آمریکا قطعات پهپاد ادعایی ایرانی را به دنیا نشان دهد

سیدمحمد مرندی در گفت‌وگو با «آرمان»:
آمریکا قطعات پهپاد ادعایی
ایرانی را به دنیا نشان دهد
کاخ سفید متوجه اشتباه محاسباتی علیه ایران شده است


عقب‌نشینی امارات و عربستان از افزایش تنش با ایران
آرمان- مرتضی رفیعی: پایگاه اینترنتی شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی اعلام کرد؛ دونالد ترامپ در صحبت‌های خود با خبرنگاران در کاخ سفید مدعی شد «یک ناو نیروی دریایی آمریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب اقدامی تدافعی ساقط کرده است.» همچنین فاکس‌نیوز گزارش داد؛ جاناتان هافمن -سخنگوی پنتاگون- در این باره مدعی شد: «یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده‌ای تهدیدآمیز به باکسر نزدیک شد. این ناو اقدامی تدافعی علیه این پهپاد به عمل آورد تا از تأمین امنیت باکسر و خدمه‌اش اطمینان حاصل شود.» در ادامه سیدعباس عراقچی در واکنش به ادعای ترامپ در توئیتی نوشت: «ما هیچ پهپادی را نه در تنگه هرمز و نه هیچ جای دیگر از دست نداده‌ایم، نگرانم که ناو یواس‌اس باکسر اشتباهی یکی از پهپادهای خودشان را هدف قرار داده باشد!» سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در خصوص ادعای طرف آمریکایی اعلام کرد: «بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم رئیس‌جمهور آمریکا، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه‌ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچ‌گونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.» از سوی دیگر روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با مضحک خواندن عملیات مورد ادعای آمریکایی‌ها در سرنگون کردن پهپاد ایرانی در تنگه هرمز، اعلام کرد: «به زودی تصاویر پهپاد نیروی هوافضای سپاه از ناوچه آمریکایی‌ها را منتشر و سند بی‌پایه و اساس بودن ادعای آنان را در معرض افکار عمومی جهانیان قرار می‌دهیم.» به همین منظور «آرمان» گفت‌وگوی کوتاهی را با سیدمحمد مرندی تحلیلگر مسائل سیاسی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:
با توجه به آنکه ترامپ مدعی شد «یک ناو نیروی دریایی آمریکا یک پهپاد ایرانی را در قالب اقدامی تدافعی ساقط کرده است.» مشخصا کاخ سفید از ایجاد فضاسازی‌های این چنینی و متشنج نگه داشتن وضعیت منطقه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟
اگر آمریکایی‌ها توانسته‌اند پهپاد ایرانی را که مدعی انهدام آن هستند ساقط کنند می‌بایستی قطعات آن را در اختیار داشته باشند. اگر هم پهپاد را بنا به ادعایشان منهدم کرده‌اند اما نمی‌توانستند قطعات آن را جمع‌آوری کنند چون در آب‌های سرزمینی ایران بوده است. این بدان معناست که آنها پهپادی را در فضای سرزمینی ایران منهدم کرده‌اند که باز چنین اقدامی به معنای تجاوز به حریم امنیتی ایران بوده است. اما آنچه که مسلم بوده آن است که ایالات متحده هیچ‌گونه مدرکی دال بر سرنگونی پهپادی ایرانی در دست ندارد. همین که سپاه صراحتا طی اطلاعیه‌ای اعلام داشته که مستندات را منتشر خواهد کرد این خود نشان دهنده دروغ بودن ادعاهای آمریکایی‌هاست. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هنوز از سرنگونی پهپاد حدود 200 میلیون دلاریشان عصبانی هستند. باید این نکته را مد نظر داشته باشیم پهپاد آمریکایی توسط موشک‌های زمین به هوای ساخت ایران سرنگون شده که بر آبرو‌ریزی مضاعف آنها در سطح جهانی افزوده است. همچنین دلایل دیگری همچون تنش‌های در داخل آمریکا بعد از مواضع نژادپرستانه و توهین‌آمیز ترامپ به اقلیت‌ها، دلایلی برای فرار به جلو و فرافکنی ترامپ است.
