«ابتکار» عوامل کاهنده بر شاخص بورس را بررسی می‌کند بورس بر مدار کاهش!

کیمیا نجفی
هم‌زمان با افت قیمت دلار و قرار گرفتن در کانال ۱۱ هزار تومانی، بازار سهام با ریزش شاخص همراه شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شاخص بورس در جریان معاملات هفته پایانی تیرماه با ۲۸۳۲ واحد کاهش، معادل ۱.۱ درصد افت را به ثبت رساند.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (٢۶ تیر ماه) به عدد ٢۴٩ هزار و ۶٢١ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته آن حدود یک در‌صد کاهش را تجربه کرد. برخی از کارشناسان جنبه‌های روانی را دلیلی برای ریزش‌های اخیر بازار دانسته و معتقدند که این شرایط مقطعی است. آنها رفتار سهام‌داران تازه‌وارد در بازار و ترس آنها از اتفاقات مقطعی را برای بازار بورس مضر می‌دانند و به نوع از نگاه این افراد انتقاد دارند. این در حالی است که برخی دیگر از کارشناسان کاهشی شدن نرخ ارز را دلیل تغییرات اخیر در بازار بورس دانسته و معتقدند اینگونه تغییر روند در بازار بورس امری طبیعی است. علی جعفری، کارشناس بورس با ارزیابی روند بازار بورس در هفته گذشته به «ابتکار» گفت: بورس متاسفانه در هفته گذشته پس از مدت‌ها رشد با افت معاملات و تا حدودی افت شاخص همراه بود، این افت به چند دلیل اتفاق افتاد؟
وی در ادامه افزود: یکی از این دلایل را می‌توانیم مبحث اصلاح قیمت ارز بدانیم. اندک کاهش قیمت در بازار ارز خبر خوبی برای بازار بورس نیست. ما باید بدانیم که برخی از شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی درآمد‌هایشان مبتنی بر دلار ارزیابی می‌شود. با افت قیمت دلار درآمد این شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن بر روی قیمت سهام آنها اثر می‌گذارد. در شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی کاهش نرخ ارز به شدت می‌تواند تاثیرگذار باشد.


این کارشناس بورس به دلیل دوم برای افت معاملات و شاخص بورس در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: نوسانات بورس صعود و سقوط است. در یک دوره قیمت‌ها رشد پیدا کرد و پول‌های زیادی وارد بازار شد، خریدهایی انجام شد که درواقع مبتنی بر دانش و شناخت نبود. به عبارتی دیگر برخی از خریدها یک رفتار توده‌واری بود که بر بورس حاکم شد. به این ترتیب طبیعی است که ما باید یک افت مقطعی را شاهد باشیم.
جعفری اظهار کرد: دلیل سومی که می‌توان به آن اشاره کرد رفتار فعالان و بازارسازان است. حرفه‌ای‌های بازار کسانی هستند که می‌خواهند همواره سهم را در قیمت پایین خریداری کنند و پس از مدتی در قیمت بالا به فروش برسانند. در ماه‌های اخیر بورس ما بازدهی خوبی داشت و برخی از سهم‌ها تا ده برابر هم رشد کردند، این افراد کسانی بودند که سهام‌های خود را به فروش رساندند و یا به اصطلاح خالی کردند تا بازار افت پیدا کند و بتوانند خریدهای جدیدی را انجام دهند. به عبارتی دیگر رفتار حرفه‌ای‌ها بر تازه‌واردهای بازار غلبه کرد و این غلبه کردن را می‌تواند دلیل دیگری برای تغییرات اخیر بازار بورس بدانیم.
وی به واهمه سرمایه‌گذاری در این بازار شاره کرد و گفت: جریان نقدینگی بسیاری در بازار بورس داریم. بازارهای موازی مانند سکه، طلا، املاک و مستغلات اشباع شده است و به نظر می‌رسد که دیگر همانند گذشته بازدهی بالایی ندارد. با توجه به این مسئله سرمایه‌ها می‌توانند روانه بازار بورس شوند. این نوساناتی که در بازار وجود دارد طبیعی است و همواره این بازار باید مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار بگیرد. سرمایه‌گذاران نباید از ورود کردن در بورس واهمه‌ای داشته باشند. اقتصاد صحیح می‌گوید که پول‌ها باید وارد بورس شود، اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که واهمه داشتن امری طبیعی است. راهکار از بین بردن ترس این است که مسئولان بورس اعتمادسازی لازم را انجام دهند و در مقابل افرادی که وارد بازار می‌شوند به شنیده‌ها و شایعات توجه نکنند بلکه خودشان تحقیق و تحلیل صحیحی داشته باشند.
