ظریف در گفت‌و‌گو با نشنال اینترست: هرکس که جنگ را آغاز کند به آن پایان نخواهد داد

محمدجواد ظریف که هفته گذشته به منظور شرکت در نشست سالانه مقامات عالی‌رتبه شورای اقتصادی - اجتماعی ملل متحد عازم نیویورک شده بود و روز گذشته نیز سفر منطقه‌ای خود به آمریکای لاتین را آغاز کرده است، طی گفت‌و‌گو با نشریه نشنال اینترست آمریکا، در پاسخ به پرسشی در‌خصوص احتمال ارسال مجدد تسلیحات آمریکایی به سوریه گفت: ما خودمان تسلیحات سوریه را تامین کرده‌ایم. آمریکا به جز النصره، داعش را نیز مسلح کرده است. رسانه‌های غربی در گزارش‌هایی نشان داده‌اند که تسلیحات آمریکایی از طریق عربستان به دست داعش رسیده است. شما نمی‌توانید گروهک‌های تروریستی را مسلح کنید و انتظار داشته باشید که بر مقاومت‌های مردمی غلبه کنند. چنین چیزی غیرممکن است.
وی در‌خصوص ادعای میانجی‌گری رند پائول تصریح کرد: دونالد ترامپ اعلام کرد که پائول فرستاده ویژه وی نیست. ما نیز حرف او را قبول می‌کنیم. ظریف در‌خصوص مذاکرات احتمالی ایران و آمریکا گفت: من با اعضای کنگره دیدار کردم اما آن‌ها طرفین مذاکره نیستند. آن‌ها نماینده مردم‌ هستند اما مذاکره باید با دولت وقت انجام بگیرد.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به اینکه آیا ایران به حمله‌ای که نزدیک بود در ماه ژوئن رخ دهد، پاسخ می‌داد؟‌ گفت: همینطور است. ما پاسخ می‌دادیم و آمریکا نیز کاملا به این مسئله واقف بود. به آن‌ها بلافاصله پس از ساقط شدن پهپادشان هشدار دادیم. ما از خودمان دفاع می‌کنیم. هر حمله‌ای به ما با واکنشی بزرگ مواجه خواهد شد. به گمانم ترامپ به دنبال جنگ نیست. او فکر می‌کند که از طریق اعمال فشار به توافقی بهتر دست می‌یابد. اطلاعات اشتباهی به او داده‌اند. وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به اینکه‌ چرا شما شخصا با ترامپ مذاکره نمی‌کنید؟‌ تصریح کرد: این ‌کار را نمی‌کنیم چراکه هم‌اکنون یک توافق با دولت آمریکا داریم. اگر در نظر بگیریم که توافق با دولت قبلی تنها تا زمان روی کار آمدن ترامپ حفظ شده، پس باید تصور کنیم که توافق بعدی نیز تا پایان ریاست جمهوری ترامپ باقی خواهد ماند. همین باعث می‌شود که او به خواسته خود نرسد. ظریف همچنین در‌خصوص احیای برجام گفت: بی‌اعتمادی‌های زیادی در ایران در‌خصوص تعامل با دیگران وجود دارد اما ایران نشان داده که به تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند است. پس اگر ما شاهد تعهد متقابل باشیم، قطعا برجام ارزش احیا شدن را دارد. ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که این توافق پابرجا باقی بماند.
ظریف با اشاره به اینکه اروپا از مواضع آمریکا پیروی نمی‌کند، گفت: اروپا اگر به دنبال منافع خودش باشد، باید راه دیگری را اتخاذ کند. البته گمان نمی‌کنم که آنها عزم لازم برای استقلال را داشته باشند. این مسئله برایشان هزینه خواهد داشت.


وی در‌خصوص احتمال وقوع جنگ گفت: جنگ چیزی است که همه باید از آن اجتناب کنند اما ما نمی‌توانیم از آن فرار کنیم. ما نمی‌توانیم از منطقه فرار کنیم. ما همین جا هستیم. نمی‌توانیم جای دیگری برویم. هرکس که جنگ را آغاز کند، به آن پایان نخواهد داد و قطعا ما آغازکننده جنگ نخواهیم بود.
محمدجواد ظریف در‌‌خصوص نقش مسکو در جنگ احتمالی گفت: همه چیز غیرقابل پیش‌بینی است. روسیه شریک و همسایه‌ای مهم است. ما اتحاد نظامی با روسیه نداریم اما روابط‌مان خوب است. ما سیاست خارجه‌مان را بر پایه حدس و گمان بنا نکرده‌ایم. ما یاد گرفته‌ایم که به منابع خودمان متکی باشیم.
وی درباره نقش چین نیز گفت: آن هم به همین منوال است. ما به چین و روسیه بسیار نزدیک هستیم اما آن‌ها تصمیماتشان را بر پایه منافع امنیت ملی‌شان اتخاذ می‌کنند. ما نیز بر پایه امنیت ملی خودمان تصمیم می‌گیریم.
ظریف با اشاره به اینکه آمریکا نمی‌تواند باعث تغییر نظام در ایران شود، گفت: آن‌ها انتظار داشتند که ما مدت‌ها قبل سقوط کنیم. جان بولتون این را در سخنرانی‌اش مشخص کرده است. او پیش‌بینی کرده بود که ما در عرض یک سال سقوط خواهیم کرد. تاکنون که 9 ماه نیز بیشتر از آن یک سال گذشته است. سال‌های بیشتری نیز همین‌گونه سپری خواهد شد.
وزیر خارجه ایران همچنین با اصلاح برخی شایعه‌های پخش شده درخصوص آمادگی ایران برای مذاکره بر سر برنامه‌های موشکی‌اش گفت: برنامه موشک‌های بالستیک ایران موضوع مذاکرات نخواهد بود.
ظریف در پاسخ به این سوال که چه چیزی نشان‌دهنده جدیت آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایرانیان خواهد بود؟ پاسخ داد: متوقف کردن تحریم‌ها! ظریف درخصوص مذاکره با ترامپ تصریح کرد: برای ما فرقی ندارد که چه کسی ریاست کاخ سفید را در دست دارد. ما محاسبات‌مان را بر اساس منافع و آینده خودمان انجام می‌دهیم. آمریکا باید آینده خود را مشخص کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» یکی از سریال‌های بحث برانگیز تلویزیون را بررسی می‌کند «گاندو»؛ تمساح یا مارمولک؟! محمدعلی وکیلی آسیب‌شناسی مبارزه با فساد در کشور «ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان، شایعه انفعال اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات را بررسی کرد ظریف در گفت‌و‌گو با نشنال اینترست: هرکس که جنگ را آغاز کند به آن پایان نخواهد داد «ابتکار» عوامل کاهنده بر شاخص بورس را بررسی می‌کند بورس بر مدار کاهش! شکایت از عیسی کلانتری در پرونده‌ طرح‌های گردشگری تنگ‌تکاب خوزستان و آشوراده گلستان به کجا رسید؟ ایران اعلام کرد به زودی شواهد کذب بودن ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت روحانی در تماس تلفنی با مکرون: تشدید تحریم‌ها برای بقای برجام مشکل‌آفرین است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد فرصت طلایی برای توسعه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: آمریکا با ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی دنبال کسب وجهه برای خود است لزوم تحول نگاه به زنان