«ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان، شایعه انفعال اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات را بررسی کرد

تدبیر یا محافظه‌کاری؟!
معصومه معظمی
پایبندی به تفکر و مانیفست یک جریان و نگاه سیاسی لازمه کار تشکیلاتی است و یک چهره و شخصیت سیاسی نمی‌تواند خود را جدا و ناگزیر از این تفکر و نگاه بداند. بنابراین فردی که برند و برچسب یک جریان سیاسی را بر خود دارد و عنوان اصلاح‌طلب، اصولگرا، مستقل یا اعتدالی را یدک می‌کشد، نمی‌تواند جدای از آن مانیفست عمل کند. در غیر این صورت، عدول و خروج فرد از آن گرایش و جریان سیاسی تعبیر می‌شود و دیگران این تغییر رویه و اعمال سلیقه شخصی را به پای آن جریان سیاسی می‌نویسند.
هستند افرادی که با حمایت اصلاح‌طلبان و در قالب لیست امید وارد مجلس دهم شورای اسلامی شده‌اند ولی بلافاصله پس از ورود به مجلس سازمخالف زدند و حساب خود را از لیست امید جدا کردند. افرادی هم در اواسط راه مسیرشان را از امیدی‌ها جدا کردند و ساز ناکوک نواختند. اما حدود 100 نفر در این لیست ماندند و بر اصلاح‌طلبی خود اصرار ورزیدند و گاه مواضعی گرفتند که مورد خشم و غضب برخی اصولگرایان یا برخی نهادهای خاص بیرون مجلس قرار گرفتند یا برخی برایشان خط‌ونشان کشیدند تا مجبور به سکوت شوند!


البته از افرادی که حساب خودشان را از همان ابتدا از جریان اصلاح‌طلبی جدا کردند توقعی نیست، ولی کسانی که طی بیش از سه سال گذشته مواضع اصلاح‌طلبانه داشته‌اند و گاه مواضع ناپخته‌شان هزینه‌ای به جریان اصلاح‌طلبی متحمل کرده است، توقع می‌رود نزدیک انتخابات مجلس یازدهم برسر مواضع اصلاح‌طلبانه‌ای که مورد نظر مردم است بمانند و آنها را از رایی که به این جریان و لیست تکرار می‌کنم «رئیس دولت اصلاحات» داده‌اند مایوس و ناامید نکنند. ولی رفته رفته با نزدیک شدن به انتخابات 98 خبرهایی به گوش می‌رسد که برخی بر آن عهدی که بستند، نماندند یا از مواضع خود کوتاه آمده‌اند. شنیده می‌شود برخی گوشه عزلت گزیده و مهر سکوت بر لب‌هایشان زده‌اند و محافظه‌کاری پیشه کرده‌اند که مبادا نزدیک انتخابات مجلس، رد صلاحیت شوند. حتی گفته می‌شود که برخی پیغام‌هایی به نهادهایی می‌فرستند که حاضرند با آنها تشکیل جلسه بدهند تا صلاحیت‌شان تایید شود! موضوعی که مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس بر آن تاکید کرد!
محافظه‌کاری در ذات گفتمان اصلاحات نیست
البته پیش از این محمدرضا عارف این فرضیه و شائبه را که برخی اصلاح‌طلبان در استانه انتخابات 98 از مواضع خود عدول کرده‌اند را رد کرد و گفت: «محافظه‌کاری در ذات گفتمان اصلاحات نیست و شخصا‌ با اینکه گفته می‌شود اصلاح‌طلبان محافظه‌کار شده‌اند مخالفم. بعضی تدبیرهایی که صورت می‌گیرد را نباید به نام محافظه‌کاری تعبیر کرد.» رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان همچنین با بیان اینکه «ما به هیچ وجه مطالبات بحق اصلاح‌طلبان را فراموش نکردیم و پشت گوش نینداخته‌ایم»، تصریح کرد: «البته خود را درگیر حاشیه‌ها و حاشیه‌سازها نمی‌کنیم و سال‌ها است که خود را آماده برخی تخریب‌ها کرده‌ام و جالب است که برخی دوستان بدون اطلاع در دام جریان‌سازی رسانه‌ای رقیب قرار می‌گیرند.»