جعفری در بخش پایانی صحبت‌هایش مطالعه و شناخت برای ورود به بازار را ضروری دانست و گفت: مسئله‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که یک سری بازارسازان هستند و روند حرکت بازار را به نفع خود تغییر می‌دهند. بنابراین افرادی که قصد ورود به بازار را دارند باید با مطالعه، شناخت و مشاوره تصمیم بگیرند.
سهام‌داران باید دیدگاه بلندمدت به بازار بورس داشته باشند
شایان آرانی، کارشناس بازار سرمایه نیز به تغییرات اخیر بازار بورس اشاره کرد و در‌خصوص آن به «ابتکار» گفت: برگزاری مجمع و پدیده تقسیم سود در بورس می‌تواند تاثیری بر قیمت‌ها بگذارد. این مسئله بیشتر درخصوص شرکت‌های بزرگ و فعال در بورس صدق می‌کند. همانطور که گفتم تقسیم سود می‌تواند کمی باعث تغییر شاخص در بورس شود. دلیل دیگری که می‌توانم ذکر کنم بحث مربوط به عدم قاطعیت و ابهامی که در مورد مسائل بین‌المللی ایران وجود دارد، در نوع عملکرد معامله‌گران بی‌تاثیر نیست. مسائل سیاسی باعث می‌شود افرادی که در بورس خرید و فروش سهام می‌کنند از آینده اطمینان نداشته باشند بنابراین برای هرگونه فعالیت دست نگه می‌دارند. دلیل دیگر بحث کاهش نرخ دلار است. ارزان شدن دلار معمولا در بورس تاثیرات کاهنده بر شاخص دارد. این سه عامل دلایل تغییرات اخیر در بازار بورس بوده و می‌توان گفت که این تغییرات مقطعی است.
وی در ادامه افزود: البته باید توجه کنیم که تغییرات شاخص بورس در روزهای اخیر آنچنان چشمگیر نبوده و این تغییرات در بازار نرمال است.
آرانی از نوع نگاه برخی از سهام‌داران عمده در بازار بورس گفت: یک‌سری از خریداران و یا فروشندگان در بورس نگاهی بلندمدت و یا میان‌مدت به بازار دارند. این نوع نگاه نگاهی صحیح بوده و پایداری بیشتری دارد. این افراد معمولا سهام‌داران عمده هستند و کارشناسانه به بازار نظر دارند. به عبارتی دیگر روندهای میان‌مدت و بلند‌مدت را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند و تحت تاثیر عوامل زودگذر قرار نمی‌گیرند.
این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: از سویی دیگر سهام‌داران خردی وجود دارند که بیشتر آنها دیدگاهی کوتاه‌مدت به عملکرد بازار دارند. این افراد تحت تاثیر خبرهای مقطعی قرار می‌گیرند و با توجه به روندهای کوتاه‌مدت به اصطلاح بورسی در بازار، موج‌سواری می‌کنند. این نوع از سهام‌داران باید دقت بیشتری در عملکردشان داشته باشند. این افراد نباید به زودی تحت تاثیر گفته‌ها هیجان‌زده شوند و باید نوع دید خود را به روند بازدهی بازار تغییر دهند. این سهام‌داران خرد که برخی از آنها به تازگی به بازار ورود پیدا کرده‌اند نباید به هیچ‌ عنوان به بازار سرمایه و خرید سهام در بورس با دید کوتاه‌مدت و هیجانی نگاه کنند. پیش از هر خرید باید دقت و تحلیل کافی از سهام داشته باشند و تحت تاثیر نوسانات مقطعی قرار نگیرند. اگر اینگونه نگاه‌ها به بازار بورس وجود داشته باشد و با هر تغییری سهام‌داران به بازار ورود و یا خروج پیدا کنند روند کار را از راه صحیح خارج می‌کنند و روش درست بازدهی در بلند‌مدت را از بین می‌برند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» یکی از سریال‌های بحث برانگیز تلویزیون را بررسی می‌کند «گاندو»؛ تمساح یا مارمولک؟! محمدعلی وکیلی آسیب‌شناسی مبارزه با فساد در کشور «ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان، شایعه انفعال اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات را بررسی کرد ظریف در گفت‌و‌گو با نشنال اینترست: هرکس که جنگ را آغاز کند به آن پایان نخواهد داد «ابتکار» عوامل کاهنده بر شاخص بورس را بررسی می‌کند بورس بر مدار کاهش! شکایت از عیسی کلانتری در پرونده‌ طرح‌های گردشگری تنگ‌تکاب خوزستان و آشوراده گلستان به کجا رسید؟ ایران اعلام کرد به زودی شواهد کذب بودن ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت روحانی در تماس تلفنی با مکرون: تشدید تحریم‌ها برای بقای برجام مشکل‌آفرین است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد فرصت طلایی برای توسعه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: آمریکا با ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی دنبال کسب وجهه برای خود است لزوم تحول نگاه به زنان