با توجه به آنکه جان بولتون در یکی از آخرین مواضع ادعایی‌اش مطرح داشته که «بزرگترین اشتباه برجام دادن مجوز غنی‌سازی به ایران بود.» علت واقعی دشمنی ایالات متحده با توافق هسته‌ای چیست؟
بر اساس NPT غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه غنی‌سازی را به همه کشورهای جهان داده است. ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر در پی استفاده از تکنولوژی‌های نوین است. لذا ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر می‌بایستی مستقل بوده و بتواند سوخت مورد نیازش را تامین کند. به گونه‌ای که به چند کشور محدود وابسته نباشد. مشکل جان بولتون با ایران نه برجام و نه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران است. بلکه به نظر می‌رسد مشکل بولتون و افراطیون کاخ سفید استقلال کشور ایران است. تلاش کاخ سفید برای بر هم زدن برجام تحت فشار قرار دادن ایران برای امتیازگیری بیشتر است. تا بدین وسیله استقلال و حاکمیت ملی کشور تضعیف شود. آمریکایی‌ها در پی آن هستند تا با قلدری امتیازات تازه‌ای از ایران بگیرند. امثال بولتون به دنبال سرنگونی نظام و اضمحلال ایران‌ هستند. اما به نظر می‌رسد که آنها آرام آرام متوجه می‌شوند محاسباتشان در مورد ایران اشتباه بوده است. مشاوران کاخ سفید عده‌ای از منافقین، صهیونیست‌ها، عربستان و گروه‌های شناسنامه‌دار مخالف مردم ایران هستند. لذا با این مشاوره‌های غلط بر این تصور بودند که بعد از چند ماه نظام در ایران متزلزل شده و اصطلاحا پرچم سفید به معنای تسلیم را بالا می‌برد. اما اتفاقی که در صحنه عمل افتاد این است که امارات آرام آرام عقب نشینی کرده به گونه‌ای که در حال خروج از یمن است. اماراتی‌ها دائما هیات‌هایی را به ایران اعزام و برای بهبود روابط پیام‌هایی را به تهران ارسال و اظهار پشیمانی می‌کنند. همچنین از سوی دیگر عربستان نیز به تدریج نسبت به سیاست‌های خودشان نسبت به یمن و ایران به شکل‌هایی ابراز پشیمانی کرده است. بنابراین این جبهه مقابل است که در این فضای پر تنش تضعیف می‌شود.
با توجه به آنکه نماینده عربستان در سازمان ملل متحد با بیان اینکه خواستار جنگ با ایران نیست ابراز داشته ریاض آماده تعامل دیپلماتیک با تهران است. چرا در مقطع کنونی ریاض سیاست کاهش تنش را در پیش گرفته، آیا این تغییر رفتار ریاض نسبت به تهران تاکتیکی و یا استراتژیک است؟
به نظر می‌رسد مجموعه اقدامات ریاض نشان دهنده عقب نشینی لفظی آنها از مواضع خصمانه گذشته خودشان نسبت به تهران است. به گونه‌ای که عربستان حاضر به انجام مذاکره نبود. بنابراین این گونه مواضع این چنینی مواضعی تازه است. همچنین این اقدام عربستان بعد از عقب نشینی اماراتی‌ها صورت می‌گیرد. این مساله نشان دهنده عقب نشینی برنامه‌ریزی شده از سر استیصال است. اگرچه تهران نسبت به عربستان و امارات اعتماد ندارد. اما این اقدام سعودی‌ها در روحیه مقاومت مردم بی‌دفاع یمن تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد گذاشت. به هر حال این مساله نشان‌دهنده آن است که استراتژی ایران ترکیبی از عملکرد هماهنگ نیروهای دفاعی کشور شامل سپاه، ارتش و دیپلماسی قدرتمند وزارت خارجه است. به‌رغم فشارهای آمریکایی‌ها فشارهای متقابل ایران هم در حوزه هسته‌ای، منطقه‌ای و جهانی عرصه را بر حریفان تنگ کرده است. این بدان معنا نیست که مشکلات کشور به زودی مرتفع می‌شود و جنگ اقتصادی و یا به قول وزیر امورخارجه کشورمان تروریسم اقتصادی آمریکا متوقف می‌شود. اما این مساله به خوبی نشان می‌دهد ابزار قدرت صرفا در دست آمریکایی‌ها نیست. اگر قدرت ایران نبود شاهد چنین تغییراتی در رفتار اماراتی‌ها و سعودی‌ها نبودیم.
تا چه میزان فعالیت‌های هماهنگ دستگاه دیپلماسی و نیروهای دفاعی کشور توانسته کفه ترازوی وضعیت تخاصمی شکل گرفته از جانب ایالات متحده به سمت ایران را سنگین‌تر کرده و موازنه برقرار نماید؟
اگر قرار باشد منصفانه به شرایط کشور و منطقه نگاهی بیندازیم. متوجه می‌شویم که زحمات نیروهای دفاعی کشورمان متشکل از سپاه و ارتش از یکسو توازن را به هم زده است. همچنین از سوی دیگر فعالیت‌های مضاعف و قدرتمند دستگاه دیپلماسی کشور به راهبری دکتر ظریف توانسته جایگاه کشور را در بازی موثر در صحنه بین‌الملل تغییر دهد. این ترکیب برای کشور برکات بسیاری داشته است.