلگیر کننده این کشتی را که حامل یک میلیون لیتر سوخت قاچاق بود، پس از هماهنگی و حکم مراجع قضایی، در جنوب جزیره لارک توقیف شده است. در این اطلاعیه تصریح شده که این شناور نفتی دارای ظرفیت حمل ۲ میلیون لیتر سوخت است که با ۱۲ خدمه خارجی قصد داشته تا سوخت قاچاق دریافتی از لنج‌های ایرانی را به کشتی‌های خارجی تحویل دهد. منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران همچنین تاکید کرد که طی روزهای اخیر کشتی دیگری توسط جمهوری اسلامی توقیف نشده است.
نگرانی آلمان و روسیه از وضعیت منطقه
در همین رابطه، آمریکا و انگلیس طی چند روز اخیر اعلام کرده‌اند که خواستار تشکیل یک ائتلاف به منظور تامین امنیت شناورها در خلیج فارس هستند؛ امری که به گفته ناظران با تکیه بر رویدادهای اخیر که ایران معتقد است به بهانه سرنگونی پهپاد آمریکایی صورت گرفته و منجر به توقیف نفتکش گریس 1 شده است، قصد اثرگذاری بر افکار عمومی و توجیه افزایش حضور نظامیان این کشورها در منطقه را دارد.
به همین دلیل ایران بارها هشدار داده که چنین اقداماتی در منطقه خلیج فارس با توجه به تنش‌های موجود می‌تواند بسیار خطرناک بوده و هر‌گونه بی‌احتیاطی تبعات سنگینی را در‌پی داشته باشد. به همین منظور است که همزمان با تشدید اقدامات تحریک‌آمیز از سوی آمریکا و انگلیس در خلیج فارس، روسیه و آلمان نیز نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرده‌اند؛ به طوری که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز گذشته با بیان اینکه نمی‌توانید حوادث منطقه را بدون نگرانی رصد کنید، تصریح کرده است: باید از هر فرصتی برای تماس‌های دیپلماتیک بهره گرفت تا از تنش بیشتر جلوگیری شود.
از سوی دیگر سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به ادعای دونالد ترامپ با بیان اینکه‌ تمرکز نیروهای خارجی در خلیج فارس زیاد است و این وضعیت ممکن است باعث وقوع درگیری نظامی شود، اعلام کرد: ما بارها به آمریکا گفته‌ایم که از تشدید تنش با ایران در خلیج فارس خودداری کند چرا که اکنون وضعیت نه تنها خطرناک است بلکه هر لحظه امکان درگیری نظامی وجود دارد. طرف آمریکایی به رغم همه درخواست‌های ما و سایر کشورها به شدت و با لجاجت سیاست تنش‌آفرینی و فشار حداکثر بر ایران را ادامه می‌دهد. این سیاست اشتباه است و پیچیدگی بیشتر اوضاع و بروز حوادث را در پی خواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» یکی از سریال‌های بحث برانگیز تلویزیون را بررسی می‌کند «گاندو»؛ تمساح یا مارمولک؟! محمدعلی وکیلی آسیب‌شناسی مبارزه با فساد در کشور «ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان، شایعه انفعال اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات را بررسی کرد ظریف در گفت‌و‌گو با نشنال اینترست: هرکس که جنگ را آغاز کند به آن پایان نخواهد داد «ابتکار» عوامل کاهنده بر شاخص بورس را بررسی می‌کند بورس بر مدار کاهش! شکایت از عیسی کلانتری در پرونده‌ طرح‌های گردشگری تنگ‌تکاب خوزستان و آشوراده گلستان به کجا رسید؟ ایران اعلام کرد به زودی شواهد کذب بودن ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت روحانی در تماس تلفنی با مکرون: تشدید تحریم‌ها برای بقای برجام مشکل‌آفرین است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد فرصت طلایی برای توسعه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: آمریکا با ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی دنبال کسب وجهه برای خود است لزوم تحول نگاه به زنان