اصلاح‌طلب واقعی از چارچوب این گفتمان خارج نشده است
محمد بادامچی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید هم با رد این فرضیه که برخی اصلاح‌طلبان نزدیک به انتخابات مجلس محافظه کار شده‌اند، به «ابتکار» گفت: «در مدتی که نماینده مجلس بوده‌ام برخی حرف‌ها را در خارج از جریان اصلاح‌طلبی برای تحریک اصلاح‌طلبان شنیده‌ام و انواع برچسب‌ها را زده‌اند، ولی تاکنون شاهد این نبوده‌ام که یک اصلاح‌طلب واقعی که عضو فراکسیون امید است و به مانیفست اصلاح‌طلبی و لیست امید پایبند بوده است، از این چارچوب عدول کند.»
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: «برخی دوستان در انتخابات دور دوم مجلس دهم به منظور جلوگیری از ورود اصولگرایان تندرو مورد حمایت لیست امید قرار گرفتند و بعد از اینکه به مجلس آمدند راه‌شان را از فراکسیون امید جدا کردند. برخی دیگر هم به این مانیفست وفادار نماندند و با علم به این موضوع رفتند. ممکن است تعبیر از منفعل شدن یا تغییر رویکرد اصلاح‌طلبان و لیست ‌امید همین افرادی باشد که گفته شد.» بادامچی با بیان اینکه «مواضع تعداد قلیلی که تغییر موضع داده‌اند را نباید به پای جریان اصلاحات و لیست امیدی‌های مجلس گذاشت»، به «ابتکار» گفت: «اصلاح‌طلبانی که در فراکسیون امید عضو هستند و مانده‌اند، به هیچ وجه محافظه‌کار نشده‌اند و محکم بر مواضع پیشین خود ایستاده‌اند و تغییر موضعی نداشته‌اند.»
این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: «از آنجا‌ که احزاب فعالی در کشور نداریم که مواضع حزبی روشنی درآستانه انتخابات داشته باشند، مواضع اشخاص نزدیک به انتخابات متفاوت است و این استنباط پیش می‌آید که از مواضع‌شان خارج شده‌اند و تعدیل نظر داشته‌اند. بنابراین اگر روزی به جایی برسیم که فراکسیون امید به جبهه تبدیل شود این سوءتفاهمات رفع می‌شود.»
برخی در آستانه انتخابات تغییر موضع و رویکرد داده‌اند!
ولی از طرفی مسعود رضایی، دیگر نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در خانه ملت معتقد است که این محافظه‌کاری در بین برخی افراد و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در آستانه انتخابات مشاهده می‌شود و او این افراد را اصلاح‌طلب واقعی نمی‌داند.
عضو فراکسیون امید مجلس در تعریف اصلاح‌طلب واقعی به «ابتکار» گفت: «کسی که اصلاح‌طلب واقعی باشد اول خودش را اصلاح کرده، بعد به فکر اصلاح جامعه افتاده است. پس کسی که مدعی اصلاح‌طلبی است، همواره به دنبال بهبود وضع زندگی مردم و اصلاح امور جامعه است و می‌کوشد شایستگان روی کار بیایند.» او همچنین تاکید کرد: «این فرد از نگاه اصلاح‌طلبی نمی‌تواند عدول کند چون فکرش با این نگاه سرشته شده است. ولی کسی که مدعی اصلاح‌طلبی است، اگر این جریان سیاسی برای او برد داشته باشد در این لایه قرار می‌گیرند و اگر منافعش به خطر بیفتد محافظه‌کاری در پیش می‌گیرد و تغییر رویکرد می‌دهد.»
گفتنی است به نظر رضایی، اصلاح‌طلبی نیازمند بازنگری و اصلاح است. نه بازنگری در حوزه گفتمانی‌ بلکه بازنگری در شیوه سیاست‌ورزی. او همچنین تاکید دارد: «اصول گفتمانی اصلاحات همچون توجه به حقوق شهروندی، آزادیخواهی، کرامت انسانی و عدالت طلبی ثابت است و یک اصلاح‌طلب واقعی این موارد را مدنظر دارد.»
رضایی در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «به نظر من کسی اصلاح‌طلب است که در برابر عدالت و تبعیض بیجا و در برابر غیرواقعی بودن در هر جایگاهی می‌ایستد. اگر نماینده مجلس، رئیس جمهوری یا حتی یک کنشگر سیاسی زندانی باشد، نگاهش همین است و تغییر نمی‌کند و اگر تغییر کند اصلاح‌طلب به معنای واقعی نیست.»
اصلاح‌طلب واقعی به نفع شخص اصلح‌تر کناره‌گیری می‌کند
نماینده مردم شیراز در ادامه تصریح کرد: «یک اصلاح‌طلب واقعی با عمل نشان می‌دهد، نه اینکه با یک شعار تند دیگری را از میدان به در کند تا برای خودش جایی باز کند. این اصلاح‌طلبی نیست و اصلاح‌طلب کسی است که اگر تشخیص داد رقیبش اصلح‌تر از خودش برای امور مردم است به نفع او کنار بکشد و حتی کمکش کند.»
این عضو فراکسیون امید مجلس با انتقاد از برخی افراد که با برند اصلاح‌طلبی وارد مجلس شده‌اند و حالا نزدیک به انتخابات فکر و نظرشان را تعدیل کرده و محافظه‌کاری در پیش گرفته‌اند تا دوباره تایید صلاحیت شوند، افزود: «افرادی را می‌شناسم که شعار و تندگویی آنها گوش فلک را کر می‌کرد ولی حالا دنبال نیروهایی می‌فرستند که در تایید صلاحیت او دخیل هستند و پیغام می‌دهند که من تمایل دارم با شما جلسه‌ای مشترک داشته باشم. این شخص اصلاح‌طلب نیست و اگر سابقه او را بررسی کنید به صورت کژدار‌‌ومریز عمل کرده تا به این جایگاه رسیده است و در مواقع مختلف رنگ عوض کرده است.»
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی تاکید کرد: «پس نباید این افراد را اصلاح‌طلب دانست و عملکرد اشتباه امثال او را به پای جریان اصلاحات نوشت. اصلاح‌طلب واقعی برای تایید صلاحیتش حتی ظاهر و لباسش را تغییر نمی‌دهد، چه رسد به فکر و نگاهش.»
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» یکی از سریال‌های بحث برانگیز تلویزیون را بررسی می‌کند «گاندو»؛ تمساح یا مارمولک؟! محمدعلی وکیلی آسیب‌شناسی مبارزه با فساد در کشور «ابتکار» در گفت‌وگو با نمایندگان، شایعه انفعال اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات را بررسی کرد ظریف در گفت‌و‌گو با نشنال اینترست: هرکس که جنگ را آغاز کند به آن پایان نخواهد داد «ابتکار» عوامل کاهنده بر شاخص بورس را بررسی می‌کند بورس بر مدار کاهش! شکایت از عیسی کلانتری در پرونده‌ طرح‌های گردشگری تنگ‌تکاب خوزستان و آشوراده گلستان به کجا رسید؟ ایران اعلام کرد به زودی شواهد کذب بودن ادعای آمریکا مبنی بر سرنگونی یک پهپاد ایرانی را به نمایش خواهد گذاشت روحانی در تماس تلفنی با مکرون: تشدید تحریم‌ها برای بقای برجام مشکل‌آفرین است مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد فرصت طلایی برای توسعه سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: آمریکا با ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی دنبال کسب وجهه برای خود است لزوم تحول نگاه به زنان